🥅LEAGUES

Qatari organiser, media delegation denied entry for attending Asian Cup in UAE: Report

الإمارات تتعنت وتمنع وفد إعلامي قطري من دخول أراضيها

DOHA: A Qatari official who helped organise the Asian Cup in the United Arab Emirates was prevented from flying there on Thursday for the tournament, sources said.

Five members of the Qatari media delegation were refused entry to Emirates after a five-hour wait despite obtaining the necessary visas.

Saoud Al-Mohannadi chaired the organising committee for the tournament, which starts on Saturday, and is vice president of the Asian Football Confederation (AFC).

A Qatari official told Reuters that Mohannadi was stopped from boarding an Oman Air flight to Abu Dhabi from Muscat. He was told by the airline that his name was not on a list held at Abu Dhabi airport, another source said.

There were also reports that a group of journalists who were travelling to UAE to cover Asia Cup were also refused entry by UAE authorities.

“We returned to Doha – me and my colleagues – members of the Qatari media delegation – after waiting at the airport for more than 13 hours, and the journey from Doha to Kuwait to Dubai and then Dubai – Muscat-Muscat Doha took over 27 hours, and we have not been able to enter Emirates to cover 2019 Asia Cup, unfortunately..,” one of the journalist in the group Mohammed Al-Jazar tweeted.

Abu Dhabi’s government communications office did not respond immediately to Reuters’ request for comment. But Aref al-Awani, director of the Asian Cup’s local organising committee, said on Twitter that nobody was banned from attending the tournament.

Qataris have been prevented from entering United Arab Emirates, Saudi Arabia, Bahrain and Egypt since the four countries started a blockade of Qatar in June 2017.

The AFC is one of six continental football confederations that make up FIFA.

Mohannadi said last month that he would run for president of the 47-country AFC in April.

The other two contenders are the UAE’s Mohammed Khalfan Al-Rumaithi and incumbent Sheikh Salman bin Ebrahim Al Khalifa, of Bahrain.
The Asian Cup, held every four years and running until Feb. 1, is considered a key gathering point to lobby AFC members for votes.

Qatar and Saudi Arabia are due to play a group match on Jan. 17 and the Qatari team is expected to arrive in Abu Dhabi this week in time for their first game on Jan. 7.

UPDATE: Saud Al Muhannadi, chairman of the Asian Cup 2019 organizing committee and vice president of the Qatari and Asian football federations, was later allowed to enter UAE and he attended the organising committee meeting.

Reuters

عاد ظهر اليوم وفد إعلامي من عدد من الصحف القطرية إلى الدوحة قادما من مسقط بعد تعنت السلطات الإماراتية ومنعها إياهم من الدخول رغم حصولهم على تأشيرات مسبقة وبطاقات إعلامية رسمية من الاتحاد الآسيوي لكرة القدم لتغطية بطولة كأس آسيا الحدث القاري الأبرز.

ويعد ما قامت به سلطات أبوظبي مخالفة صريحة للوائح الاتحادين الدولي والآسيوي فكيف لها أن تمنع إعلاميين وممثلين لإحدى الدول المشاركة في بطولة قارية دولية على أجندة الاتحاد الدولي لكرة القدم من ممارسة مهام عملهم باعتبارها الدولة المنظمة لكأس آسيا 2019 وهو ما لا يمنحها الحق فيما قامت به.

من جانبه قال الزميل معتصم عيدروس الصحفي بالقسم الرياضي في “العرب” إنه منذ وصوله والزملاء من الصحف الأخرى إلى مطار دبي قادمين من الكويت تم أخذ جوازات سفرهم وإبلاغهم بالانتظار وهو ما امتد لقرابة 12 ساعة ثم أُمروا بالمغادرة دون إبداء أية أسباب من جانب السلطات الإماراتية وهو ما أجبرهم على العودة حيث قامت لجنة الإعلام القطرية بالحجز لهم من جديد.

وتأتي التصرفات الإماراتية غير المسبوقة على الساحة الرياضية الدولية والتي وصفها نشطاء ورواد مواقع التواصل الاجتماعي بـ “الصبيانية” وتدخل في إطار خلط السياسة بالرياضة وتعنتها مع الفرق والوفود الرياضية القطرية رغم بعدها عن السياسة ويندرج عملها تحت تغطية المباريات والفعاليات الرياضية فقط.

يذكر أن السلطات الإماراتية منعت سعود عبدالعزيز المهندي نائب رئيس الاتحاد الآسيوي لكرة القدم ورئيس اللجنة المنظمة لبطولة كأس آسيا 2019، أمس الخميس من الدخول إلى أراضيها وهو ما تراجعت عنه اليوم وسمحت له بالدخول.

وكان المهندي قد قدم إليها من سلطنة عُمان، للإطلاع على ترتيبات الإمارات لاستضافة البطولة، والتي تنطلق غداً بمشاركة 24 منتخباً.

ويترأس المهندي اللجنة المنظمة للبطولة من جانب الاتحاد الآسيوي، ويناط به متابعة ترتيبات البطولة باعتباره المسؤول الأول عنها من الناحيتين الفنية والتنظيمية للحدث الأكبر في آسيا.

ووصف ناشطون بوسائل التواصل الاجتماعي خطوة أبوظبي، بأنها خروج سافر على الأعراف بمنع المسؤول الأول عن البطولة من متابعتها، فيما عبّر رياضيون عن صدمتهم للقرار الإماراتي، باعتبار خلفية المهندي كمواطن قطري، دون النظر إلى منصبه في الاتحاد القاري.

ومنذ فرض الحصار الجائر على دولة قطر في 5 يونيو 2017 من جانب السعودية والإمارات تمارس سلطات أبوظبي التعنت مع كل ما هو قطري بدءا من حظر الطيران إلى قطع صلة الأرحام وطرد الطلاب القطريين وبث الأكاذيب ومحاولات التشويش المستمرة على استضافة قطر لكأس العالم 2022 مرورا بمضايقة الفرق الرياضية ومحاولتها عرقلة وإفشال البطولات القارية لولا التدخل الحاسم من الاتحاد الآسيوي الذي تصدى للمحاولات السعودية والإماراتية وهو ما أجبرهما على الامتثال للوائح والقوانين.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X