😎 LifeStyle

HIA ranked second best globally for on-time performance

«حمد الدولي» ثاني مطارات العالم دقة في مواعيد الرحلات

Hamad International Airport is the second best airport in the world for On-Time Performance (OTP) according to OAG’s Punctuality League report. As per OAG, the leading global provider of digital flight information, Qatar’s state-of-the-art airport ranked second in the major airports category (from 20 to 30 million departing seats per annum) with 85.41 percent of its flights operating on time.

The Punctuality League is based on 58 million flight records using full-year data from 2017 to create a ranking of the best on-time performance (OTP) for the world’s largest airlines and airports. HIA newly joined the top 20 airports in the ‘Major Airports’ category within the Punctuality League this year, which is recognised as the world’s definitive measurement of on-time performance.

HIA witnessed remarkable achievements in 2018, with the five-star airport successfully completing the first phase of its Smart Airport Program, launching phase two of its expansion plan, and receiving numerous international awards and industry achievements that continue to shape the airport as a leader in the aviation industry.

Experiencing steady year-on-year passenger growth, with 8.1 million passengers just in the last quarter of 2018 and a projected increase of 20 percent in passenger traffic this year, the airport continues to deliver on its vision of becoming the ‘airport of the future’.

Engr. Badr Mohammed Al Meer, Chief Operating Officer at HIA, said: “This has been a highly rewarding and successful year for the airport as witnessed by our year-end results and multiple awards and accolades, including recognition from OAG’s punctuality league for OTP.

“We are honoured by this distinguished ranking, among other awards and accolades, that acknowledge Hamad International Airport’s success in providing passengers with seamless, hassle-free travel and an unparalleled passenger experience.”

Al Meer added: “2019 will be a continuation of success and key developments for the airport, as phase two of our multi-story expansion plan begins.

“As we deliver a world-class airport experience, our continued investments in infrastructure, cutting-edge technology, and front-line processing solutions will continue to shape HIA as a leading aviation-hub and position us to set new standards and records across the industry.”

Amidst the projected increase in passenger traffic this year, HIA remains ahead of the curve and accomplished an industry-leading transfer security screening which resulted in significantly shorter queuing times at security points by introducing more services for transferring passengers. This has ensured that at least 95% of the airport’s transfer passengers queue for under five minutes.

Phase Two of the HIA’s expansion plan marks a key development in the airport’s growth and in Qatar’s Transportation and Communications sector. The expansion will enable HIA to accommodate over 53 million passengers by 2022.

In addition to the immediate benefits of increased space and capacities, the construction of the Airport City will also provide significant future investment opportunities including a free trade zone, office and business complex, and hotels.

A new cargo terminal will also be constructed, increasing the HIA’s capacity to 3 million tonnes per year and accommodating the expected surge in freight traffic. The developments in infrastructure play a key role in preparations to host the 2022 FIFA World Cup, where the country will witness a spike in tourists and visitors to experience the global sporting event.

HIA’s fourth quarter results saw the airport welcome a total of 8.1 million passengers, a 5.6 percent passenger increment compared to the fourth quarter of 2017. HIA handled 57,831 in aircraft movements, achieving an increase of 14.3 percent, as well as handling 570,337 tonnes of cargo, attaining an increase of 8.4 percent compared to the fourth quarter of 2017.

In 2018, the airport served a total of 34.5 million passengers and handled a total of 2,163,544 tonnes of cargo with an 8.4 percent increment in comparison to 2017.

HIA has contributed its efforts to a successful year by investing in facilities, services, staff and the newest technologies to provide a world-class passenger experience.

HIA’s 2018 fourth quarter results saw the airport welcome a total of 8.1 million passengers, a 5.6 percent passenger increment compared to the fourth quarter of 2017. HIA further handled 57,831 in aircraft movements, achieving an increase of 14.3 percent, as well as handling 570,337 tonnes of cargo, attaining an increase of 8.4 percent compared to the fourth quarter of 2017.

In 2018 the airport served a total of 34.5 million passengers and handled a total of 2,163,544 tonnes of cargo with an 8.4 percent increment in comparison to 2017.

حقَّق مطار حمد الدولي سلسلة من الإنجازات المهمة خلال عام 2018، حيث نجح المرفأ الجوي الحائز على تصنيف الخمس نجوم في استكمال المرحلة الأولى من برنامج المطار الذكي، كما أطلق المرحلة الثانية من خطة التوسعة، وحصد العديد من الجوائز العالمية المرموقة، وأحرز نجاحات ملموسة في قطاع الطيران، معززاً بذلك مكانته باعتباره مطاراً رائداً بين أبرز مطارات العالم. وبفضل النمو السنوي المستمر في أعداد مسافريه، واستقباله 8.1 مليون مسافر خلال الربع الأخير من عام 2018، والزيادة المرتقبة هذا العام في حركة المسافرين، والتي تُقدَّر بـ 20 %، يواصل المطار العمل من أجل مواكبة التطورات المستقبلية، وتحقيق رؤيته باعتباره أحد المطارات الرائدة في العالم.

حصل «حمد الدولي» على المركز الثاني كأفضل مطار في دقة الأداء والالتزام بمواعيد الرحلات، وذلك بحسب التقرير الذي نشرته شركة «OAG» الرائدة في توفير البيانات الرقمية لرحلات الطيران. ووفقاً لتقرير الشركة، فقد حقق المطار الذي يستعين بأحدث التقنيات المتطورة، المركز الثاني ضمن قائمة المطارات الرئيسية في العالم (التي تخدم ما بين 20 إلى 30 مليون مسافر سنوياً) في دقة الأداء والالتزام بالمواعيد، وذلك بنسبة 85.41 %. وقد استندت لائحة الالتزام بالمواعيد إلى 58 مليون سجل من سجلات رحلات الطيران المستخلَصة من البيانات الكاملة لسنة 2017، وذلك لقياس مدى دقة الأداء والانضباط في المواعيد بين كبرى شركات الطيران والمطارات في العالم. وقد أصبح مطار حمد الدولي مؤخراً من بين أفضل 20 مطاراً في العالم، وذلك بعد تصنيفه ضمن فئة «المطارات الرئيسية» من قبل لائحة الالتزام بالمواعيد هذا العام، والتي تُعتبر عالمياً هي المقياس النهائي في دقة أداء شركات الطيران والمطارات في العالم.

تقييم

وقال المهندس بدر محمد المير، الرئيس التنفيذي للعمليات في المطار: «لقد كان عاماً حافلاً بالإنجازات والنجاحات بالنسبة لمطار حمد الدولي، وهو ما تبرهن عليه نتائج نهاية العام، والجوائز المرموقة التي حصدناها خلاله، بما في ذلك ما حققناه من التزام بدقة الأداء والانضباط في مواعيد الرحلات، بحسب تقرير شركة «OAG» المتخصصة في استشارات الطيران. ويشرفنا أن نحظى بهذا المركز المتميز وبغيره من الجوائز والتكريم، وهي جميعها تمثل شهادة على نجاح مطار حمد الدولي في تقديم تجربة سفر سلسة ومميزة وخالية من المتاعب».

وأضاف المير قائلاً: «سوف يواصل المطار إنجازاته ونجاحاته في عام 2019، وذلك مع تدشين المرحلة الثانية من خطة التوسعة مع مواصلة الاستثمار في تعزيز البنية التحتية، وتوظيف أحدث التقنيات المتطورة، والاستعانة بأفضل الحلول الرائدة في عالم الطيران، وذلك حفاظاً على مكانة مطار حمد الدولي كمحور مركزي رائد لحركة الطيران، وبما يتيح لنا إرساء معايير جديدة، وتحقيق أرقام قياسية في شتى جوانب قطاع الطيران».

وفي ضوء الزيادة المتوقّعة في حركة المسافرين لهذا العام، لا يزال «حمد الدولي» في الطليعة، وذلك بفضل التقدم الكبير الذي أحرزه في إجراءات الفحص الأمني والتي أدت إلى خفض كبير في زمن الانتظار في طوابير نقاط الفحص الأمني، مع إضافة المزيد من خدمات تحويل الرحلات. وقد أدى ذلك إلى خفض مدة الانتظار في الطوابير لدى 95 % على الأقل من المسافرين لأقل من خمس دقائق.

خطة التوسعة

تمثل المرحلة الثانية من خطة التوسعة لدى مطار حمد تطوراً مهماً في نمو المطار ونمو قطاع النقل والاتصالات في دولة قطر. وسوف يمكِّن هذا التوسع المطار من استقبال أكثر من 53 مليون مسافر سنوياً بحلول عام 2022.

وبالإضافة إلى المزايا المباشرة الناتجة عن توسعة المطار وقدرته الاستيعابية، سوف يتيح بناء مدينة المطار أيضاً العديد من الفرص الاستثمارية الكبيرة في المستقبل، مثل منطقة التجارة الحرة، ومجمع للمكاتب والأعمال، ومجموعة من الفنادق. كما سيتم إنشاء مبنى شحن جديد بطاقة استيعابية تبلغ 3 ملايين طن سنوياً للزيادة المتوقعة في حركة الشحن. وتساهم مشروعات البنية التحتية بدور رئيسي في استعدادات قطر الجارية لاستضافة بطولة كأس العالم لكرة القدم 2022، حيث يُتوقع أن تشهد البلاد زيادة كبيرة في عدد السياح والزوار لحضور مباريات الحدث الرياضي الأبرز حول العالم.

نمو دائم

وبحسب نتائج الربع الأخير من عام 2018 فقد استقبل مطار حمد الدولي 8.1 مليون مسافر، بزيادة نسبتها 5.6% مقارنة بالربع الرابع من عام 2017. كما تعامل مع 57831 فيما يخص حركة مرور الطائرات، بزيادة نسبتها 14.3%، بالإضافة إلى التعامل مع 570337 طناً من بضائع الشحن، بزيادة نسبتها %8.4 مقارنة بالربع الرابع من عام 2017. وفي عام 2018 قدم المطار خدماته إلى 34.5 مليون مسافر وتداول ما مجموعه 2163544 طناً من البضائع، بزيادة نسبتها 8.4 % بالمقارنة مع عام 2017.

وقد عزز «حمد الدولي» من نجاحه في هذه السنة من خلال الاستثمار في المرافق والخدمات وتدريب الموظفين والاستعانة بأحدث التقنيات المتطورة، حتى يمكنه أن يقدم لمسافريه تجربة سفر عالمية المستوى تتميز بالسلاسة والرقي.

المكانة والجوائز العالمية

وقد حصد «حمد الدولي» العديد من الجوائز، وحظي بتقدير كبير في عام 2018، حيث فاز بجائزة «أفضل مطار في الشرق الأوسط» للسنة الرابعة على التوالي، وجائزة «أفضل خدمة موظفين في الشرق الأوسط» للسنة الثالثة على التوالي، وهي من جوائز «سكاي تراكس» العالمية للمطارات.

وتمثل هذه الجوائز اعترافاً بتميّز مرافق المطار ذات المواصفات العالمية، وخدمة العملاء الراقية التي يقدمها موظفوه، وكذلك المبنى الفريد الذي يوفر للمسافرين تجربة سفر سلسة وممتعة داخل المطار.

ومطار حمد الدولي مرشحٌ في الوقت الحالي للفوز بجائزة «أفضل مطار في العالم» من قبل جوائز «سكاي تراكس» العالمية للمطارات لعام 2019.;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X