👮‍♂️ Government

Katara signs pact with Es’hailSat

«كتارا» و«سهيل سات» توقّعان مذكرة لتنمية الثقافة في علوم الفلك

Katara — the Cultural Village has signed a memorandum of co-operation (MoC) with the Qatar Satellite Company Es’hailSat to share expertise and operate the new planetarium at Katara.

The MoC was signed by Katara general manager Dr Khalid bin Ibrahim al-Sulaiti and Es’hailSat CEO Ali bin Ahmed al-Kuwari at the Thuraya Dome (Katara Planetarium), building 45, yesterday, to announce its inauguration today in conjunction with the Qatar National Day 2018.

“I am satisfied with the signing of the memorandum of co-operation between Katara and the Qatar Satellite Company Es’hailSat which will enable us to share expertise and promote knowledge in the field of astronomy,” Dr al-Sulaiti said.

He added that the co-operation will include lectures and conducting of workshops for school and university students to enrich their information and to raise their interest in this important field of science.

“We hope through this co-operation to spread awareness about this critical sector and to educate people in Qatar on astronomy, which will assist the new generations keep up with the latest developments in the world,” Dr al-Sulaiti explained.

For his part, al-Kuwari stressed that the agreement will enhance and diversify the knowledge of the students and empower them.

“We also hope that the new planetarium – which is the first-of-its-kind in Qatar – becomes a vital hub for teaching and introducing space science and astronomy through its many high-tech facilities it is equipped with,” he concluded.

The planetarium is located at Katara in building 45 and features many high-tech equipment and also displays models of planets. There is also an astronomy museum.

وقعت المؤسسة العامة للحي الثقافي (كتارا) أمس (الاثنين) على مذكرة تعاون مع الشركة القطرية للأقمار الصناعية «سهيل سات» ، تهدف إلى تبادل الخبرات والتشاور في السبل الكفيلة لتنمية الثقافة الفلكية، وتطوير الحضور القطري في مجال الفضاء. وبموجب هذه المذكرة ستتعاون المؤسستان فيما بينهما من أجل تحقيق الأهداف المشتركة والمتمثلة في قبة الثريا الفلكية والمرصد الفلكي، وذلك من خلال تنظيم المحاضرات وورش العمل التعليمية والندوات المتخصصة لطلبة المدارس والجامعات في مجال علوم الفلك والفضاء ، حيث وقع المذكرة كل من سعادة الدكتور خالد بن إبراهيم السليطي المدير العام للمؤسسة العامة للحي الثقافي (كتارا) والسيد علي بن أحمد الكواري الرئيس التنفيذي للشركة القطرية للأقمار الصناعية «سهيل سات» .

وفي هذه المناسبة، عبر سعادة الدكتور خالد بن ابراهيم السليطي مدير عام (كتارا) عن سروره بتوقيع الاتفاقية بالتزامن مع تدشين قبة الثريا الفلكية اليوم، وفي إطار الاحتفالية المميزة التي تطلقها كتارا في اليوم الوطني للدولة على مدار تسعة أيام متواصلة، معربا عن أمله بأن يسهم هذا التعاون إلى نشر التوعية والتثقيف بعلوم الفلك والفضاء، بما يساعد الأجيال الجديدة على مواكبة العصر، ويوسع مداركهم ويثري معلوماتهم، ويعزز إمكاناتهم ومهاراتهم ويصقل مواهبهم، وذلك إدراكاً من كتارا بأهمية هذا العلم الذي برع فيه أجدادنا العرب، وسعياً لخلق جيل ريادي مبدع ومبتكر ، قادر على المشاركة في بناء نهضة تنموية شاملة، تساهم بفعالية وإيجابية في الحضارة الإنسانية .

كما أعرب مدير عام كتارا عن تطلعه بأن تسهم هذه الاتفافية في تعزيز وتطويرِ التعاون بين «كتارا» و«سهيل سات» ، بما يخدم العمل الثقافي وتنمية الثقافة الفلكية، ويمكّن أبنائنا الطلاب من تحقيق فهم أفضل وأعمق لعلوم الفلك والفضاء، بالإضافة إلى دعم الباحثين والدارسين، عبر توفير البيئة العلمية المناسبة لهم .

من جهته، أعرب السيد علي الكواري الرئيس التنفيذي للشركة القطرية للأقمار الصناعية «سهيل سات» عن سعادته بتوقيع مذكرة التعاون بين مؤسسة «كتارا» وشركة «سهيل سات»، متمنيا بأن يسهم هذا التعاون في اثراء فعاليات وأنشطة قبة الثريا الفلكية المشروع الثقافي والعلمي الرائد بكتارا ، مبديا استعداد «سهل سات» للعمل على تدريب الكوادر الوطنية في مجال الأقمار الصناعية وعلوم الفضاء ، بالإضافة إلى تزويد قبة الثريا الفلكية بمختلف المجسمات والتقنيات وكل ما من شأنه أن يثري الثقافة الفلكية لدى الزوار والباحثين، ويخدم المجتمع والوطن .;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X