😎 LifeStyle

German mega ship makes maiden call to Doha

السفينة الألمانية العملاقة «عايدة بريما» تدشّن أولى رحلاتها إلى قطر

Doha: Officials of the National Tourism Council (NTC) and Mwani Qatar yesterday welcomed the German mega ship AIDAPrima on its maiden voyage to Doha.

The largest of AIDA Cruises’ fleet, the 300-meter long mega ship has a capacity of 4,250 passengers and crew.

The arrival of AIDAPrima follows on an agreement signed between NTC and AIDA Cruises earlier this year, on the sidelines of the Qatar-Germany Business and Investment Forum. According to the agreement, the mega ship is due to arrive in Qatar eight times between December 2018 and April 2019, bringing about 26,000 passengers to Qatar’s shores. The two entities are also cooperating to build attractive packages and special services dedicated to AIDA Cruises’ guests, in addition to joint communications, co-marketing activities and familiarisation trips.

NTC places the German-speaking market among its priority markets as it pursues its goals for 2023. In 2015, NTC opened a representative office in Germany, and has since regularly organised numerous campaigns to raise awareness among travelers and tour operators about Qatar’s unique tourism offering in German-speaking markets.

Rashed Al Qurese from NTC commented, “We are pleased to have one of the most established cruise lines operating in the Arabian Gulf add Qatar to its itinerary. In addition to attracting more mega ships to Qatar, our collaboration with AIDA Cruises is helping expedite the development of the cruise industry in Qatar through joint promotion efforts, and so we are pleased today to welcome a cruise ship and a partner to Qatar’s shores.”

The Ministry of Transport and Communication (MOTC) is currently working on dredging and expanding its watercourse as part of a development project that aims to boost Doha Port’s capacity to accommodate larger cruise ships. Dr. Saleh Fetais Al-Marri, General Supervisor of Maritime Transport Affairs at MOTC commented, “The major redevelopment projects underway at Doha Port pave the way for it to become one of the leading cruise tourism ports in the region and help position Doha as an attractive cruise tourism destination.

Hamad Ali Al Ansari, Manager of Public Relations and Communication at Mwani Qatar added, “The arrival of AIDAPrima at Doha Port today is testament to the confidence that the Port has gained among the world’s cruise ship operators.” He added, “Doha Port has an important role to play in promoting tourism in Qatar and remains committed to collaborating with various stakeholders to provide visitors with the best services that meet their needs efficiently, in accordance with the MOTC’s plans.”

The partnership with AIDA Cruises is the second successful collaboration with a German cruise line, coming after the collaboration with TUI Cruises, which brought its mega ship Mein Schiff 5 eight times to Doha last season. At 40 percent, Germans formed the majority of cruise passengers disembarking in Doha in the 2017/18 season.

استقبل ميناء الدوحة -بوابة قطر للسياحة البحرية- السفينة الألمانية العملاقة «عايدة بريما»، والتي دشنت أولى رحلاتها السياحية إلى قطر أمس الأربعاء، حيث كان في استقبال السفينة وركابها وفد من المجلس الوطني للسياحة وموانئ قطر، وتعتبر السفينة «عايدة بريما» هي الأكبر في أسطول سفن شركة «عايدة كروزس» بطول 300 متر وبسعة تزيد عن 4 آلاف شخص.

يأتي وصول السفينة «عايدة بريما» كأولى ثمار اتفاقية التعاون التي وقعها المجلس الوطني للسياحة مع شركة عايدة كروزس في سبتمبر الماضي على هامش منتدى قطر-ألمانيا للأعمال والاستثمار، حيث تعمل الاتفاقية على وضع قطر على خارطة الوجهات السياحية التي تجوبها السفن السياحية التابعة للشركة في المنطقة، والتعاون في تجهيز وتنفيذ عروض ترويجية للمسافرين على متن تلك الرحلات. وبموجب الاتفاقية ستستقبل قطر السفينة العملاقة 8 مرات خلال الموسم الحالي 2018/2019، مع توقعات بوصول 26 ألف زائر على متن تلك الرحلات.

جودة التجربة القطرية

وعلق راشد القريصي من المجلس الوطني للسياحة: «سعداء بالتعاون مع إحدى أكبر وأقدم الخطوط الملاحية السياحية العاملة في منطقة الخليج، ونتطلع إلى تعزيز هذا التعاون الذي يساهم في رفع الوعي بجودة التجربة القطرية وأصالتها والترويج لها ضمن شريحة الجمهور المستهدف من الزوار المتحدثين بالألمانية. إن التعاون مع «عايدة كروزس» لن يجلب فقط البواخر السياحية بل سيسرع من عملية تطوير القطاع من خلال الجهود الترويجية المشتركة، لذا نحن نعتز بهذه المناسبة الخاصة والشراكة التي تنبع منها».

وقال الدكتور صالح بن فطيس المري المشرف العام على قطاع النقل البحري في وزارة المواصلات والاتصالات: «إن ميناء الدوحة يشق طريقه بثبات ليكون أحد أهم الموانئ السياحية في المنطقة. وخاصة أن الوزارة تعمل حالياً على تجريف وتوسعة القناة الملاحية للميناء ضمن مشروع إعادة تطويره، لتعزيز قدرته على استقبال أضخم السفن السياحية، بما يضع الدوحة على خريطة المدن المستقطبة لسياحة الرحلات البحرية للبواخر السياحية العملاقة»، وأضاف: «وتعمل الوزارة على دعم خطوات الدولة في تعزيز مكانتها كوجهة سياحية جاذبة في المنطقة، من خلال خطتها في تأهيل الموانئ البحرية التي تضمن التميز في العمليات التشغيلية في ميناء الدوحة، بما ينعكس بشكل إيجابي على الأهداف المرسومة لتعزيز دور قطاع السياحة ودعم رؤية قطر الوطنية 2030 وتحقيق التنويع الاقتصادي للدولة».

ميناء الدوحة

بدوره قال السيد حمد علي الأنصاري مدير إدارة العلاقات العامة والاتصال في موانئ قطر: يعكس وصول السفينة السياحية العملاقة «عايدة بريما» اليوم لميناء الدوحة الثقة والمكانة الكبيرة التي أصبح يحتلها الميناء بين منظمي ومشغلي الرحلات البحرية السياحية حول العالم، حيث تعد أول سفينة تابعة لشركة عايدة كروزس للرحلات السياحية البحرية ترسو بميناء الدوحة منذ تطوير قطاع السياحة البحرية في قطر.

وأكد الأنصاري على الدور الذي يلعبه ميناء الدوحة في تمكين قطاع السياحة البحرية في قطر، مشدداً على التزام الميناء السياحي بتقديم أفضل الخدمات لزواره وتلبية احتياجاتهم بجودة وكفاءة عالية وفق الخطة الموضوعة من قبل وزارة المواصلات والاتصالات وبالتنسيق مع الجهات أصحاب المصلحة.

شراكة ناجحة

وتأتي الشراكة مع «عايدة كروزس» الألمانية ضمن الشراكات الناجحة التي عقدها المجلس مع أهم الخطوط الملاحية الألمانية والتي كان من أبرزها شركة «توي كروزس»، التي قامت باخرتها «ماين شيف 5» العملاقة بزيارة قطر 8 مرات في الموسم الماضي 2017/1820. وشكل الركاب الألمان النسبة الأكبر من إجمالي عدد الزوار خلال الموسم، بنسبة 44%.

ومن المتوقع أن يستمر نمو قطاع السياحة البحرية خلال الأعوام المقبلة، حيث تشير التوقعات إلى وصول 200 ألف سائح بحلول عام 2020، خاصة مع الانتهاء من توسعة ميناء الدوحة. وكان ميناء الدوحة قد بدأ خلال الموسم الحالي في استقبال سفينتين عملاقتين في وقت واحد، في خطوة من شأنها دعم وتعزيز نمو قطاع السياحة البحرية في قطر.;

German mega ship makes maiden call to Doha

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X