Technology🇶🇦 DOHA

Qatari-Turkish Flower Gardens Forum begins

“البلدية والبيئة” تنظم منتدى حدائق الزهور القطري التركي

The Qatari-Turkish Flower Gardens Forum, organised by the Ministry of Municipality and the Environment, opened here yesterday with the participation of more than 50 companies from Qatar and Turkey engaged in the production of trees and decorative flowers.

Speaking on the occasion, HE the Minister of Municipality and Environment Mohamed bin Abdullah al-Rumaihi said that the Ministry encourages initiatives which reflect the good relationship between the two friendly countries, noting that the forum will reflect positively on both sides in terms of exchange of expertise and agricultural technology used by both parties.

He referred to the Ministry’s interest in the work of greening and afforestation in line with the Qatar 2030 vision, launched by His Highness the Amir Sheikh Tamim bin Hamad al-Thani.

The Minister pointed out that Qatar had made significant progress in the field of environmental development, especially forestry and greening in all regions of the country, and the use of agricultural technology in Qatar to improve the genes of trees to adapt to the desert climate.

He hoped that this forum would be a good start in the field of environmental development.

For his part, ambassador of Turkey to Qatar, Fikret Ozer, expressed his admiration for the progress witnessed by Qatar in the field of agriculture despite the harsh climate. He noted that agricultural technology in the country was able to overcome the obstacles and start with the plan of environmental development especially with regard to the production of flowers, trees, afforestation and greening.

The ambassador pointed out that the presence of Turkish companies would participate in greening and landscaping for the 2022 World Cup to be hosted by Qatar.

Mohamed Ali al-Khouri, the head of the organising committee of the Qatari-Turkish Flower Gardens Forum, said that the event will continue until Thursday, during which the Turkish delegation will visit the central plantation nursery to learn about agriculture and production technology in the country.

He added that the Public Parks department had succeeded in using the agricultural technology to ensure the adaptation of plants to the climate in Qatar through programmes, plans and research to modify the genes of trees and flowers to adapt to the climate. He pointed out that the production of the central nursery annually amounted to 2.600mn seedlings, including 600,000 of different types of trees.

Al-Khouri stressed that forum will have positive results for both sides, especially in the agreements and co-operation between the Qatari-Turkish companies.

بحضور سعادة السيد/ محمد بن عبدالله الرميحي وزير البلدية والبيئة، انطلق صباح اليوم الثلاثاء بمسرح وزارة البلدية والبيئة منتدى حدائق الزهور القطري التركي والذي تنظمه الوزارة ممثلة بإدارة الحدائق العامة خلال الفترة من 8-9 مايو الجاري.

ويستضيف المنتدى عدد من رجال الأعمال والخبراء في مجال الزهور والبستنة لتبادل الخبرات في هذا المجال بمشاركة عدد من الشركات القطرية التركية المتخصصة بمجال الزهور والتجميل والتخضير.

وقد حضر افتتاح المنتدى كل من المهندس الشيخ/ فالح بن ناصر ال ثاني وكيل الوزارة المساعد لشؤون الخدمات العامة والسيد محمد علي الخوري مدير إدارة الحدائق العامة والسيدة/ فائقة عبدالله اشكناني مدير إدارة التخطيط والجودة وعضو. الرابطة الدولية للبستنة وعدد من مسؤولي وزارة البلدية والبيئة وممثلين عن الوفد التركي والسيد. عثمان أنجلو عضو اللجنة العليا في الرابطةالدولية البستنة وعدد من الشركات القطرية التركية المشاركة بالمنتدى .

ويعد هذا المنتدى بمثابة تجمع للشركات الكبرى المعنية بمجال الزهور والتخضير بين البلدين، حيث تم دعوة الشركات القطرية المهتمة بمجال التخضير والتجميل بالإضافة لمجموعة من الشركات التركية المشاركة بالمنتدى.

وفي الكلمة الافتتاحية للمنتدى، أكد السيد محمد علي الخوري مدير ادارة الحدائق العامة بالوزارة أن الوزارة تتطلع من هذا المنتدى الى زيادة تعاون كبير وبناء بين الشركات القطرية والشركات التركية المتخصصة بمجال الزهور والبستنة. مؤكداً أن الاطلاع على التقدم ملحوظ والتميز بهذا المجال في تركيا في المشاتل وأنواع الزهور والاشجار وتنسيقها سواءً في اسطنبول أو انطاليا.

وتم الاجتماع مع عدد من الشركات التركية لسعي لتنظيم المنتدى ليكون هناك تعاون بناء للاستفادة من تطور الخبرات.

وأضاف: نأمل من الشركات القطرية المتخصصة بمجال الزهور للتعاون مع الشركات التركية للاستفادة والتعرف على كل ما هو جديد في مجال التجميل والتخضير في المشاتل لإثراء دولة قطر بأنواع مختلفة من الزهور والاشجار التي تناسب مع بيئتنا بدولة قطر. لافتاً أن بعض الاقاليم في تركيا تكون الحرارة مرتفعة بفصل الصيف وهناك مجموعة كبيرة من أنواع النباتات والزهور التي من الممكن أن تنمو في دولة قطر.

مؤكداً أنه ستعقد عدد من الاجتماعات المكثفة بين الوزارة ومختلف الشركات القطرية التركية لمناقشة سبل التعاون وتطوير هذا المجال.

كما تقدم بكل الشكر للجهود المبذولة لإنجاح هذا المنتدى. متمنياً زيادة التعاون بشكل كبير بهذا المجال بما يخدم صالح البلدين.

من جهته أكد سعادة السيد/ فكرت أوزر، سفير تركيا لدى الدوحة أن امكانيات دولة قطر وتركيا اذا توحدت سينتج عنه نجاح كبير وتميز واسع في مختلف المجالات.

متوقعاً لهذا التعاون القطري التركي في مجال الزهور ونباتات الزينة خلال المنتدى النجاح المثمر. كما شكر سعادة الوزير على حفاوة الاستقبال والدعم المميز لهذا المنتدى.وفي تصريحات صحفية، أكد السيد محمد علي الخوري أن تركيا تعد من الدول المعروفة في مجال المشاتل وتوريد الاشجار والزهور لمختلف الدول الكبرى، لذلك تم تنظيم هذا المنتدى للاستفادة من تلك الخبرات في هذا المجال.

وسيكون هناك زيارات لعدد من المشاتل في الدوحة لبحث سبل تطويرها، كما سيتم عقد عدد من الاجتماعات مع الشركات القطرية التركية المشاركة لبحث سبل التعاون.وأشار أن ما يتميز به هذا المنتدى المشاركة الواسعة من مختلف الجهات بين البلدين. حيث بلغ عدد الشركات التركية المشاركة بالمنتدى إلى 35 شركة مختصة بمجال الزهور والتجميل. بالإضافة إلى حوالي من 40 – 50 شركة قطرية من المهتمين بمجال التجميل والتخضير.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X