🇶🇦 DOHA

Qatar Airways will spare no effort to develop cooperation with EU

الباكر: “القطرية” لن تدخر جهداً لتطوير التعاون مع الجهات المعنية في الاتحاد الأوروبي

DOHA: Qatar Airways Group Chief Executive Akbar Al Baker has said the illegal blockade imposed on the State of Qatar had reduced the number of daily flights to the country’s national carrier from 600 to 440, or 27 percent per day.

This came during a speech delivered by the CEO yesterday, before the Transport and Tourism of the Legislative Committee of the European Parliament, on the blockade imposed on the country, but Al Baker stressed that Qatar Airways has become a fundamental strategic pillar of food security in Qatar after about one year of siege.

Qatar Airways offices were closed by force and without prior notice by local authorities in the blockading states. These actions, perpetrated without warning and justification, imposed significant human hardship on the families separated as a result, with 18 air corridors immediately reduced to just two corridors. Elaborate measures were necessary to assure safe operations into and out of Qatar, Al Baker said.

He added that Qatar Airways will spare no effort to develop cooperation with the concerned parties in the European Union with the application of an open and fair aviation system, supported by good governance and the rule of law around the world.

Al Baker marked a world first by becoming the first airline leader outside of the European Union to personally address the European Parliaments Committee on Transport and Tourism (TRAN).

Qatar Airways has a strong economic footprint in the European Union and provides direct employment to 1,100 residents, while contracts with manufacturer Airbus are valued at almost €27bn.

The airline currently flies to 31 destinations across 21 member countries of the European Union, connecting passengers to its network of more than 150 global gateways, he said.

Last month, the European Union and the State of Qatar concluded the fourth successful round of negotiations for a Comprehensive Air Transport Agreement, with both sides reaching agreement on 70 percent of the provisions, including those on safety, security and air traffic management.

This follows a 2017 Memorandum of Understanding, signed between the Qatar Civil Aviation Authority and the European Safety Agency, with a view to creating a joint framework on regulatory and aviation safety issues.

قال السيد أكبر الباكر، الرئيس التنفيذي لمجموعة الخطوط الجوية القطرية، إن الحصار الجائر المفروض على دولة قطر قلص عـدد الرحلات اليومية للناقلة الوطنية للدولة من 600 إلى 440 رحلة، أي ما نسبته 27 بالمئة من الرحلات في اليوم.

جاء ذلك خلال خطاب ألقاه الرئيس التنفيذي لمجموعة الخطوط الجوية القطرية اليوم، أمام لجنة النقل والسياحة في اللجنة التشريعية بالبرلمان الأوروبي، حول الحصار المفروض على البلاد، لكنه أكد أن الخطوط الجوية القطرية أصبحت ركيزة استراتيجية أساسية للأمن الغذائي في دولة قطر بعد مرور نحو عام واحد على بدء الحصار.

وقال السيد الباكر إن دول الحصار منعت الطائرات القطرية مـن التحليق فوق أجوائها أو تشغيل أية رحلات إلى مطاراتها، كما منعت الناقلة من استخدام الممرات الجوية الدولية فوق أجوائها، الأمر الذي قلص عدد الممرات الجوية التي تستخدمها الشركة من 18 ممرا إلى ممرين فقط، فيما تم إغلاق مكاتب الخطوط الجوية القطرية في دول الحصار بالقوّة وبدون سابق إنذار.

وأضاف أن الممارسات المذكورة شكلت مفاجأة غير سارّة للعديد من العائلات التي تقطعت بأفرادها السبل نتيجة للحصار.. مستعرضا الآثار السلبية التي تسبب بها الحصار لآلاف المسافرين، من بينهم مسافرون من الدول الأوروبية.. قائلا:” استغرقت القطرية عدة أسابيع للتغلب على جميع التحديات التي تسبب بها هذا الحصار الجائر.”

وأوضح أن /القطرية/ لن تدخر جهداً في العمل على تطوير التعاون مع الجهات المعنية في الاتحاد الأوروبي مع تطبيق نظام طيران منفتح وعادل، مدعوماً بالإدارة السليمة وسيادة القانون حول العالم.

وذكر ان الناقلة القطرية توفّر وظائف مباشرة لــ 1,100 مقيم في دول الاتحاد الأوروبي، بالإضافة إلى إبرامها لعقود شراء تصل قيمتها إلى 27 مليار يورو مع شركة إيرباص . مشيرا إلى إن القطرية تسيّر حالياً رحلاتها إلى 31 وجهة في 21 دولة أوروبية، متيحةً لجميع المسافرين من هذه الدول الفرصة للسفر إلى أكثر من 150 وجهة حول العالم.

ويعد الرئيس التنفيذي للخطوط الجوية القطرية أول مسؤول رفيع المستوى من شركة طيران خارج الاتحاد الأوروبي يخاطب البرلمان الأوروبي، فيما تعتبر لجنة النقل والسياحة اللجنة التشريعية في البرلمان الأوروبي، وتتولى مسؤولية الأمور المتعلقة بالنقل الجوي والسكك الحديدية والطرق والمسارات البحرية، مع التركيز على تطوير البنية التحتية لشبكات النقل في أوروبا.

يشار إلى أن الاتحاد الأوروبي ودولة قطر اختتما شهر ابريل الماضي الجولة الرابعة من المحادثات حول “اتفاقية النقل الجوي الشاملة”، مع اتفاق الطرفين على 70 بالمئة من بنود الاتفاقية، بما في ذلك البنود المتعلّقة بالسلامة والأمن وإدارة الحركة الجوية، حيث جاءت تلك المحادثات بعد إبرام مذكرة تفاهم بين الهيئة العامة للطيران المدني والوكالة الأوروبية لسلامة الطيران المدني، بهدف إيجاد إطار عمل مشترك حول قضايا سلامة الطيران.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X