😎 LifeStyle

Msheireb Museums marks International Museum Day

خلال الاحتفال باليوم العالمي للمتاحف.. حافظ علي: متاحف مشيرب تحصد جائزة “أفضل الممارسات”

DOHA: Msheireb Museums has celebrated International Museum Day at Bin Jelmood House located at Msheireb Downtown Doha’s Heritage Quarter.

The theme of the celebration was ‘Hyperconnected Museums: New Approaches, New Publics’ chosen by the International Council of Museums (ICOM) and International Committee for Education and Cultural Action (CECA).

Hafiz Ali, Msheireb Museums Director, CECA President Milene Chiovatto, and representatives of cultural and educational institutions in Qatar attended the event which included presentations by CECA and UCL Qatar representatives, the first Msheireb Museums Friends programme graduation and a panel discussion.

“It is a great pleasure to celebrate International Museum Day here at Msheireb Museums, a tradition we have followed in recent years. Marking this important date reiterates our commitment to supporting artistic development in Qatar, and reflects our passion to positively contribute to the flourishing global cultural scene,” said Ali.

In his welcoming speech, he announced that Msheireb Museums was one of five entities to get the “Best Practices Award” by CECA, accoupling the museums’ role in promoting educational initiatives and cultural events.

Milene Chiovatto, President of CECA conducted a presentation with the results of a two-day workshop for students, academics, and cultural leaders to commemorate this global event. During the workshop, participants had the chance to explore the possibility of seeing the transformation of ideas, and go from a theoretical aspect to practice through showing examples from around the world.

A panel discussion took place enabling participants to discuss ways in which museums and educational institutions can work together to support their curriculum and bridge the gap presented by language and culture.

The event also witnessed the graduation of Msheireb Museums Friends programme. Last year, this programme was launched aiming to create cultural ambassadors by training teachers and leaders from a wide range of educational and youth associations along with students by developing leadership skills, and to help highlight the historic cultural houses.

“We are pleased to celebrate the Msheireb Museums Friends graduation, our programme that is designed to challenge the conventional approach to cultural education and enables us to create a knowledge ecosystem that delivers cultural, societal and educational wealth,” said Ali.

In line with its mandate, Msheireb Museums has built strong connections and collaborations with academic institutions, including universities, colleges, research programmes and exhibitions to engage with the museums’ offering and content. In addition, visitors of the museums have access to the library’s valuable digital resources of Qatar National Library. To promote tourism to Qatar, Msheireb Museums also collaborated with Qatar Tourism Authority to provide tour guides with best practices and training to share with international visitors.

International Museum Day is marked by more than 36,000 museums across 147 countries to raise awareness on museums as an important means of cultural exchange, enrichment of cultures and development of mutual understanding, cooperation and peace.

أعلن السيد حافظ علي رئيس متاحف مشيرب، حصول متاحف مشيرب على جائزة “أفضل الممارسات” التي تقدمها اللجنة الدولية للأنشطة التعليمية والثقافية، لتكون بذلك المتاحف ضمن خمس مؤسسات دولية فازت بجوائز اللجنة في هذا العام، لافتاً إلى أن فوز متاحف مشيرب بالجائزة يأتي تقديراً لممارستها بالمجال التعليمي ونشر الثقافة.

جاء ذلك خلال احتفالية متاحف مشيرب، باليوم العالمي للمتاحف الذي أقيم تحت شعار “تواصل مكثّف: مقاربات جديدة، جمهور جديد”، وشهد الحفل، تخريج الدفعة الأولى من برنامج أصدقاء متاحف مشيرب، وذلك في بيت بن جلمود..

ويهدف اليوم العالمي للمتاحف إلى رفع الوعي بدور المتاحف كوسيلة مهمة للتبادل الثقافي وإثراء المجتمعات وتعزيز التفاهم المتبادل والتعاون بين الشعوب وإرساء السلام بينها.

وقال السيد حافظ علي: “إننا حريصون سنوياً على الاحتفال بهذا اليوم ويؤكد هذا الالتزام أهمية دورنا الذي يهدف إلى دعم تطوير الحركة الفنية والثقافية في قطر ويعكس شغفنا للمساهمة بإيجابية في المشهد الثقافي العالمي، كما يسرنا الاحتفال بتخريج هذه الدفعة من برنامج أصدقاء متاحف مشيرب الذي يتميز عن غيره من الأساليب التقليدية المتبعة في المؤسسات التعليمية والثقافية، ويمكنّنا من إيجاد نظام تعليمي يسلط الضوء على الثروة الثقافية والاجتماعية والتعليمية في بلدنا”، موضحاً أن متاحف مشيرب في إطار رسالتها تعمل على بناء روابط قوية وشراكات تعاون مع مؤسسات أكاديمية وثقافية من ضمنها جامعات ومدارس وبرامج بحثية ومعارض بهدف الاستفادة المتبادلة من هذه القدرات.

بدورها، قدمت السيدة ميلين كيوفاتو رئيسة اللجنة الدولية للأنشطة التعليمية والثقافية خلال الحفل، عرضاً تعريفياً أوجزت فيه مخرجات ونتائج ورشة العمل التي أقيمت في متاحف مشيرب على مدار يومين، بمشاركة طلاب وأكاديميين وقادة ثقافيين، وناقش المشاركون في ورش العمل خيارات تبادل الأفكار بين المؤسسات الثقافية، والانتقال من المرحلة النظرية إلى المرحلة العملية من خلال تقديم أمثلة ونماذج من مختلف أرجاء العالم.

وفي الجلسة النقاشية، بحث الحضور في الوسائل التي يمكن أن تعزز من عمل وتعاون المؤسسات التعليمية والمتاحف بهدف دعم المناهج التعليمية وجسر الهوة بين اللغات والثقافات المختلفة.

أهمية المتاحف

وقالت السيدة ميلين كيوفاتو: “تؤمن اللجنة الدولية للأنشطة التعليمية والثقافية بأهمية المتاحف ودورها في التعليم والتثقيف وكونها وسيلة لا غنى عنها لربط المجتمعات والثقافات والتاريخ، نحن نكثف جهودنا من أجل تطوير القدرة على العمل الجماعي والتعلم من الخبرات، بالإضافة إلى التشجيع على الخيال الفردي، كما أننا نسهم في مجتمع أكثر تواصلا ومساواة وتوافقا”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X