😎 LifeStyle

Hamad International Airport opens two additional transfer points

«حمد الدولي» يوفّر خدمات متطورة لمسافري الترانزيت

DOHA: Hamad International Airport’s (HIA) commitment to providing a seamless transfer experience for its passengers and maintaining world-class standards of security has led to an initiative to further improve its transfer product. HIA has increased security screening capacity and reduced queuing time in its transfer areas. It has also further improved customer service in the transfer areas, now providing an industry-leading customer service promise.

Qatar’s award-winning airport recently opened two additional transfer points, bringing the total to four separate transfer areas spread across the north and south nodes of the terminal, reducing walking times to transfer areas for passengers and increasing its overall security screening capacity.

With its latest initiative, HIA can now ensure that at least 95 percent of its transfer passengers queue for under five minutes, which is an industry-leading achievement. HIA exceeded this mark during the month of April 2018, where out of the more than one million transfer passengers that were screened, 99.5 percent queued for under five minutes.

To further enhance customer satisfaction in the transfers areas, a new customer service and security training package has been introduced. The airport has had 500 of its staff undergo an extensive and challenging six-week training program in order to ensure high safety and security standards are met while simultaneously providing exceptional customer service. The screening is being conducted by the HIA Security team in close cooperation with the Ministry of Interior and Qatar’s Civil Aviation Authority.

Passengers are also being given the opportunity to share their customer satisfaction feedback then and there. Out of the one million customers screened in March, 90 percent of the customers rated their experience as either good or excellent.

Brigadier Essa Arar, Director of Airport Security Department said: “We are constantly trying to improve the security processes at the airport to make it more efficient and customer friendly. This is a great combined effort by HIA, Qatar Civil Aviation Authority and the Ministry of Interior to improve the experience of passengers traveling through the State of Qatar. We will continue to work together to achieve excellence in security in Qatar’s award winning airport”.

Saeed Yousef Al Sulaiti, Vice President of Airport Security at HIA said: “At HIA, our goal is to ensure that our facilities and services provide our passengers with a hassle-free journey. This can only be achieved when we tackle key issues that passengers have, such as long waiting times and queues. The project took a total of eight months to roll out and has been praised by a number of international security regulators ranging from those within the UK, US and New Zealand. HIA is recognized as one of the safest airports in the world and continues to meet the highest standards of safety and world-class security.”

HIA’s services for transfer passengers have also previously been recognized by the Skytrax World Airport Awards 2018 where the five-star airport was honored as the World’s Sixth Best Airport for Transit Passengers.

أعلن مطار حمد الدولي، أمس، زيادة قدراته في مجال إجراءات الفحص الأمني، وبالتالي خفض وقت الوقوف في طوابير الانتظار؛ وذلك انطلاقاً من التزام المطار بتقديم أفضل تجربة للمسافرين أثناء تحويل رحلاتهم بسلاسة ودون أية متاعب، مع المحافظة على أعلى المعايير والمستويات العالمية من الأمن.

وأوضح مطار حمد الدولي، في بيان صحافي، أنه تمكّن من تحسين خدمة العملاء في مناطق تحويل الرحلات، بحيث أصبح بذلك رائداً على مستوى القطاع.

افتتح المطار -الحائز على عدد من الجوائز مؤخراً- نقطتي تحويل رحلات إضافيتين، ليصبح عددها الإجمالي أربع نقاط تتواجد في المنطقتين الشمالية والجنوبية من مبنى المسافرين، ليخفض بالتالي الوقت الذي يقطعه المسافرون في الوصول إلى هذه المناطق ويزيد إجمالي قدرته على استكمال الإجراءات الأمنية.

نجاح

ومع هذا الإنجاز أصبح وقت الانتظار في طابور الفحص الأمني أقل من خمس دقائق لنسبة 95 % من مسافري تحويل الرحلات، وهو ما يُعتبر نجاحاً حقيقياً في هذا القطاع. كما تمكّن مطار حمد الدولي من تجاوز تلك النسبة خلال شهر أبريل 2018؛ إذ توقّف 99.5 % من أكثر من مليون مسافر في مناطق الترانزيت لأقل من خمس دقائق.

ولتحسين تجربة العملاء في مناطق الترانزيت، نظّم المطار دورات تدريبية جديدة للموظفين على خدمة المسافرين؛ إذ شارك 500 من موظفي المطار في برنامج تدريبي مكثّف لمدة ستة أسابيع بهدف ضمان الالتزام بأعلى معايير السلامة والأمن، وفي الوقت ذاته توفير خدمة استثنائية ومتميزة للعملاء. ويقوم بعملية الفحص الأمني فريق متخصص بالأمن في مطار حمد الدولي بالتعاون الوثيق مع وزارة الداخلية والهيئة العامة للطيران المدني.

والجدير بالذكر أنه من بين مليون مسافر خضعوا للفحص الأمني في مارس الماضي، وصف 90 % منهم

أن الخدمة التي حصلوا عليها كانت جيدة أو ممتازة.

كفاءة

وقال العميد عيسى عرار الرميحي، مدير إدارة أمن المطار: «نحن نسعى باستمرار لتحسين العمليات الأمنية في المطار وبأعلى الكفاءة والأداء. بدورنا في وزارة الداخلية سنواصل العمل المشترك مع مطار حمد الدولي وهيئة الطيران المدني لتحقيق التميز في مجال الأمن في دولة قطر، وفي مطارها الحاصل على جوائز عالمية».

وبهذه المناسبة، قال سعيد يوسف السليطي، نائب رئيس الأمن في مطار حمد الدولي: «هدفنا في مطار حمد الدولي هو ضمان أن توفّر مرافقنا وخدماتنا للمسافرين رحلة خالية من المتاعب. وهذا يمكن تحقيقه من خلال معالجة ما يهمّ المسافرين بالدرجة الأولى، مثل أوقات الانتظار الطويلة والطوابير. وقد استغرق البدء في تطبيق هذا المشروع ثمانية أشهر، وقد نال استحسان عدد من الجهات التنظيمية الدولية للأمن في بريطانيا والولايات المتحدة ونيوزيلندا. ويشتهر مطار حمد الدولي بأنه واحد من أكثر المطارات أماناً في العالم، ويواصل تطبيقه لأعلى معايير السلامة والأمن ذات المستوى العالمي».

اعتراف دولي

وقد حصلت الخدمات المقدمة لمسافري الترانزيت في المطار على جائزة من «ستار تراكس» لأفضل المطارات العالمية 2018؛ حيث تم تصنيف المطار من فئة الخمس نجوم ومنحه جائزة سادس أفضل مطار لخدمات مسافري الترانزيت في العالم. ويعكس تطبيق الخدمات والمرافق الجديدة التزام مطار حمد الدولي المستمر لرضى المسافرين في مناطق تحويل الرحلات. وتعتبر هذه الخطوة ضمن سلسلة من الخطوات المرتقبة لمطار حمد الدولي في تحسين السلامة والأمن وتقديم تجربة فريدة من نوعها للمسافرين؛ ولذلك يحرص مطار حمد الدولي على تقديم التدريب المبتكر والحفاظ على الجودة واستخدام أحدث التكنولوجيا في تطبيق برنامج الأمن الذكي للمطار.

Hamad International Airport opens two additional transfer points

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X