😎 LifeStyle

Qatar first in Middle East to approve gate-to-gate internet connectivity on-board aircraft

هيئة الاتصالات تسمح بتوفير الإنترنت على متن الطائرات

Doha: Qatar’s Communications Regulatory Authority (CRA) has approved the provision of internet service onboard aircraft at all altitudes after being previously approved only when the aircraft is flying at least at 3,000 meters above sea level.

This follows responses from service providers, key stakeholders and other interested parties at public consultations conducted by the CRA between November 2017 and January 2018 regarding possible revisions to the Class License for the Provision of Public Telecommunications Services On-board Aircraft.

Approval by the CRA means that Qatar is the first country in the Middle East and North Africa region to approve the provision of gate-to-gate internet connectivity onboard aircraft.

The amended Class License, issued on April 15, 2018, authorizes operators of aircraft, registered in Qatar, to provide internet access from the point a passenger boards the aircraft until the passenger disembarks at their final destination.

Global technical standards now ensure that provision of internet service on-board aircraft is possible without causing harmful interference to either aircraft operations or terrestrial public mobile networks.

“Qatar has always had a high rate of technology adoption across a range of sectors in the region. In particular, we have ensured that there is an effective cooperation between the Transport and the Communication sectors as we are keen to develop these two main sectors that contribute to the Qatari economy growth, and to provide high quality services to the visitors and the people of Qatar,” Minister of Transport and Communications H E Jassim Saif Ahmed A Sulaiti said.

For his part, CRA President Mohammed Ali Al Mannai said that enabling gate-to-gate internet access on-board aircraft “is in line with CRA’s wider objective of ensuring that telecommunications consumers in Qatar have the latest and most innovative tools and technologies at their fingertips.”

“We will continue ensuring the improvement of consumers’ experience and to develop regulatory frameworks that allow embracing new technologies and innovations in line with international best practices and standards, especially in consideration of the high level of technological adoption reached in Qatar” Al Mannai added.

To avoid interference to aircraft operations or terrestrial public mobile services, restriction still remain on the on-board use of mobile voice calls, SMS and mobile data when the aircraft is flying below 3,000 meters above sea level.

وافقت هيئة تنظيم الاتصالات على توفير خدمة الاتصال بالإنترنت على متن الطائرات على جميع الارتفاعات، بعدما كان موافقاً على توفيرها فقط عندما تحلّق الطائرة على ارتفاع لا يقل عن 3000 متر فوق مستوى سطح البحر، وذلك في ضوء تنامي استخدام خاصية الاتصال بالإنترنت على متن الطائرات، من بوابة الصعود إلى الطائرة حتى بوابة المغادرة في جهة الوصول في جميع أنحاء العالم.

أتت هذه الموافقة بعد اطلاع الهيئة على آراء وتعليقات مقدمي خدمات الاتصالات وأصحاب المصلحة الرئيسيين والأطراف المعنية الأخرى، على الاستشارة العامة التي طرحتها الهيئة في الفترة الممتدة بين شهر نوفمبر من عام 2017 وشهر يناير من العام الحالي، وذلك حول التعديلات المقترحة على الترخيص الفئوي الخاص بتقديم خدمات الاتصالات العامة على متن الطائرات.

موافقة هيئة تنظيم الاتصالات تعني أن دولة قطر هي أول دولة في منطقة الشرق الأوسط ودول شمال إفريقيا، تصدر موافقتها على توفير خدمة الاتصال بالإنترنت من بوابة الصعود إلى الطائرة حتى بوابة المغادرة في جهة الوصول. هذا ويسمح الترخيص الفئوي المعدّل -الذي صدر بتاريخ 15 أبريل 2018- لشركات الطيران المسجّلة في دولة قطر أن توفّر للركاب خدمة الاتصال بالإنترنت من لحظة دخولهم إلى الطائرة حتى لحظة وصولهم إلى وجهتهم الأخيرة. هذا وتضمن المعايير الفنية العالمية الحالية إمكانية توفير خدمة الاتصال بالإنترنت على متن الطائرات من دون التسبب بأي تداخل ضارّ مع العمليات التشغيلية للطائرات، أو مع شبكات الاتصالات المتنقلة التجارية الأرضية.

سباقة

وبهذه المناسبة، قال سعادة السيد جاسم بن سيف السليطي، وزير المواصلات والاتصالات: «لطالما كانت دولة قطر سبّاقة على المستوى الإقليمي في تبنّي أحدث ما توصلت إليه التكنولوجيا في مختلف القطاعات وشتى المجالات، من أجل تطويرها وتحقيق التكامل فيما بينها. وقد حرصنا على وجود هذا التكامل الفعّال بين قطاعي المواصلات والاتصالات؛ وذلك انطلاقاً من سعينا وحرصنا على تطوير هذين القطاعين الرئيسيين المساهمين في نمو الاقتصاد القطري، وتوفير خدمات متميزة وعالية الجودة لسكان وزوار دولة قطر». وقال سعادة السيد محمد علي المناعي، رئيس هيئة تنظيم الاتصالات: «تتماشى موافقة الهيئة لشركات الطيران على توفير خدمة الاتصال بالإنترنت للركاب من بوابة الصعود إلى الطائرة حتى بوابة المغادرة مع هدف الهيئة، الرامي إلى ضمان أن لدى مستهلكي خدمات الاتصالات في دولة قطر أحدث الأدوات والتكنولوجيات الأكثر ابتكاراً».

وأضاف قائلاً: «ستواصل هيئة تنظيم الاتصالات العمل على ضمان تحسين تجربة المستهلكين، وعلى وضع أطر تنظيمية تسمح بتبنّي التكنولوجيات والابتكارات الجديدة، بما يتوافق مع أفضل الممارسات والمعايير العالمية، آخذين في عين الاعتبار المستوى العالي الذي وصلت إليه دولة قطر فيما يتعلق بتبنّي التكنولوجيا».

علماً بأن الأمر الذي ما زال غير مسموح به عند تحليق الطائرة على ارتفاع أقل من 3000 متر فوق مستوى سطح البحر، هو إجراء المكالمات الصوتية عبر الهاتف الجوال، وإرسال الرسائل النصية القصيرة، واستخدام الإنترنت الجوال؛ وذلك تجنّباً للتسبب بأي تداخل ضارّ مع العمليات التشغيلية للطائرات، أو مع شبكات الاتصالات المتنقلة التجارية الأرضية.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
X