😎 LifeStyle

Egg Exhibition opens at Katara

أم عبد الله الخليفي تبهر العيون بفن تزيين البيض

DOHA: Artist Um Abdullah Al Khulaifi has turned eggs into beautiful works of art showcased at the Dazzling Egg Exhibition which opened recently at Katara Cultural Village.

The exhibition features different types of eggs embellished using a variety of mediums and styles the artist has mastered in her years of experience honing her skill in the craft was sparked after watching a TV show when she was 10 years old.

The show aired in an English channel featured a foreign artist painting on eggs which she tried to imitate and later practice this art seriously with much love and creativity.

“I started this craft in 1990 and my first exhibition was held in 1993 at the Sheraton Hotel. This exhibition achieved a great success but also encountered difficulties, such as sourcing the necessary materials from overseas that prevented me to practise this art for many years despite encouragement from my relatives,” she recalls.

“This craft requires great skill and precision so in order not to fracture the eggs. I utilise more than one kind of egg, such as such as ostrich, emu, and goose and turkey eggs. The emu egg, for instance, has a hard shell that requires more efforts and time to complete an artwork on it,” she explains.

While the exhibition displays a plethora of designs, her Tamim Al Majd artworks are some of the highlights of her solo show.

“Because of the blockade, I felt strongly that I needed to express my loyalty to my country, especially when I saw many creative contributions of other artists, so I decided to dazzle the image of Tamim Al Majd by the artist Ahmed Maadheed on the ostrich eggs as well as other works until I accomplished a large number of designs.Then, I found the opportunity to present my artworks here in Katara,” she said.

The exhibition was officially launched by Ahmed Abdulrahman Al Sayyed, Katara’s Deputy General Manager of Operations, with representatives from the Ministry of Culture and Sport, media and the art community.

The show runs until April 30 at Katara Art Studios, Building 19.

افتتحت المؤسسة العامة للحي الثقافي (كتارا) معرضّ فن تزيين البيض للفنانة القطرية أم عبد الله الخليفي، أمس الأول.

ويأتي هذا المعرض، الذي حضره السيد أحمد عبد الرحمن السيد نائب المدير العام لشؤون العمليات في المؤسسة العامة للحي الثقافي كتارا، وعدد من المهتمين، بالإضافة إلى وسائل الإعلام، للتعريف بمختلف فنون الإبداع.

وقدمت الفنانة في هذا المعرض مجموعة من البيض التي اشتغلت عليها وفق أشكال وزينات مختلفة أبهرت الحضور، وفي هذا السياق قالت: «بدأت العمل على تزيين البيض عام 1990 ثم قمت بأول معرض لي عام 1993، وكان في فندق الشيراتون، حيث حقق نجاحاً كبيراً ممّا شجعني على مزيد من الإبداع والابتكار في هذا المجال. غير أني واجهت مجموعة من الصعوبات، أبرزها عدم توافر المواد اللازمة داخل الدولة. وهو ما حال بيني وبين الاستمرار في هذا الفنّ لسنوات عديدة، على الرغم من تعلقي به وتشجيع المحيطين بي».

مضيفة: «لكن بسبب الحصار، خالجني شعور قوي بأنني أود التعبير عن ولائي لوطني، خاصة بعد أن تابعت العديد من الإسهامات في هذا الشأن من طرف الفنانين من مختلف مجالات الفن والإبداع. فقررت حفر صورة تميم المجد للرسام أحمد المعاضيد على بيضة النعام، ثم تتالت وتنوعت رسوماتي على البيض إلى أن أصبح لدي عدد كبير من التصاميم والأشكال. وعندها تحمست لإقامة معرض فتقدمت باقتراح إلى إدارة المؤسسة العامة للحي الثقافي كتارا التي وجدت منها، مشكورة كل ترحيب وتشجيع».

وتشير أم عبد الله الخليفي إلى أنّ «حفر البيض وتزيينه يحتاج إلى دقة عالية ومهارة في العمل، ويستوجب الحذر التام أثناء القيام به، حتى لا تكسر البيضة، وفي إنجاز أعمالي أستخدم أكثر من نوع من أنواع البيض، مثل بيض النعام، والإيمو، والإوز، وبيض الدجاج الرومي». مبينة أن بيض النعام والإيمو له قشرة قاسية، وهو ما يتطلب جهداً كبيراً ويستغرق وقتاً طويلاً في العمل عليه.

وكشفت الفنانة أنها تعلقت بفن تزيين البيض عندما كانت في عمر 10 سنوات، حينما شاهدت على القناة الثانية الإنجليزية فنانة أجنبية ترسم على البيض، فحاولت تقليدها، ومنذ تلك الخطوة وهي تمارس هذا الفن بكثير من الحب والإبداع.

تجدر الإشارة إلى أنّ المعرض يتواصل في استديوهات كتارا للفن، مبنى 19، حتى 30 أبريل الجاري.;

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
X