💰 Business

ICC Qatar Reviews Revised 2021 Rules of Arbitration

غرفة التجارة الدولية ـ قطر تستعرض قواعد التحكيم المحدثة

QNA

Doha: The International Chamber of Commerce (ICC) affirmed that the new, revised 2021 ICC Rules reflect a shift toward greater modernization, efficiency, integrity, and enforceability.

ICC pointed out that the changes, which apply to all cases registered with the ICC on or after Jan. 1, 2021, are partially influenced by the impact of COVID-19 and the necessary technological adaptations that the Court has been forced to undergo, adding that this shift is now codified in the revised Article 26(1), which empowers a tribunal to decide whether a hearing should be conducted in person, or remotely by videoconference or telephone, and in the revised Article 3(1), which removes the requirement of paper filing and replaces it with the presumption of electronic transmission.

Of note to Qatari companies is that all ICC arbitration agreements entered into on or after Jan. 1, 2021 will presume to include agreement to the ICC Expedited Procedure Rules for all disputes valued at USD $3,000,000 or less. This will capture more cases than the previous threshold of USD $2,000,000.

Studies of the use of the ICC Expedited Procedure Rules since their inception four years ago show parties and tribunals find them valuable to cost-effectively resolving disputes.

Other notable changes to the ICC Rules include: Mandatory disclosure of third-party funders with an economic interest in the outcome of the case to the tribunal, other parties, and the ICC Secretariat; Expanded provisions regarding joinder of parties and consolidation of proceedings to efficiently deal with complex disputes; Empowerment of the Court to, in “exceptional circumstances,” reject unfair or unequal agreements regarding tribunal constitution and to itself appoint each member of the tribunal to protect the validity of a future award; and Specific provisions for investment treaty arbitrations aimed at ensuring arbitral independence and excluding treaty- based arbitrations from the ICC emergency arbitration provisions.

The 2021 ICC Rules entered into force on Jan. 1, 2021 and apply regardless of the date of the underlying arbitration agreement. All cases registered between Jan. 1, 2017 and Jan. 1, 2021 will continue to be subject to the 2017 ICC Rules.

ICC Qatar in collaboration with Crowell & Moring presented these new ICC Rules during a webinar that took place in November 2020.

قنا

الدوحة: أكدت غرفة التجارة الدولية ـ قطر، أن القواعد الحديثة لغرفة التجارة الدولية لعام 2021 الخاصة بالتحكيم، تشكل نقلة نوعية نحو مزيد من التحديث والكفاءة والنزاهة وقابلية التنفيذ.

وأشارت الغرفة في بيان لها، إلى أن تداعيات جائحة كورونا /كوفيد ـ 19/ والتعديلات التكنولوجية التي رافقتها، ألقت بظلالها على صياغة هذه القواعد، مضيفة أن هذا التحول يتضح جليا من خلال المادة /26/ من النسخة المنقحة، والتي تخول هيئة التحكيم بأن تقرر ما إذا كان ينبغي إجراء جلسة الاستماع شخصيا، أو عن بعد عن طريق الاتصال المرئي، أو الهاتف، وكذلك من خلال المادة /3/، والتي تلغي الشرط من الإرسال الورقي واستبداله بافتراض الإرسال الإلكتروني.

وأوضحت أن القواعد المحدثة تضمنت توسيع نطاق تطبيق أحكام التحكيم المعجل من خلال زيادة مبلغ النزاع من 2 مليون دولار إلى 3 ملايين دولار.

ونوهت الغرفة الدولية -قطر، بأن الشركات القطرية ينبغي أن تعرف بأن جميع اتفاقيات التحكيم الصادرة عن غرفة التجارة الدولية التي دخلت حيز التنفيذ في 1 يناير 2021 تضمنت اتفاقا على قواعد الإجراءات المعجلة لغرفة التجارة الدولية لجميع المنازعات التي تبلغ قيمتها 3 ملايين دولار أمريكي أو أقل، مما يعني زيادة في عدد القضايا.

وتشير الدراسات الحديثة إلى أن كلا من أطراف النزاع والمحاكم تعتبران القواعد الإجرائية المعجلة لغرفة التجارة الدولية التي تم إنشائها منذ أربعة أعوام ذات أهمية كبرى في حل المنازعات بفعالية عالية من حيث التكلفة.

وقالت الغرفة أيضا، إن قواعد غرفة التجارة الدولية 2021 تضمنت عدة تغييرات أهمها الكشف الإلزامي عن ممولي الطرف الثالث الذين لديهم مصلحة اقتصادية في نتيجة القضية أمام المحكمة والأطراف الأخرى والأمانة العامة لغرفة التجارة الدولية، وتوسيع الأحكام المتعلقة بضم الأطراف، وتوحيد الإجراءات للتعامل بكفاءة مع النزاعات المعقدة.

كما تضمنت هذه القواعد تمكين المحكمة من أن ترفض – في “ظروف استثنائية”- الاتفاقات غير العادلة أو غير المتكافئة فيما يتعلق بتشكيل المحكمة، وكذلك تمكينها من أن تعين كافة أعضاء الهيئة وذلك لحماية صحة قرار التحكيم ، وتضمنت أيضا عدة أحكام محددة بشأن التحكيم في معاهدات الاستثمار وذلك بهدف ضمان استقلالية التحكيم واستبعاد التحكيم القائم على المعاهدات من قواعد التحكيم الطارئ بغرفة التجارة الدولية.

يذكر أن قواعد غرفة التجارة الدولية لعام 2021، دخلت حيز التنفيذ في الأول من يناير 2021 وتطبق بغض النظر عن تاريخ اتفاقية التحكيم الأساسية، بحيث تظل جميع الحالات المسجلة بين 1 يناير 2017 و1 يناير 2021 خاضعة لقواعد غرفة التجارة الدولية لعام 2017.

وكانت غرفة التجارة الدولية ـ قطر قد نظمت خلال شهر نوفمبر الماضي، ندوة عن بعد بالتعاون مع Crowell & Moring تناولت فيها بحث ومناقشة قواعد غرفة التجارة الدولية الجديدة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format