🩺 Health🌍 World🦠Coronavirus

Will covid-19 stay with us forever?

هل سيبقى فيروس كورونا معنا للأبد؟

More than a year after the onset of the novel Coronavirus pandemic, the emergence of effective vaccines against it and the decline in the number of cases in some countries, Science Alert website, which specializes in publishing scientific studies and research, questions the possibility of “endemic” in some regions.

According to the website, 75 percent of epidemiologists who spoke to the site replied “yes”.

The endemic of the virus means that there are always people who are infected, who transmit the infection to another person and then recover.

Over time, everyone else becomes infected, so that the number of people infected remains almost the same, i.e. the virus stays forever,” professor Graham Medley, an expert in disease classification at the London School of Hygiene and Tropical Medicine, said.

How did the previous epidemics end?

“When swine flu emerged in 2009, it became epidemic within a year of the initial pandemic and pushed the H1N1 flu strain to extinction,” notes Professor James Wood, an expert on pathology and epidemiology from the University of New South Wales (UNSW) in Sydney.

“Many viruses that were responsible for previous epidemics, including the 1918 flu pandemic, remain widespread today.”

“To date, Who has announced only two diseases have been eradicated around the world: smallpox and bovine plague,” he said.

Can Coronavirus be eliminated using vaccines?

Smallpox and bovine plague have been eliminated using vaccines, so what about Coronavirus vaccines? Are they able to end the disease?

“A major obstacle to eliminating Covid-19 is that the virus is capable of mutating to become vaccine-resistant,” said Dr. Lee Riley of the University of California, Berkeley.

“In places where there is a mixture of vaccinated and unvaccinated populations, vaccines may put pressure on the virus to provide more mutations, and these variables will spread among unvaccinated people.”

“Another difficulty in reaching herd immunity is that some of the vaccines currently available do not provide 100% immunity to the disease.

“Restrictions on our ability to produce the vaccine (15-20 million doses per day) mean that high global coverage in two doses will take more than a year even with a fair supply of vaccines,” said Professor Wood of the University of New South Wales.

“There is a huge disparity in the distribution of the vaccine, with only a small percentage of the world currently vaccinated, which means that unless this is resolved, the virus is likely to become endemic in those countries,” said Dr. David Hayman of Massey University.

“If we can protect people from severe illness and can relieve symptoms, there may be no reason to eradicate and eliminate the virus altogether,” the professor concluded.

بعد أكثر من عام على بداية جائحة فيروس كورونا المستجد، وظهور اللقاحات الفعالة ضده وانخفاض عدد حالات الإصابة في بعض الدول، يتساءل موقع “sciencealert” المتخصص بنشر الدراسات والأبحاث العلمية، حول إمكانية أن “يتوطن” في بعض المناطق؟

ووفق الموقع فقد أجاب 75 في المائة من الخبراء في علم الأوبئة، الذين تحدثوا للموقع بـ”نعم”.

واستطيان الفيروس، يعني أن يبقى هناك أشخاص مصابون دائما، ينقلون العدوى إلى شخص آخر ثم يتعافون.

وبمرور الوقت، يصيب كل شخص شخصا آخر، بحيث يظل عدد المصابين كما هو تقريبًا، أي يبقى الفيروس للأبد”، بحسب ما نقله الموقع عن البروفيسور غراهام ميدلي ، خبير في تصنيف الأمراض بكلية لندن للصحة والطب الاستوائي.

كيف انتهت الأوبئة السابقة؟

ويشير البروفيسور جيمس وود، الخبير في الأمراض وعلم الأوبئة من جامعة نيو ساوث ويلز (UNSW) في سيدني، إلى أنه “عندما ظهر إنفلونزا الخنازير عام 2009 ، أصبح وبائيا في غضون عام من الجائحة الأولية ودفع سلالة إنفلونزا H1N1 إلى الانقراض”.

وأضاف: “لا تزال العديد من الفيروسات التي كانت مسؤولة عن الأوبئة السابقة، بما في ذلك جائحة إنفلونزا عام 1918، منتشرة حتى اليوم”.

وشدد على أن “القضاء التام على المرض ليس بالأمر السهل”، لافتا إلى أنه “حتى الآن، أعلنت منظمة الصحة العالمية عن مرضين فقط تم القضاء عليهما في جميع أنحاء العالم: الجدري والطاعون البقري”.

هل يمكن القضاء على كورونا باستخدام اللقاحات؟

يذكر أنه تم القضاء على الجدري والطاعون البقري باستخدام اللقاحات، فماذا عن لقاحات كورونا؟ فهل هي قادرة على إنهاء المرض؟

أجاب الدكتور لي رايلي من جامعة كاليفورنيا في بيركلي، أن “هناك عقبة رئيسية أمام القضاء على مرض كوفيد-19، وهي أن الفيروس قادر على التحور ليصبح مقاوما للقاحات”.

وأضاف: “في الأماكن التي يوجد فيها خليط من السكان الملقحين وغير الملقحين، قد تمارس اللقاحات ضغوطا على الفيروس ليقدم المزيد من الطفرات، وستنتشر هذه المتغيرات بين الأشخاص غير الملقحين”.

وتابع: “هناك صعوبة أخرى في الوصول إلى مناعة القطيع وهي أن بعض اللقاحات المتوفرة حاليًا لا توفر مناعة بنسبة 100٪ ضد الإصابة بالمرض”.

من ناحية أخرى، أشار البروفيسور وود من جامعة نيو ساوث ويلز، إلى أن “القيود المفروضة على قدرتنا على إنتاج اللقاح (15-20 مليون جرعة في اليوم) تعني أن التغطية العالمية العالية بجرعتين ستستغرق أكثر من عام حتى مع الإمداد العادل من اللقاحات”.

كما أكد الدكتور ديفيد هايمان من جامعة ماسي أن “هناك تفاوتا هائلا في توزيع اللقاح ، حيث يتم تلقيح نسبة قليلة فقط من العالم حاليا، وهذا يعني أنه ما لم يتم حل هذا الأمر، فمن المحتمل أن يصبح الفيروس مستوطنا في تلك البلدان”.

وهنا ختم البروفيسور بالقول إن “إذا تمكنا من حماية الناس من الإصابة بمرض شديد، واستطعنا تخفيف العوارض، فقد لا يكون هناك سبب لاستئصال الفيروس والقضاء عليه تماما”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format