💉 Health😎 LifeStyle

5 essential food items on suhoor meal

٥ عناصر غذائية ضرورية في وجبة السحور

Al-Raya – WGOQata Translations 

Doha: Ms. Rehab Zureik, a therapeutic nutritionist at Al-Amadi Hospital, advised that the five nutrients should be available in the Suhoor meal because of their great benefit to the fasting person as they provide him with the energy to complete fasting without hardship or fatigue.

She told Al-Raya nutrients include proteins such as eggs, cheeses and dairy, as well as starches such as brown bread, carbohydrates such as oats, vegetables and fruit, as well as unsaturated fats such as olive oil.

She also advised to stay away from salty foods during suhoor meal and to make sure to have suhoor as some may overlook it, but it is a very important meal for fasting persons because it is breakfast on normal days, giving fasting people the strength and energy to continue fasting.

She said: “Hunger and thirst during Ramadan may increase as a result of not eating foods that reduce hunger and thirst for suhoor and having other fast-digesting meals that increase hunger during fasting.

She stressed that there are some foods on suhoor that lead to reduce the feeling of hunger during the fasting period, including yogurt, where it contains natural yeasts that regulate the movement of the intestines and colon, and eating eggs is very beneficial as it contains a large percentage of vitamins and nutrients as well as a large percentage of protein that helps reduce the feeling of hunger during the fasting period.

She pointed out that oats are fiber-rich foods that help reduce hunger and regulate blood sugar, and it is recommended to eat oats on suhoor to control the feeling of hunger during the fasting period, beans are famous legumes eaten on suhoor and contain a large percentage of vitamins and nutrients for the body, which work to reduce the feeling of hunger during the fasting period when eaten on suhoor, due to the fact that beans are from slow digested foods and this means providing the energy for the body during the day.

She continued: There are some foods that should be avoided during suhoor so that the fasting person does not feel hungry during the fasting period, including staying away from eating some foods that increase the desire to eat at suhoor meal such as fried foods and salty foods such as pickles and sweets, these foods open appetite, easy and fast-digested, which increases the feeling of hunger at the period of fasting.

الراية

الدوحة: نصحت السيدة رحاب زريق أخصائية التغذية العلاجية بمستشفى العمادي بضرورة الحرص على توفّر العناصر الغذائية الخمسة في وجبة السحور نظرًا لما لها من فائدة كبيرة للصائم حيث إنها تزوده بالطاقة اللازمة لإكمال الصوم دون مشقة أو تعب.

وقالت لـ الراية العناصر الغذائية تشمل البروتينات مثل: البيض والأجبان والألبان، كما تشمل النشويات مثل: الخبز الأسمر، والكربوهيدرات مثل الشوفان، والخضراوات والفاكهة، بالإضافة إلى الدهون غير المشبعة مثل زيت الزيتون.

كما نصحت بالابتعاد عن الأغذية المالحة خلال وجبة السحور والحرص على تناول السحور حيث إن البعض قد يتغاضى عنها ولكنها تعد وجبة مهمة جدًا للصائمين لأنها وجبة الإفطار في الأيام العادية فهي تمنح الصائم القوة والطاقة لمُواصلة الصيام.

وقالت: قد يزيد الشعور بالجوع والعطش في نهار رمضان نتيجة عدم تناول الأغذية التي تقلل من الشعور بالجوع والعطش على وجبة السحور وتناول وجبات أخرى سريعة الهضم ما يزيد من الشعور بالجوع خلال فترة الصوم.

وأكدت أن هناك بعض الأغذية التي يؤدي تناولها على وجبة السحور للتقليل من الشعور بالجوع خلال فترة الصوم منها: الزبادي حيث يحتوي على الخمائر الطبيعية التي تنظم حركة الأمعاء والقولون، كما أن تناول البيض مفيد جدًا حيث إنه يحتوى على نسبة كبيرة من الفيتامينات والعناصر الغذائية كما يحتوى أيضًا على نسبة كبيرة من البروتين الذي يساعد في التقليل من الشعور بالجوع خلال فترة الصوم.

ولفتت إلى أن الشوفان من الأغذية الغنية بالألياف التي تساعد في التقليل من الشعور بالجوع وتنظيم نسبة السكر بالدم، وينصح بتناول الشوفان على وجبة السحور للتحكم في الشعور بالجوع خلال فترة الصوم، كما يُعد الفول من البقوليات المشهور تناولها على وجبة السحور وهي تحتوي على نسبة كبيرة من الفيتامينات والعناصر المغذية للجسم، التي تعمل على التقليل من الشعور بالجوع خلال فترة الصوم عند تناوله على وجبة السحور، وذلك يرجع لأن الفول من الأغذية بطيئة الهضم وهذا يعني توفيره لطاقة الجسم خلال اليوم.

وتابعت: هناك بعض الأطعمة التي يجب تجنبها خلال السحور حتى لا يشعر الصائم بالجوع خلال فترة الصوم ومنها الابتعاد عن تناول بعض الأغذية التي تزيد من الرغبة في تناول الطعام على وجبة السحور كالأطعمة المقلية والأطعمة المالحة كالمخللات والحلويات، فتلك الأغذية تفتح الشهيّة وسهلة وسريعة الهضم، ما يزيد من الشعور بالجوع في وقت الصوم.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format