💉 Health🦠Coronavirus

Dr. Al Maslamani: Clear Local Evidence COVID-19 Vaccines Prevent Severe Sickness

د. المسلماني: الأدلة واضحة في قطر على أن لقاحات كوفيد-١٩ توفر حماية عالية

QNA

Doha: The Medical Director of Communicable Disease Center (CDC) at at Hamad Medical Corporation’s (HMC) Dr. Muna Al Maslamani, says there is clear evidence in Qatar that the COVID-19 vaccines are offering high levels of protection against the virus and preventing people from becoming sick.

“Extensive clinical trials have shown the Pfizer and BioNTech and Moderna vaccines to be around 95 percent effective at preventing symptomatic infection. This does not mean vaccinated people are immune to the virus or cannot contract it, but it means they are very unlikely to develop severe symptoms and become ill in the event that they do contract COVID-19,” explained Dr. Al Maslamani.

“No vaccine is ever 100 percent effective and a very small number of people may still become sick due to COVID-19, even if they are fully vaccinated. However, we are already seeing very encouraging evidence in Qatar of the effectiveness of the vaccines in preventing severe illness. There have been no COVID-19 deaths in Qatar among people who are fully vaccinated, and since 1 January 2021, 12,249 people have been admitted to hospital with COVID-19 and just 197 of these had been fully vaccinated. This means that just 1.6 percent of COVID-19 admissions to hospital inpatient units are for fully vaccinated people. In Qatar, non-vaccinated people of all ages are 61 times more likely to be admitted to hospital inpatient units with COVID-19 than fully vaccinated people,” she added.

Dr. Al Maslamani explained that for fully vaccinated people the likelihood of being admitted to intensive care due to COVID-19 is even lower. “Since the start of the year we have had 1,766 COVID-19 admissions to ICU and just 19 of these patients had been fully vaccinated. So just 1 percent of COVID-19 ICU admissions have been for fully vaccinated people. In fact, in Qatar non-vaccinated people of all ages are 91 times more likely to be admitted to ICU with COVID-19 than fully vaccinated people.”

To date, 40 percent of the eligible population in Qatar has received at least one vaccine dose and 22 percent have received both doses. Dr. Al Maslamani said the vaccination program is now having a significant impact. “While it is too early to make conclusive predictions, our COVID-19 data in Qatar shows that the hospital admission rates levelled off over the past week to ten days and we have even seen a decline over the past few days. This is very encouraging and the first indication that the combination of the COVID-19 restrictions as well as the vaccination rollout is working to prevent the spread of the virus” she added.

قنا

الدوحة: أكدت الدكتورة منى المسلماني المدير الطبي لمركز الأمراض الانتقالية التابع لمؤسسة حمد الطبية أن هناك أدلة واضحة في دولة قطر على أن لقاحات /كوفيد-19/ توفر مستويات عالية من الحماية من الفيروس كما أنها تحمي متلقي اللقاح من الإصابة بحالة مرضية شديدة.

وقالت الدكتورة منى المسلماني أن التجارب السريرية المكثفة أظهرت أن لقاحي “فايزر وبيونتيك” و “موديرنا” فعالان بنسبة 95% تقريبا في الوقاية من عدوى /كوفيد-19/ المصحوبة بأعراض، ولا يعني ذلك أن الأشخاص الذين تم تطعيمهم محصنون ضد الفيروس أو لا يمكن أن يصابوا به، بل إن المقصود من ذلك هو أنه من غير المرجح أن يصاب متلقو اللقاح بأعراض حادة أو حالة مرضية شديدة في حال إصابتهم بفيروس كوفيد-19.

وأضافت انه لا يوجد على الإطلاق لقاح فعال بنسبة 100%، لذلك فمن الوارد أن يتعرض عدد قليل جدا من هؤلاء الأشخاص للإصابة بالمرض في حال التقاط عدوى فيروس /كوفيد-19/ حتى بعد تلقيهم التطعيم الكامل بجرعتي اللقاح ومع ذلك فإننا نرى بالفعل في دولة قطر أدلة مشجعة للغاية على فعالية اللقاحات في الوقاية من الإصابة بحالة مرضية شديدة، حيث لم يتم تسجيل أي حالة وفاة بسبب /كوفيد-19/ في دولة قطر بين الأشخاص الذين تلقوا كامل التطعيم بجرعتي اللقاح.

ومنذ الأول من يناير 2021 تم إدخال 12,249 شخص للمستشفيات بسبب الإصابة بـ/كوفيد-19/ ولم يكن من بينهم سوى 197 شخصا فقط قد تلقوا كامل التطعيم بجرعتي اللقاح، وهو ما يعني أن 1.6% فقط من إجمالي حالات /كوفيد-19/ التي تم إدخالها لوحدات المرضى الداخليين بالمستشفيات كانت لأشخاص تلقوا كامل التطعيم بجرعتي اللقاح.

وتشير الإحصاءات إلى أن الأشخاص الذين لم يتلقوا التطعيم ضد /كوفيد-19/ في دولة قطر من جميع الأعمار تزيد فرص دخولهم لوحدات المرضى الداخليين بالمستشفى بسبب الإصابة بـ/كوفيد-19/ بمقدار 61 مرة أكثر من الأشخاص الذين تلقوا كامل التطعيم بجرعتي اللقاح.

وأوضحت الدكتورة منى المسلماني أن فرص دخول الأشخاص الذين تلقوا كامل التطعيم بجرعتي اللقاح إلى وحدات العناية المركزة بسبب الإصابة بـ/كوفيد-19/ تعد منخفضة بشكل أكبر أيضا.

وقالت انه منذ بداية العام الجاري تم إدخال 1,766 حالة إصابة بـ/كوفيد-19/ لوحدات العناية المركزة، وكان من بين هذه الحالات 19 حالة فقط لأشخاص تم تطعيمهم بالكامل بجرعتي اللقاح، أي أن 1% فقط من إجمالي حالات /كوفيد-19/ التي تم إدخالها لوحدات العناية المركزة كانت لأشخاص تلقوا كامل التطعيم بجرعتي اللقاح، مبينة أن الأشخاص الذين لم يتلقوا التطعيم ضد /كوفيد-19/ في دولة قطر من جميع الأعمار تزيد فرص دخولهم لوحدات العناية المركزة بسبب الإصابة بـ/كوفيد-19/ بمقدار 91 مرة أكثر من الأشخاص الذين تم تطعيمهم بالكامل.

الجدير بالذكر أن 40 في المائة من السكان المؤهلين للحصول على التطعيم بلقاح /كوفيد-19/ في دولة قطر قد تلقوا التطعيم بجرعة واحدة على الأقل من اللقاح حتى الآن، بينما تلقى 22 بالمائة منهم كلتا الجرعتين.

وفي هذا الصدد أشارت الدكتورة المسلماني إلى التأثير الكبير الذي يقوم به برنامج التطعيم حاليا.. وقالت “في حين أنه من السابق لأوانه تقديم توقعات قاطعة إلا أن البيانات الخاصة بجائحة /كوفيد-19/ في دولة قطر تشير إلى أن معدلات الإدخال إلى المستشفيات قد استقرت على مدار الأسبوع إلى العشر أيام الماضية كما أنها شهدت بعض الانخفاض خلال الأيام القليلة الماضية، وهو ما يعد أمرا مشجعا للغاية وأول مؤشر على أن الجمع بين القيود الاحترازية وتنفيذ برنامج التطعيم يعمل بالفعل على منع انتشار الفيروس”

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format