😎 LifeStyle🦠Coronavirus

COVID killed your sense of smell? Here’s an easy way to get it back

هل تعاني فقدان حاسة الشم بعد كورونا؟ .. إليك طريقة سهلة لاستعادتها

Doha: Many people recovering from Covid-19 continue to lose their sense of smell for days or weeks, causing them many problems, some psychologically, especially those who rely heavily on this sense for their work or various aspects of their lives.

Is there a way to speed up its recovery?

Research suggests that in most cases the sense of smell returns to normal in a relatively short period of time after recovery, but one in five patients says they suffer from the problem eight weeks after recovery, according to the BBC Arabic website

Researchers advise these people to participate in training programs to restore that sense, and a group of international experts say that smell training is low-cost, simple and has no potential side effects.

Losing the sense of smell is one of the main symptoms of Coronavirus infection, along with high temperature and persistent coughing.

In a recent research published in a journal, the International Forum on Allergy and Nasal Diseases, scientists suggest using the technique of training to restore the sense of smell.

This includes frequent smelling of four things that have a distinctive smell and easy to recognize, such as oranges, garlic, mint and coffee twice a day over several months

According to the BBC, research has shown that 90 % of people fully regain their sense of smell after six months, and if they don’t, olfactory training helps retrain the brain pathways responsible for smelling to recognize different smells.

He said the exercise aims to help heal the patient based on neurological flexibility, i.e. the brain’s ability to reorganize itself to compensate for the change caused by the disease.

الدوحة: يعاني كثير من الأشخاص المتعافين من الإصابة بفيروس كورونا “كوفيد–19” من استمرار فقدان حاسة الشم لأيام أو أسابيع، ما يسبب لهم مشكلات عديدة بعضها نفسية، خاصة هؤلاء الذين يعتمدون عليها كثيراً في أعمالهم أو مختلف نواحي حياتهم.. فهل هناك طريقة لسرعة استعادتها؟..

تشير الأبحاث إلى أنه في معظم الحالات تعود حاسة الشم إلى طبيعتها خلال فترة قصيرة نسبيا بعد الشفاء من المرض، لكن واحدا من كل خمسة مرضى يقول إنه يعاني من المشكلة بعد مرور ثمانية أسابيع من شفائه، وذلك بحسب موقع بي بي سي العربية.

وينصح باحثون هؤلاء الأشخاص إلى المشاركة في برامج تدريب على استعادة تلك الحاسة، وتقول مجموعة من الخبراء الدوليين، إن التدرب على الشم قليل التكاليف وبسيط وليست له أعراض جانبية محتملة.

ويعتبر فقدان حاسة الشم أحد الأعراض الأساسية للإصابة بفيروس كورونا، إلى جانب ارتفاع درجة الحرارة والسعال المتواصل.

ويقترح العلماء في بحث نشر مؤخرا في دورية، “المنتدى الدولي للحساسية وأمراض الأنف” استخدام تقنية التدريب على استعادة حاسية الشم.

وهذا يتضمن الشم المتكرر لأربعة أشياء لها رائحة مميزة ويسهل التعرف عليها مثل البرتقال والثوم والنعنع والقهوة مرتين في اليوم على مدى عدة شهور.

وقال بروفيسور فيلبوت، بحسب بي بي سي، إن الأبحاث أظهرت أن 90 في المئة من الناس يستعيدون حاسة الشم بشكل كامل بعد ستة شهور، وفي حال عدم استعادتها فإن التدريب على الشم يساعد على إعادة تدريب ممرات الدماغ المسؤولة عن الشم على التعرف على الروائح المختلفة.

وقال إن التمرين يهدف إلى المساعدة في شفاء المريض بناء على المرونة العصبية، اي قدرة الدماغ على إعادة تنظيم نفسه للتعويض عن التغيير الذي نجم عن المرض.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
3
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format