🌍 World🦠Coronavirus

Lawmakers urge Biden to back patent waiver to speed vaccine access

مطالبات لإدارة بايدن للتنازل مؤقتا عن حقوق ملكية لقاحات كورونا

QNA

Washington: US lawmakers and nonprofit groups heaped pressure on the Biden administration to back a temporary patent waiver for COVID-19 vaccines to help poor countries contain the pandemic.

The groups delivered a petition signed by two million people, adding to separate letters already sent to US President Joe Biden by a group of senators, House of Representatives Speaker Nancy Pelosi, nearly 100 members of the House and 60 former heads of state and 100 Nobel Prize winners.

Senator Bernie Sanders said it was also in the United States own interest to ensure as many people were vaccinated as quickly as possible, to limit the chance of virus mutations that could prompt further US lockdowns. But he also appealed to Bidens desire to rebuild US credibility in the world.

“On this enormously important health issue, this moral issue, the United States has got to do the right thing,” Sanders told a news conference.

The United States and a handful of other big countries have blocked negotiations at the World Trade Organization (WTO) involving a proposal spearheaded by India and South Africa that now has the support of 100 WTO members. The proposal would temporarily waive the intellectual property (IP) rights of pharmaceutical companies to allow developing countries to produce vaccines.

Proponents are pushing Washington to change course ahead of the next formal WTO meeting on the issue on May 5.

On the other hand, critics argue that waiving IP rights could reduce the safety of vaccines worldwide, and say other issues – such as improving distribution networks – are far more urgent priorities.

قنا

واشنطن: كثف مشرعون أمريكيون ومنظمات لا تهدف للربح، الضغط على إدارة الرئيس الأمريكي جو بايدن لدعم إعفاء مؤقت من حقوق براءة الاختراع للقاحات المضادة لفيروس كورونا المستجد، وذلك بغية مساعدة الدول الفقيرة على احتواء الجائحة.

وذكرت قناة الحرة الأمريكية أن المنظمات سلمت عريضة موقعة من مليوني شخص، تضاف إلى رسائل منفصلة بعثت بها إلى بايدن مجموعة من أعضاء مجلس الشيوخ ورئيسة مجلس النواب نانسي بيلوسي، ونحو 100 عضو في مجلس النواب و60 رئيس دولة سابقا و100 من الفائزين بجوائز نوبل.

وقال السناتور بيرني ساندرز إن “من مصلحة الولايات المتحدة أيضا ضمان تطعيم أكبر عدد ممكن من الناس في أسرع وقت ممكن، للحد من فرصة حدوث تحورات في الفيروس قد تؤدي إلى مزيد من الإغلاق في الولايات المتحدة”.

وقال في مؤتمر صحفي: “فيما يتعلق بهذه القضية الصحية البالغة الأهمية، هذه القضية الأخلاقية، يتعين على الولايات المتحدة أن تفعل الصواب”.

ومنعت الولايات المتحدة وعدد قليل من الدول الكبرى الأخرى مفاوضات في منظمة التجارة العالمية تتضمن اقتراحا تقوده الهند وجنوب أفريقيا، ويحظى الآن بدعم 100 عضو في المنظمة، وبموجب الاقتراح يتم التنازل مؤقتا عن حقوق الملكية الفكرية لشركات الأدوية للسماح للبلدان النامية بإنتاج اللقاحات.

ويضغط المؤيدون للاقتراح على واشنطن لتغيير نهجها قبل الاجتماع الرسمي القادم لمنظمة التجارة العالمية بشأن هذه القضية في الخامس من مايو المقبل .

بالمقابل يرى المعارضون إن “التنازل عن حقوق الملكية الفكرية يمكن أن يقلل من سلامة اللقاحات في أنحاء العالم”، وإن “قضايا أخرى، مثل تحسين شبكات التوزيع، هي أولويات أكثر إلحاحاً”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format