🏍️ Motor Bikes

Vespa celebrates 75th anniversary

دراجة «فيسبا» تحتفل بعيدها الـ 75

PA

Vespa is marking its 75th anniversary through the creation of a new special series.

Called Vespa 75th, the new line will be available on Vespa Primavera and Vespa GTS scooters of both 125 and 300cc.

On sale this month and only throughout 2021, the special scooter receives an original metallic yellow body colour, while the side panels and front mudguard display the number 75 in a slightly stronger shade of the same colour.

The saddle is trimmed in nubuck leather with piping and the wheel rims are painted grey with a special diamond finish. This is complemented by a variety of chrome-plated details, including the badge on the front mudguard, the instrument cluster surround and the rear-view mirrors. The GTS also gets chromed foldaway passenger footpegs.

There’s a chromed rear luggage rack, too, which houses a round bag that mimics the spare wheel holder that would traditionally be found on a Vespa. It’s made from nubuck leather in the same colour as the scooter’s saddle and attaches to the luggage rack with a quick-release mechanism.

All models in the anniversary range boast a 4.3-inch TFT colour display encompassing all key functions as well as Vespa’s smartphone connectivity system.

Each scooter will also come with a welcome kit, incorporating an Italian silk scarf, a vintage steel Vespa plate, personalised owners book and eight collector postcards depicting the eight decades of Vespa history.

 أ ف ب

روما: من لم يرَ ملصق فيلم «رومان هوليداي» عام 1953 مع أودري هيبورن وغريغوري بيك، لن يفهم بسهولة سبب افتخار الإيطاليين وتعلقهم بدراجتهم النارية الصغيرة «فيسبا» التي احتفلت أمس الأول بعيدها الخامس والسبعين.

فعلى الملصق الخاص بهذه الكوميديا الرومانسية الحائزة ثلاث جوائز أوسكار، يركب النجمان دراجة «فيسبا» أمام موقع الكولوسيوم الأثري في روما، وفي الفيلم يمضيان يومًا يتجولان على السكوتر في المدينة الخالدة، والهواء يطيّر شعرهما.

يعود تاريخ «فيسبا» إلى 23 أبريل 1946، عندما تم تسجيل أول براءة اختراع لتصنيعها في إيطاليا. ويُروى أن اختيار اسم «فيسبا» (ويعني الدبور بالإيطالية) يعود إلى أن مؤسس الشركة التي تتولى تصنيع هذه الدرّاجات علّق لدى سماعه صوت المحرّك قائلًا: «يبدو وكأنه دبور»، إذ ذكّره بصوت الحشرة الطائرة.

وبعد مرور 75 عامًا أنتجت خلالها 19 مليون دراجة، لم تفقد هذه العلامة التجارية الأيقونية شيئًا من سحرها في عيون عشاقها، على الرغم من المشاكل التي تواجه قيادتها في روما، إذ إن عجلاتها الصغيرة لا تتناسب مع الحفر والحصى الزلقة التي تميز شوارع العاصمة الإيطالية.

واعتبرت شركة «بياجيو» التي تتولى تصنيع «فيسبا» أن الدراجات التسعة عشر مليونًا التي أنتجتها « كلها قصص لشباب شعروا بالحرية على دراجتهم المفضلة».

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format