💰 Business

Qatar’s Real Estate Sector Expects More Growth This Year

توقعات بالمزيد من النمو لقطاع العقارات في قطر هذا العام

QNA

Doha: The Peninsula newspaper praised the performance of Qatar’s real estate market, saying that the sector is expected to see more growth this year.

In its editorial today under the title ‘Qatar’s buoyant realty sector’, the daily said that Qatar’s real estate market has demonstrated resilience helped by the several proactive measures taken by the government. “The real estate sector is expected to see more growth this year.”

It added that the value of deals and number of deals have witnessed significant growth in March compared to February. Qatar’s real estate sector witnessed deals worth QR2.57bn in March compared to QR1.77bn in February this year, recording a surge of around 45 percent, according to the Real Estate Bulletin released by the Ministry of Justice.

Other reports have also validated the strength of Qatars real estate sector, which is playing a crucial role in stimulating national economy, it said, pointing to a report by ValuStrat, a real estate consultancy firm, which said that around 8,200 residential units are expected to enter market in 2021, offering more choices to home-buyers. A major portion of the new supply will go to Lusail, The Pearl-Qatar and West Bay. The report expects the real estate to benefit from the increase in the population of expatriates in the second quarter of this year, it said, adding that the country is expected to receive 7,000 rooms (6,250 keys and 750 apartments) in 2021, according to the report.

The daily pointed out that the real estate sector of Qatar ended the year 2020 on an impressive note. The volume of real estate transactions during 2020 was QR31bn compared to QR22.8bn in 2019. The value of deals signed during December surged around 128 percent compared to November 2020. Total deals worth over QR5.43bn were registered while 486 properties exchanged hands during December, according to a report by the Ministry of Justice.

It concluded by saying that last year saw the further opening of real estate sector by allowing foreigners to own real estate in more areas in the country. In October, the government announced the decision to allow foreign companies and individuals to own real estate in 25 areas in the country. According to the new decision, the owners of property which is worth no less than QR730,000 will be offered residency for them and their family.

قنا

الدوحة: أشادت صحيفة /البيننسولا/، الصادرة اليوم، بأداء قطاع العقارات في دولة قطر، وتوقعت أن يشهد مزيدا من النمو خلال العام الجاري.

وأكدت الصحيفة الناطقة باللغة الانجليزية، في افتتاحيتها بعنوان: /قطاع العقارات المزدهر في قطر/، أنه أثبت مرونة، بفضل الإجراءات الاستباقية العديدة التي اتخذتها الدولة، و”من المتوقع أن يشهد مزيدا من النمو هذا العام”.

وأشارت إلى أن قيمة الصفقات العقارية وعددها، شهدا نموا كبيرا في شهر مارس الماضي مقارنة بفبراير الذي قبله، وفقا لبيانات النشرة العقارية الصادرة عن وزارة العدل، حيث بلغت قيمة صفقات هذا القطاع في الدولة 2.57 مليار ريال في مارس، مقارنة بـ1.77 مليار ريال في فبراير، أي بزيادة بنحو 45 في المائة.

وأضافت /البيننسولا/، أن تقارير أخرى أثبتت قوة القطاع الذي يلعب دورا هاما في تحفيز الاقتصاد القطري، مشيرة في هذا الصدد إلى تقرير لشركة الاستشارات العقارية /ValuStrat/، توقع أن تدخل حوالي 8200 وحدة سكنية السوق القطري في عام 2021، مما يوفر المزيد من الخيارات لمشتري المنازل، وإن جزءا كبيرا من العرض الجديد سيكون في مناطق لوسيل واللؤلؤة والخليج الغربي.

كما توقع التقرير أن تستفيد العقارات من زيادة عدد الوافدين في الربع الثاني من العام الجاري، وأن يشهد القطاع العقاري بالدولة دخول 7000 غرفة (6250 غرفة و750 شقة) في عام 2021، محددا مشاريع الضيافة المتوقع دخولها السوق، بما في ذلك الأبراج والمنتجعات الصحية والفنادق.

ولفتت الصحيفة إلى أن قطاع العقارات في قطر، أنهى عام 2020 بنمو كبير، وفقا لنشرة وزارة العدل، إذ بلغ حجم التعاملات العقارية خلال العام الماضي، 31 مليار ريال مقابل 22.8 مليار ريال في عام 2019. كما ارتفعت قيمة الصفقات الموقعة خلال ديسمبر 2020 بنحو 128 في المئة مقارنة بشهر نوفمبر الذي قبله، وتجاوز إجمالي الصفقات المسجلة 5.43 مليار ريال، بينما تم تداول 486 عقارا خلال شهر ديسمبر الماضي.

واختتمت الصحيفة افتتاحيتها، بالقول إن العام الماضي شهد كذلك مزيدا من الانفتاح في قطاع العقارات بالدولة تمثل في السماح للأجانب بامتلاك عقارات في المزيد من مناطق البلاد، وذلك في أعقاب صدور قرار في أكتوبر يسمح للشركات والأفراد الأجانب بتملك عقارات في 25 منطقة بالدولة، ويمنح الأجانب من أصحاب هذه العقارات التي لا تقل قيمتها عن 730 ألف ريال، إقامة لهم ولعائلاتهم.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format