👮‍♂️ Government

Minister Reviews Qatar’s Efforts to Ensure Access to a Sustainable World

وزير البلدية يستعرض جهود قطر لضمان الوصول إلى عالم أكثر استدامة

QNA

Doha: HE Minister of Municipality and Environment Eng. Abdullah bin Abdulaziz bin Turki Al-Subaie, affirmed that the State of Qatar is pursuing a complete governmental approach to confront the factors of climate change in all its aspects, referring to the states efforts at home and abroad to ensure access to a more sustainable world.

This came in the speech of His Excellency the Minister of Municipality and Environment today as a keynote speaker during the virtual sub-session on adaptation and recovery, which was held on the sidelines of the leaders’ summit on climate through video conference technology.

His Excellency said that the State of Qatar is deeply committed to dealing with the issue of climate change, noting that preserving and developing the environment is one of the four main pillars of Qatar National Vision 2030, which forms the basis for the state’s plans for responsible development.

His Excellency highlighted the way in which the State of Qatar has managed, since 2017, to move from importing nearly 90 percent of its food needs to being 100 percent self-sufficient in many agricultural products,

His Excellency stressed that the country has rapidly risen to the challenge, by spreading advanced farming techniques and adopting a range of supply chain solutions to increase efficiency, reduce waste, and reduce water consumption.

His Excellency also reviewed how the State of Qatar supports the efforts of sustainability and resilience at the international level, noting that the State of Qatar is a founding member of the “One Planet” initiative as it works to accelerate the integration of climate change issues into global asset management, in addition to Qatar’s commitment to host the first edition of Carbon neutral 2022 FIFA World Cup, to build a sustainable legacy for future generations consistent with the viability and benefits of net-zero solutions.

His Excellency highlighted Qatar’s support for development work that aims to promote sustainable agriculture, renewable energy and food security in many countries through Silatech Foundation, where Qatar, through working with partners, was able to reduce the environmental impact of agriculture and increase food security in the 18 countries in which it operates, while contributing to the creation of more than 1.7 million job opportunities for youth in Africa and the Middle East.

His Excellency commended the State of Qatars pledge to contribute an amount of USD 100 million to support small island developing states and least developed countries in dealing with climate change, natural hazards and environmental challenges.

His Excellency concluded his speech by calling for collective global action to address climate change, stressing Qatar’s commitment not only to slowing down the effects of climate change, but also to building a stronger foundation for comprehensive and sustainable global growth that will benefit everyone for decades to come. His Excellency stressed his keenness to work hand in hand to ensure the success of this effort.

Inviting the State of Qatar to attend this session, in which the United States Secretary of Agriculture Tom Vilsack and Secretary of Homeland Security of the United States Alejandro Mayorkas took part, came as a direct result of its success in improving its food security at an exceptional time, as well as its important efforts at the international level to support countries in working to achieve sustainable food security. 

قنا

الدوحة: أكد سعادة المهندس عبدالله بن عبدالعزيز بن تركي السبيعي وزير البلدية والبيئة على أن دولة قطر تتبع نهجا حكوميا كاملا لمواجهة عوامل تغير المناخ، ومن جميع جوانبه، مشيرا إلى جهود الدولة في الداخل والخارج لضمان الوصول إلى عالم أكثر استدامة.

جاء ذلك في كلمة سعادة وزير البلدية والبيئة اليوم كمتحدث رئيسي خلال الجلسة الفرعية الافتراضية حول التكيف والتعافي، والتي عقدت على هامش قمة القادة حول المناخ عبر تقنية الاتصال المرئي.

وقال سعادته إن “دولة قطر ملتزمة التزاما عميقا بالتعامل مع قضية تغير المناخ”، لافتا إلى أن الحفاظ على البيئة وتنميتها إحدى الركائز الأربع الرئيسية لرؤية قطر الوطنية 2030، والتي تشكل الأساس لخطط الدولة للتنمية المسؤولة.

وسلط الضوء على الطريقة التي تمكنت من خلالها دولة قطر منذ عام 2017 بالانتقال من استيراد ما يقرب من 90 في المائة من حاجتها من الأغذية إلى الاكتفاء الذاتي بنسبة 100 في المائة في العديد من المنتجات الزراعية، مؤكدا أن الدولة ارتقت بسرعة إلى مستوى التحدي، من خلال نشر تقنيات الزراعة المتقدمة واعتماد مجموعة من حلول سلسلة التوريد لزيادة الكفاءة، والحد من النفايات، وتقليل استهلاك المياه.

كما استعرض سعادته كيفية دعم دولة قطر لجهود الاستدامة والمرونة على الصعيد الدولي، حيث أشار إلى مشاركة دولة قطر كعضو مؤسس في مبادرة “كوكب واحد” حيث تعمل على تسريع دمج قضايا تغير المناخ في إدارة الاصول على مستوى العالم، بالإضافة إلى التزام قطر باستضافة أول نسخة محايدة للكربون في تاريخ بطولة كأس العالم لكرة القدم في عام 2022، لبناء إرث مستدام للأجيال المقبلة بما يتوافق مع جدوى وفوائد حلول net-zero.

وأبرز دعم دولة قطر للعمل التنموي الذي يهدف الى تعزيز الزراعة المستدامة والطاقة المتجددة والأمن الغذائي في العديد من البلدان من خلال مؤسسة “صلتك”، حيث تمكنت الدولة ومن خلال العمل مع الشركاء من تخفيض التأثير البيئي للزراعة وزيادة الأمن الغذائي في 18 دولة تعمل فيها، مع المساهمة في خلق أكثر من 1.7 مليون فرصة عمل للشباب في إفريقيا والشرق الأوسط. ونوه بتعهد دولة قطر بالمساهمة بمبلغ 100 مليون دولار لدعم الدول الجزرية الصغيرة النامية وأقل البلدان نموا في التعامل مع تغير المناخ والأخطار الطبيعية والتحديات البيئية.

واختتم سعادة وزير البلدية والبيئة، كلمته بالدعوة للعمل العالمي الجماعي للتصدي لتغير المناخ، مؤكدا التزام دولة قطر ليس فقط بإبطاء آثار تغير المناخ، ولكن كذلك ببناء أساس أقوى للنمو العالمي الشامل والمستدام الذي سيفيد الجميع لعقود قادمة، مشددا على الحرص على العمل جنبا إلى جنب لضمان نجاح هذا الجهد.

تجدر الإشارة إلى أن دعوة دولة قطر لحضور هذه الجلسة، التي شارك فيها كل من السيد توم فيلساك، وزير الزراعة والسيد اليخاندرو مايوركاس، وزير الامن الداخلي الأمريكيين جاءت كنتيجة مباشرة لنجاحها في تحسين أمنها الغذائي في وقت استثنائي، فضلا عن جهودها المهمة على المستوى الدولي لدعم البلدان في العمل لتحقيق الأمن الغذائي المستدام.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format