💉 Health👮‍♂️ Government

MOPH Begins Implementing ISO 17020 in Inspection of Imported Food

الصحة تبدأ تطبيق متطلبات أيزو 17020 في مجال التفتيش على الأغذية المستوردة

QNA

Doha: The Ministry of Public Health (MOPH) began implementing the requirements of the international quality system ISO 17020 in the field of inspection of imported foods by training inspectors working in the various state outlets to apply the new quality system.

The training carried out by the technical team at the Food Safety Department includes all areas of inspection, including document checking, visual inspection, and sampling according to standard work methods consistent with international best practices.

The training comes within the framework of preparing to obtain international accreditation in this regard, which means that the standards and methods of inspection of imported food are consistent with international standards to increase the credibility and transparency of these procedures similar to the procedures applied in developed countries.

Manager Food Safety Department at MOPH Wasan Abdulla Al Baker said that the project to obtain international accreditation in the inspection of imported food according to the ISO 17020 system comes within a package of projects that the ministry is working on, including international accreditation in local control, online system for food control, and many other projects that mainly aim to improve the food safety system in the State of Qatar by following the global approach in food control to reach the highest possible level of food safety across the entire food chain.

She added that the training stage is the final stage before applying for international accreditation, as this stage was preceded by great efforts over several months in preparing standard working documents such as a quality handbook, standard work methods, and other requirements that were accomplished by the specialized team despite the challenge in light of the COVID-19 pandemic. 

قنا

الدوحة: بدأت وزارة الصحة العامة، في تطبيق متطلبات نظام الجودة العالمية /أيزو 17020/ في مجال التفتيش على الأغذية المستوردة، وذلك من خلال تدريب المفتشين العاملين في منافذ الدولة المختلفة على تطبيق متطلبات نظام الجودة الجديد.

ويتضمن التدريب الذي ينفذه الفريق الفني المختص بإدارة سلامة الأغذية والصحة البيئية كافة مجالات التفتيش بما في ذلك تدقيق الوثائق والكشف الظاهري وسحب العينات بحسب طرق عمل قياسية تنسجم مع أفضل الممارسات الدولية في هذا الشأن.

ويأتي التدريب في إطار الاستعداد للحصول على الاعتماد الدولي بهذا الشأن بما يعني انسجام معايير وطرق التفتيش على الأغذية المستوردة مع المعايير الدولية، وزيادة المصداقية والشفافية لهذه الإجراءات بما يماثل الإجراءات المطبقة في الدول المتقدمة.

وقالت السيدة وسن عبدالله الباكر مدير سلامة الأغذية والصحة البيئية في وزارة الصحة العامة، إن مشروع الحصول على الاعتماد الدولي في مجال التفتيش على الأغذية المستوردة وفقا لنظام /أيزو 17020/ يأتي ضمن حزمة من المشاريع تعمل عليها الوزارة، منها الاعتماد الدولي في مجال الرقابة المحلية، والنظام الالكتروني للرقابة على الأغذية، ومشاريع أخرى متعددة تهدف بالأساس للارتقاء بمنظومة سلامة الغذاء في دولة قطر باتباع النهج العالمي في الرقابة على الغذاء وصولا لأعلى مستوى ممكن من سلامة الغذاء عبر كامل السلسلة الغذائية.

وأضافت أن مرحلة التدريب هي المرحلة النهائية قبل التقدم للحصول على الاعتماد الدولي، إذ سبقت هذه المرحلة جهود كبيرة على مدى عدة أشهر في تحضير وثائق العمل القياسية ككتيب الجودة وطرق العمل القياسية وغيرها من المتطلبات التي تم إنجازها من قبل الفريق المختص الذي قبل التحدي في ظل جائحة كورونا /كوفيد – 19/، وأنجز المطلوب منه في فترة عمل قياسية.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format