💉 Health🦠Coronavirus

35 years and above now eligible for the vaccine: MOPH

الصحة: الأشخاص الذين بلغوا ٣٥ سنة فما فوق مؤهلون الآن للتطعيم

QNA

Doha: The Ministry of Public Health (MOPH) has announced that it has lowered the age threshold for COVID-19 vaccine eligibility to 35 years of age.

The change comes as part of the phased roll-out of the National COVID-19 Vaccination Program which continues to pick up pace and has now administered more than 1,200,000 vaccines doses to the most at risk members of Qatars population.

“Lowering the eligibility threshold to 35 years of age will enable a wider section of our population to be vaccinated and become protected against COVID-19. Since the start of March, we have almost doubled the number of weekly vaccines administered and in the past seven days alone we have administered over 160,000 doses, across more than 35 vaccination centers,” said Dr. Abdullatif Al Khal, Chair of the National Health Strategic Group on COVID-19 and Head of Infectious Diseases at Hamad Medical Corporation.

“One in three adults in Qatar has already received at least one vaccine dose and Qatar ranks ninth in the world for total vaccine doses administered per 100 people, in countries with a population of at least one million. This is a remarkable achievement made possible thanks to the overwhelming response of the public to the vaccination program,” he added.

Dr. Al Khal also explained that receiving the COVID-19 vaccine during the Holy Month of Ramadan does not break a persons fast because the vaccine is administered intramuscularly and it is not nutritious. He stressed that people should not delay their vaccination appointments during Ramadan and the operating hours of vaccination centers have been adjusted throughout the Holy Month to enable convenient access.

Managing Director of Primary Health Care Corporation Dr. Mariam Abdulmalik explained the lowering of the age threshold has been made possible thanks to the high rate of vaccination within the older, most at risk, age groups. “We know that age is the most significant risk factor in increasing an individuals chances of developing severe complications due to the virus. 82.6 percent of people over 60 years of age and 73 percent of people over 50 years of age have now received at least one vaccine dose, meaning the majority of the most at risk members of our population are now well on the way to becoming protected against the virus,” she stated.

Dr. Abdulmalik explained that following the change in age limit, the appointment process for vaccinations remains the same. “PHCC teams will continue to directly contact people who are eligible by SMS or phone call to arrange their appointment. People who meet the new 35 years of age and above eligibility criteria and who have already registered their interest online via the vaccine registration service on the Ministry of Public Health website will be given priority for appointments over the next few weeks.”

Anyone wishing to register their interest in receiving the COVID-19 vaccine can do so via the MOPH website https://app-covid19.moph.gov.qa/en/instructions.html

قنا

الدوحة: أعلنت وزارة الصحة العامة عن تعديل الحد الأدنى للفئة العمرية المؤهلة للحصول على اللقاح المضاد لفيروس كورونا (كوفيد 19) ليشمل الأشخاص الذين بلغوا أو تجاوزوا 35 عاما من العمر.

وتأتي هذه الخطوة ضمن إطار تطبيق الاستراتيجية الوطنية للتطعيم ضد فيروس كورونا (كوفيد-19) في دولة قطر والتي تشهد وتيرتها تسارعا ملحوظا حيث بلغ عدد الجرعات التي تم إعطاؤها للأشخاص الأكثر عرضة لمضاعفات المرض مليون ومائتي ألف جرعة حتى الآن.

وقال عبد اللطيف الخال رئيس المجموعة الاستراتيجية الوطنية الصحية للتصدي لوباء كوفيد-19 ورئيس قسم الأمراض المعدية بمؤسسة حمد الطبية إن تعديل الحد الأدنى للفئة العمرية المؤهلة للحصول على اللقاح المضاد لفيروس كورونا (كوفيد 19) إلى 35 عاماً فما فوق يأتي ضمن مساعي الوزارة الرامية إلى توسيع نطاق فئات المجتمع التي يتمّ تطعيمها وتحصينها ضد فيروس (كوفيد 19).

وأكد أنه تم منذ بداية شهر مارس الماضي مضاعفة عدد الجرعات الأسبوعية التي يتمّ إعطاؤها للجمهور أسبوعيا حيث بلغ عدد الجرعات التي تمّ إعطاؤها على مدار الأيام السبعة الماضية أكثر من 160 ألف جرعة وذلك من خلال ما يزيد على 35 مركزا للتطعيم.

واشار الدكتور الخال إلى أن دولة قطر تحتل المرتبة التاسعة عالميا من حيث إجمالي جرعات اللقاح المعطاة لكل 100 شخص، بين الدول التي لا يقل عدد سكانها عن مليون نسمة، حيث حصل شخص واحد من بين كل ثلاثة أشخاص بالغين على جرعة واحدة من اللقاح على الأقلّ، ولم يكن هذا الإنجاز الرائع ليتحقق لولا الإقبال الكبير للجمهور واستجابته لبرنامج التطعيم.

كما أوضح أن تلقى اللقاح المضاد لفيروس كورونا (كوفيد 19) خلال أيام شهر رمضان لا يتعارض مع الصيام ولا يتسبب في إفطار الصائم لأن اللقاح يتمّ إعطاؤه في العضل و لا يعتبر من المواد المغذية التي يتم إدخالها في جسم المتلقي للقاح، وأكّد على ضرورة عدم التأخّر في الحضور لتلقي اللقاح خلال شهر رمضان لا سيما أن ساعات الدوام الرسمي لمراكز التطعيم خلال الشهر الفضيل قد تمّ تعديلها بحيث تناسب أوقات الجميع.

من جانبها قالت الدكتورة مريم عبد الملك مدير عام مؤسسة الرعاية الصحية الأولية إن الفضل في تخفيض الحد الأدنى للفئة العمرية المؤهلة للحصول على اللقاح المضاد لفيروس كورونا (كوفيد 19) يعود إلى ارتفاع معدلات التطعيم في أوساط كبار السن والفئات الأكثر عرضة لمضاعفات المرض، مشيرة إلى أن العمر يعد من أهمّ عناصر المخاطر التي تزيد من فرص المعاناة من المضاعفات الخطيرة المرتبطة بالإصابة بالفيروس.

وأوضحت أن حصول نسبة 82.6% من كبار السن الذين تجاوزوا الستين عاماً و 73% من الأشخاص الذين تجاوزوا الخمسين عاماً على جرعة واحدة من اللقاح على الأقلّ يعني أن الغالبية العظمى من الفئات الأكثر عرضة لهذه المضاعفات الخطيرة في مجتمعنا باتوا قاب قوسين أو أدنى من الحصانة ضد هذا الفيروس.

ولفتت إلى أنه على الرغم من تعديل الفئات العمرية المؤهلة للحصول على اللقاح إلا أن مواعيد التطعيم بقيت كما هي دون تغيير، وسوف تستمرّ الفرق المختصة في مؤسسة الرعاية الصحية الأولية في تواصلها المباشر مع الفئات المستهدفة باللقاح من الجمهور من خلال الرسائل النصية القصيرة والمكالمات الهاتفية من أجل حجز المواعيد الخاصة بتطعيمهم ضد الفيروس، وسوف يتمّ إعطاء الأولوية في تلقّي اللقاح خلال الأسابيع القليلة القادمة للفئة العمرية الجديدة وهم البالغين 35 عاما فما فوق ممن تتوافر لديهم شروط التطعيم والذين كانوا قد قاموا بالتسجيل للحصول على اللقاح عبر خدمة التسجيل المخصصة لهذه الغاية على الموقع الإلكتروني لوزارة الصحة العامة”.

ويمكن للراغبين في الحصول على اللقاح المضاد لفيروس كورونا (كوفيد 19) التسجيل عبر الموقع الإلكتروني لوزارة الصحة العامة على الرابط التالي: https://app-covid19.moph.gov.qa/en/instructions.html

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format