💉 Health😎 LifeStyle🍕F&B

Ramadan dietary habits that help you lose weight

عادات غذائية في رمضان تساعدك على إنقاص الوزن

Doha: Doctors recommend using Ramadan to stay away from unhealthy daily and dietary habits, and to adhere to good and healthy dietary habits that help to lose weight during Ramadan and maintain them continuously.

According to Hamad Medical Corporation’s website, there are some dietary habits to be adhered to, including:

1. Reducing the use of oils in food preparation, for example: not adding margarine to foods such as Harees, and replacing cream soup with cereal soup or vegetables.

2. Use grilling or boiling to prepare meals instead of frying, for example grilling samosa instead of frying it.

3. Eat meat and chicken free of grease or grilled without skin and have a lot of grilled fish.

4. Replacing sweets with fresh fruit and not exaggerating, it is enough to eat two servings of fruits per day, where 3 dates are considered as one serving, or approximately 60-70 calories.

5. Use low-fat or nonfat milk products to prepare Ramadan foods and desserts such as Mahlabiya, custard or other sweets, and having yogurt and skim milk.

6. Eat un roasted and unsalted nuts in moderation.

7- Replace sweetened juices and concentrated drink with fresh juices, with only one cup per day.

8- Drinking enough fluids, especially water, between iftar and suhoor.

9. Eat fresh vegetables and serve salads without adding high-fat marinade and mayonnaise and you can add a little olive oil and vinegar as an alternative and not add salt.

10. Reduce the amount of starches by mixing steamed rice with vegetables or legumes to give a good flavor and to increase the amount of dietary fiber in the dish, leading to a sense of satiety, and one cup of cooked rice or cooked pasta is considered sufficient amount for the meal.

11. Do not stop exercising, such as brisk walking for 30 minutes a day, swimming or exercising in air-conditioned sports centres.

الدوحة: ينصح الأطباء باستغلال شهر رمضان في الابتعاد عن العادات اليومية والغذائية غير الصحية، والالتزام ​​بالعادات الغذائية الجيدة والصحية التي تساعد على إنقاص الوزن في شهر رمضان والمحافظة عليها بشكل مستمر.

وبحسب موقع مؤسسة حمد الطبية، فإن هناك بعض العادات الغذاية التي يجب الحرص عليها ومنها:

1 – الحد من استعمال الزيوت في إعداد الطعام مثال على ذلك: عدم إضافة السمن على الأطعمة كالهريس، واستبدال شوربة الكريمه بشوربة الحبوب أو الخضار.

2 – استخدام الشوي أو السلق في إعداد الوجبات بدلاً من القلي، على سبيل المثال شوي السمبوسة بدلاً من قليها.

3 – تناول اللحم والدجاج الخالي من الشحوم أو المشوي بدون الجلد والإكثار من السمك المشوي.

4 – استبدال الحلويات بالفواكه الطازجة مع عدم المبالغة فيها، فيكفي تناول حصتين من الفواكه في اليوم حيث تعتبر 3 تمرات بمعدل حصة غذائية واحدة، أي تقريباً 60-70 سعره حرارية.

5 – استخدام منتجات الحليب قليلة أو خالية الدسم في تحضير الأطعمة والحلويات الرمضانية مثل: المهلبية أو الكسترد أو الحلويات الأخرى، وتناول الروب أو اللبن الخالي من الدسم.

6 – تناول المكسرات غير المحمصة وغير المملحة باعتدال.

7 – استبدال العصائر المحلاة والشراب المركز بالعصائر الطازجة، مع الاكتفاء بكوب واحد يومياً.

8 – الإكثار من شرب السوائل وخاصة الماء بين وجبتي الإفطار والسحور.

9 – تناول الخضروات الطازجة وتقديم السلطات بدون إضافة التتبيلات الغنية بالدهون والمايونيز وممكن إضافة القليل من زيت الزيتون والخل كبديل وعدم اضافه الملح.

10 – تقليل كمية النشويات بخلط الأرز المطهي على البخار بالخضروات أو البقوليات لإعطاء نكهة طيبة ولزيادة كمية الألياف الغذائية في الطبق، مما يؤدي إلى الإحساس بالشبع، هذا ويعتبر كوب واحد من الأرز المطهي أو المعكرونة المطبوخة كمية كافية للوجبة.

11 – عدم التوقف عن ممارسة التمارين الرياضية مثل المشي السريع لمدة 30 دقيقة يومياً أو السباحة أو ممارسة الرياضة في المراكز الرياضية المكيفه.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
3
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format