🩺 Health🌍 World🦠Coronavirus

WHO Decries Shocking Imbalance in Global Distribution of COVID-19 Vaccines

منظمة الصحة تكشف عن “اختلال صادم” في التوزيع العالمي للقاحات ضد كورونا

QNA

Geneva: The World Health Organization (WHO) slammed the chasm between rich and poor nations in accessing the coronavirus (COVID-19) vaccines, saying that more than a dozen countries were still completely unprotected.

WHO Director-General Tedros Adhanom Ghebreyesus revealed during a media briefing on Friday that over 87% of the more than 700 million doses of coronavirus vaccine that have been administered worldwide have been given in wealthier countries.

He noted that on average, one in four people in rich countries has received at least one dose of a COVID-19 vaccine, compared to only one in 500 people in low-income countries.

“There remains a shocking imbalance in the global distribution of vaccines,” Tedros said.

He called COVAX, the UN-backed initiative to distribute vaccines fairly, “a strong mechanism that can deliver vaccines faster and more efficiently than any other mechanism.” He noted that COVAX so far has delivered about 38 million doses worldwide, or enough to cover about 0.25% of the global population.

Tedros noted that out of 220 territories, 194 had started vaccination, while of the remaining 26, seven have received doses and are preparing to start, while a further five should take delivery of their first batches within days. 

قنا

جنيف: كشفت منظمة الصحة العالمية عن “اختلال صادم” في التوزيع العالمي للقاحات المضادة لفيروس كورونا /كوفيد-19/، إذ تم إعطاء أكثر من 700 مليون جرعة لقاح على مستوى العالم حتى الآن أكثر من 87 بالمئة منها ذهبت إلى البلدان مرتفعة الدخل أو البلدان ذات الدخل المتوسط الأعلى، بينما تلقت البلدان منخفضة الدخل 0.2% فقط.

وقال الدكتور تيدروس أدهانوم غيبرييسوس، مدير عام منظمة الصحة العالمية، في مؤتمر صحفي، إنه في المتوسط، في البلدان مرتفعة الدخل، تلقى واحد من بين كل أربعة أشخاص لقاحا. أما في البلدان منخفضة الدخل، فشخص واحد فقط من بين أكثر من 500 شخص تلقى اللقاح.

يأتي ذلك مع استمرار مرفق كوفاكس للتوزيع العادل للقاحات (المبادرة الخاصة بمنظمة الصحة العالمية لتوزيع اللقاحات بطريقة عادلة) في إيصال جرعات من اللقاحات المضادة لمرض /كـوفيد-19/ إلى الدول التي تحتاج إليها. وكان مرفق كوفاكس يتوقع توزيع نحو 100 مليون جرعة مع حلول نهاية مارس الماضي، لكنه حتى الآن سلّم أكثر من 38 مليون جرعة فقط من اللقاح لأكثر من 100 دولة ومنطقة في الأسابيع الستة الماضية.

وأوضح تيدروس أنه من بين 220 دولة، هناك 194 دولة بدأت بالتطعيم، و26 دولة لم تفعل. ومن بين هذه الدول، تلقت سبع دول لقاحات وبإمكانها البدء بالتطعيم، ومن المقرر أن تتلقى خمس دول أخرى اللقاحات في الأيام المقبلة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format