💉 Health🦠Coronavirus

Do Blood Types Determine the Severity of Coronavirus Infection?

هل فصيلة الدم تحدد درجة خطورة الإصابة بفيروس كورونا؟

Doha: The results of a new study revealed that blood types A, B, AB or O are not related to severe cases of covid-19.

With the beginning of the spread of the Corona virus, some reports indicated that people with type A blood were more likely to contract “Covid-19”, while those who had blood type O were less likely to be infected, according to Russia Today, but, review of nearly 108,000 patients in a health network from three U.S. states found no link whatsoever between blood types and the risk of contracting “Covid-19”.

“Since the beginning of this epidemic, there have been presumed associations between blood type and disease susceptibility,” said Dr. Amesh Adalja, a senior researcher at the Johns Hopkins Center for Health Security.

“From this large study, it appears that there is no correlation between blood type and susceptibility or severity of covid-19 infection, and it is possible that there are other explanations,” added Adalja, who had no role in the study.

An early report from China indicated that blood types may influence the risk of infection with the Coronavirus. This is supported by subsequent studies from Italy and Spain, the researchers said.

However, other studies from Denmark and the United States provided mixed and conflicting results.

To illustrate, researchers led by Dr. Jeffrey Anderson, Cardiologist at Intermountain Medical Center in Murray, Utah, analyzed data from tens of thousands of patients at Intermountain Healthcare, a nonprofit health system that includes 24 hospitals and 215 clinics in Utah, Idaho and Nevada, and among those included in the analysis, it was found that nearly 11,500 were infected with the coronavirus, while the rest tested negative.

On April 5 in the journal JAMA Network Open, the researchers reported that blood type did not play a significant role in a person’s risk of developing “Covid-19”.

“I’ve always said that this whole thing with blood types is just nonsense. It’s enough for people to be terrified if they have one type of blood or are unsuspecting,” said Dr. Aaron Glatt, chief medical officer and epidemiologist at the hospital at Mount Sinai, South Nassau in Oceanside, New York. If they had another blood type, it didn’t make any practical difference. “

Glatt was not involved in the new research, and he said that the results of previous studies explain why the association differs with causation, in other words, showing that two things are statistically related is different from proving that one caused the other.

Researchers cannot understand why previous studies reached different conclusions about the relationship of blood types and severity of “Covid-19”, but they pointed to a number of factors that may have contributed to the previous results.

They say that pure chance, genetic differences, geography and variants, may have led to distorted data showing that some blood types are more vulnerable.

However, the study discovered that while blood type has no effect on the risk of developing “Covid-19”, there are other factors that have an impact, such as old age, developing underlying diseases, etc.

الدوحة: كشفت نتائج دراسة جديدة أن زمر الدم A أو B أو AB أو Oلا علاقة لها بحالات الإصابة الشديدة لكوفيد – 19.

فمع بداية انتشار فيروس كورونا أشارت بعض التقارير إلى أن الأشخاص ذوي الدم من فئة  A هم أكثر عرضة للإصابة بـ”كوفيد-19″، في حين أن أولئك الذين لديهم دم من فئة O كانوا أقل عرضة للإصابة، وفقًا لموقع روسيا اليوم.

لكن مراجعة ما يقرب من 108 آلاف مريض في شبكة صحية من ثلاث ولايات أمريكية لم تجد أي صلة على الإطلاق بين فصيلة الدم وخطر “كوفيد-19”.

وقال الدكتور أميش أدالجا، الباحث البارز في مركز جونز هوبكنز للأمن الصحي: “منذ بداية هذا الوباء، كانت هناك ارتباطات مفترضة بين فصيلة الدم وقابلية الإصابة بالأمراض”.

وأضاف أدالجا، الذي لم يكن له دور في الدراسة: “من هذه الدراسة الكبيرة، يبدو أنه لا يوجد ارتباط بين فصيلة الدم وقابلية الإصابة أو الخطورة، ومن المحتمل أن تكون هناك تفسيرات أخرى”.

وأشار تقرير مبكر من الصين إلى أن فصيلة الدم قد تؤثر على خطر الإصابة بفيروس كورونا. وقال الباحثون إن الدراسات اللاحقة من إيطاليا وإسبانيا تدعم ذلك.

ومع ذلك، قدمت دراسات أخرى من الدنمارك والولايات المتحدة نتائج مختلطة ومتضاربة.

ولتوضيح الأمر، قام الباحثون بقيادة الدكتور جيفري أندرسون، من معهد القلب بمركز إنترماونتين الطبي في موراي، بيوتا، بتحليل البيانات من عشرات الآلاف من المرضى في Intermountain Healthcare، وهو نظام صحي غير ربحي يضم 24 مستشفى و215 عيادة في ولاية يوتا، أيداهو ونيفادا.

ومن بين أولئك الذين شملهم التحليل، تبين أن ما يقارب 11500 مصابون بالفيروس التاجي، بينما جاءت اختبارات البقية سلبية.

وأفاد الباحثون في 5 أبريل في مجلة JAMA Network Open،  بأن فصيلة الدم لم تلعب دورا مهما في خطر إصابة أي شخص بـ”كوفيد-19″.

وقال الدكتور آرون غلات، رئيس قسم الطب وعالم الأوبئة بالمستشفى في ماونت سيناي جنوب ناسو في أوشنسايد، نيويورك: “قلت دائما إن هذا الأمر برمته مع فصائل الدم هو مجرد هراء. يكفي أن يشعر الناس بالرعب إذا كان لديهم نوع واحد من فصيلة الدم أو مطمئنين إذا كان لديهم فصيلة دم أخرى. لم يحدث أي فرق عملي”.

ولم يشارك غلات في البحث الجديد، وقال إن نتائج الدراسات السابقة توضح سبب اختلاف الارتباط مع السببية، وبعبارة أخرى، فإن إظهار أن شيئين مرتبطين إحصائيا يختلف عن إثبات أن أحدهما تسبب في الآخر.

ولا يستطيع الباحثون فهم سبب توصل الدراسات السابقة إلى استنتاجات مختلفة بشأن علاقة الزمر الدموية بشدة “كوفيد-19″، لكنهم يشيرون إلى عدد من العوامل التي يمكن أن تكون قد ساهمت في النتائج السابقة.

ويقولون إن الصدفة البحتة، والاختلافات الجينية، والجغرافيا، والمتغيرات، ربما أدت إلى بيانات مشوهة تظهر أن بعض مجموعات الدم أكثر عرضة للخطر.

ومع ذلك، اكتشفت الدراسة أنه في حين أن فصيلة الدم ليس لها تأثير على خطر الإصابة بـ”كوفيد-19″، فإن هناك عوامل أخرى لها تأثير، من قبيل كبر السن والإصابة بأمراض كامنة، وما إلى ذلك.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format