💉 Health🦠Coronavirus

HMC Designates Al Wakra Hospital for COVID-19 Cases

حمد الطبية تعلن عن تخصيص مستشفى الوكرة لحالات كوفيد-١٩

QNA

Doha: Hamad Medical Corporation announced that starting Saturday, Al Wakra Hospital has been designated as a facility to care for COVID-19 patients. The decision was made to boost capacity that is resulting from the rising number of COVID-19 cases.

Al Wakra Emergency Department will be closed starting midnight on Friday April 2. Al Wakra hospital will become the 7th HMC facility designated for COVID-19 care.

The cabinet had decided in its Wednesday meeting to stop the provision of medical services in private health facilities, except for emergency cases, and allow any of these private health facilities to provide some of their medical services if possible through modern means of communication. The decision was part of a strategy to enhance the ability of medical care workers to provide healthcare related to COVID-19 and the vaccination program. Closing nonessential services will help support efforts to respond to the COVID-19 pandemic.

Chief Medical Officer at HMC Dr. Abdulla Al Ansari said that Al Wakra Hospital will be a great boost to the capacity designated for COVID-19 patients. He said that the decision regarding the hospital was part of the strategy to ensure the healthcare system’s ability to meet any future increase in the number of COVID-19 patients who require hospitalization. He said that Al Wakra Hospital will add 400 beds and 150 Intensive Care Unit beds in case they are needed.

He noted that the increase in cases was also accompanied by an increase in hospitalization with mild to severe cases. He added that there are currently more than 2050 COVID-19 patients receiving treatment at HMC facilities, including 350 in the ICU. He said that it was clear that cases are more severe with the arrival of the second wave compared to the first.

All medical services provided at Al Wakra hospital except for dental care, dialysis, and treating burns will be moved to other medical facilities.

Residents of Al Wakra must seek other facilities for these services:

– For urgent but non-life-threatening conditions call HMCs Urgent Consultation Service on 16000 from 7am to 3pm, seven days a week.

– For life-threatening medical emergencies requiring immediate transfer to an emergency department call 999.

– Hamad General Hospitals Trauma and Emergency Department in Doha remains fully operational 24/7 for serious medical emergencies.

– Visit one of the eight Urgent Care Centers across Qatar run by Primary Health Care Corporation providing care for urgent but non-life-threatening conditions.

قنا

الدوحة: أعلنت مؤسسة حمد الطبية أنه سيتم، اعتبارا من يوم /السبت/، تخصيص مستشفى الوكرة كمرفق طبي خاص بحالات كوفيد-19، وذلك في إطار الإجراءات التي تنفذها المؤسسة لتعزيز الطاقة الاستيعابية بمستشفياتها لتلبية الطلب المتزايد على الخدمات الناتج عن تزايد أعداد حالات الإصابة بفيروس كورونا (كوفيد-19).

وسيتم وفقا لهذا القرار إغلاق قسم الطوارئ بمستشفى الوكرة اعتبارا من منتصف ليل الجمعة الموافق 2 إبريل. وبذلك يصبح مستشفى الوكرة هو المرفق السابع من مرافق مؤسسة حمد الطبية الذي يتم تخصيصه لتقديم الرعاية لمرضى كوفيد-19، لينضم لمستشفى حزم مبيريك العام، ومركز الأمراض الانتقالية، والمستشفى الكوبي، ومستشفى راس لفان، ومستشفى مسيعيد، ومركز الجراحة التخصصي.

وكان مجلس الوزراء قد أعلن أمس /الأربعاء/ عن قرار بإيقاف تقديم جميع الخدمات غير الطارئة في مرافق الرعاية الصحية الخاصة اعتبارا من الأول من إبريل وذلك في إطار إجراءات الاستجابة لجائحة فيروس كورونا (كوفيد-19)، ويُعد هذا القرار جزءاً من استراتيجية تهدف إلى تعزيز القوى العاملة في القطاع الصحي العام الذي يعمل على مدار الساعة لتقديم الرعاية لمرضى كوفيد-19 وتنفيذ برنامج التطعيم، حيث سيسهم إغلاق الخدمات غير الأساسية في مرافق الرعاية الصحية الخاصة في توفير قوى عاملة من كوادر الرعاية الصحية في هذه المرافق لإعادة توزيعها لتقديم الدعم في الاستجابة لجائحة كوفيد-19 في كل من مؤسسة حمد الطبية ومؤسسة الرعاية الصحية الأولية.

وأوضح الدكتور عبدالله الأنصاري، رئيس الإدارة الطبية بمؤسسة حمد الطبية، أن مستشفى الوكرة سيمثل إضافة كبيرة للطاقة الاستيعابية المخصصة لكوفيد-19 على مستوى النظام الصحي.

وقال إن قرار تحويل مستشفى الوكرة لمرفق مخصص لحالات كوفيد-19 يمثل جزءاً من الاستراتيجية الهادفة لضمان قدرة نظام الرعاية الصحية على استيعاب أي زيادة مستقبلية في أعداد مرضى كوفيد-19 الذين يحتاجون إلى العلاج والرعاية الطبية.. مضيفا أن مستشفى الوكرة يعد من أكبر المستشفيات التابعة لمؤسسة حمد الطبية، وسيسهم تخصيصه كمرفق خاص بحالات كوفيد-19 في توفير أكثر من 400 سرير و150 سريراً للعناية المركزة لمرضى كوفيد-19 الذين يحتاجون للدخول للمستشفى لتلقي العلاج في حال دعت الحاجة لذلك، كما أن المستشفى مجهز بشكل كامل لتوفير خدمات تخصصات متعددة لمرضى كوفيد-19.

وأشار الدكتور الأنصاري إلى أنه مع استمرار ارتفاع أعداد حالات كوفيد-19، تم تسجيل زيادة في أعداد الأشخاص الذين يتم إدخالهم إلى المستشفى بأعراض متوسطة إلى شديدة الحدة وهناك حاليا أكثر من 2050 مريضا بكوفيد-19 يخضعون للرعاية في المستشفيات التابعة لمؤسسة حمد الطبية، منهم 350 مريضا تم إدخالهم إلى وحدات العناية المركزة، ومن الواضح زيادة عدد الحالات الأكثر حدة مع قدوم الموجة الثانية من الفيروس بالمقارنة مع الموجة الأولى.

ويعني تخصيص مستشفى الوكرة كمرفق علاج كوفيد-19 أن كافة الخدمات باستثناء خدمات طب الأسنان وغسيل الكلى وعلاج الحروق، سيتم نقلها إلى مرافق طبية أخرى ويشمل ذلك نقل مريضات قسم التوليد إلى مركز صحة المرأة والأبحاث وسدرة للطب. وتشمل تلك التغييرات إغلاق طوارئ مستشفى الوكرة اعتباراً من منتصف ليل يوم الجمعة، 2 أبريل.

وعلى سكان منطقة الوكرة والمناطق الأخرى في الدوحة التوجه إلى أحد المرافق البديلة التالية عند الحاجة للخدمات الطبية العاجلة والحرجة:

– للحالات الحرجة غير المهددة للحياة، يرجى الاتصال بخدمة الرعاية العاجلة بمؤسسة حمد الطبية على الرقم 16000 من الساعة 7 صباحاً وحتى الساعة 3 عصراً على مدار الأسبوع.

– للحالات الطارئة والمهددة للحياة والتي تتطلب نقلاً فورياً لقسم الطوارئ يرجي الاتصال بالرقم 999.

– يستمر مركز الحوادث والطوارئ بمستشفى حمد العام في الدوحة في العمل بشكل كامل على مدار الساعة طوال أيام الأسبوع لكافة حالات الطوارئ الحرجة.

– يرجى زيارة أحد مراكز الرعاية العاجلة الثمانية في قطر والتابعة لمؤسسة الرعاية الصحية الأولية للحالات العاجلة غير المهددة للحياة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format