🛡Team Qatar

QOC to Conduct Gender Equality Review

اللجنة الأولمبية القطرية تعلن مراجعة شاملة لمبدأ المساواة بين الجنسين

QNA

Doha: The Qatar Olympic Committee (QOC) yesterday announced that it will undertake a comprehensive Gender Equality Review to determine how Qatari sport can build on recent progress and where further advancements can be made.

HE QOC President Sheikh Joaan bin Hamad Al-Thani said: “Promoting gender equality has been, and remains, a long-term commitment for the QOC. We are proud of the progress that we have made, which is reflected in the ever-growing diversity of our athletes and sports officials. However, we recognize that there is plenty of room for improvement.

“Before we can improve we must identify our shortcomings so that we can develop tailored policies and programs to address them. That is why we have launched this Gender Equality Review because we want to use its findings to create a Gender Equality Policy which enshrines gender equality within Qatari sport and delivers meaningful action. In sport, as in society, we are strongest when we embrace the variety of perspectives, insights and experiences of women and men.”

HE QOC Director of Marketing and Communications Sheikha Asma Al-Thani added: “Women’s participation in sport in Qatar has developed significantly over the last 20 years and we are seeing an increasing number of women pursue careers in sport outside of competition. However, we are committed to creating clearer pathways so that more women have the opportunity to move into leadership positions. Gender equality across sport is the ultimate outcome, but to get there we need to focus on gender equity and providing equal opportunities for men and women to inspire the next generation.”

Promoting gender equality across Qatari sport has been a central element of the QOC’s long-term strategy. Working in partnership with the Qatar Women’s Sport Committee since 2001, the QOC has made significant advancements in women’s participation in sport and sports administration. Female Qatari athletes have competed at every Olympic Games since London 2012 and within the QOC itself, more than 37% of employees are women. However, the QOC is committed to making further advancements and ensuring that there are equal opportunities for women and men to build careers in sport, whether as athletes, coaches, officials or sports administrators.

The Gender Equality Review will evaluate progress across five focus areas of the IOC Gender Equality and Inclusion objectives for 2021-2024 – Participation, Leadership, Safe Sport, Portrayal and Resource Allocation. The findings of the review will be used to develop a first-of-its-kind Gender Equality Policy which will ensure the promotion of gender parity at all levels of Qatari sport, not just within the QOC but also within Qatari National Federations. The QOC will aim to increase gender balance at governance level by creating clear pathways for women to move into leadership positions through tailored career development plans.

قنا

الدوحة: أعلنت اللجنة الأولمبية القطرية يوم الأمس عن رغبتها في إجراء مراجعة شاملة لمبدأ المساواة بين الجنسين داخل منظومة الحركة الرياضية في البلاد وتحديد مدى استفادة الرياضة القطرية من تطورها وسجلها الحافل، وما هي المسارات المطلوبة لتحقيق المزيد من التطور والنجاح.

وفي هذا الاطار أكد سعادة الشيخ جوعان بن حمد آل ثاني، رئيس اللجنة الأولمبية القطرية :” إن مبدأ تعزيز المساواة بين الجنسين ظل وما يزال التزاماً طويل المدى في استراتيجية اللجنة الأولمبية ، ونحن فخورون بما حققناه من تطور في هذا المجال، وقد انعكس ذلك بصورة إيجابية في التنوع المتسارع في كفاءة رياضيينا ومسؤولينا الرياضيين، ومع ذلك ندرك حجم المساحة والطريق الذي أمامنا لكي نمضي قدماً في مسيرتنا وتطورنا “.

وقال سعادة الشيخ جوعان بن حمد :” انه قبل أن نبدأ عملية التطوير يجب علينا أن نضع أيدينا على أوجه القصور ثم نضع سياسات وبرامج المعالجة والتصحيح، ومن أجل تحقيق هذا التطور، أطلقنا خطة مراجعة المساواة بين الجنسين وسنطبق نتائجها في إرساء ركائز هذه المساواة داخل منظومة الحركة الرياضية القطرية، وسنستخدم إجراءات هادفة لتحقيق ذلك في الرياضة كما هو الحال في المجتمع، لنصبح أكثر قوة عندما نتبنى مجموعة متنوعة من وجهات النظر والرؤى والخبرات التي تهم النساء والرجال معا”.

وفي السياق ذاته، اوضحت سعادة الشيخة أسماء آل ثاني مديرة التسويق والاتصال باللجنة الأولمبية القطرية، إن مشاركة المرأة في الأنشطة الرياضية تطورت بصورة ملحوظة على مدار العقدين الماضيين كما نشهد بل نتباهى بالزيادة الكبيرة في عدد السيدات اللاتي يشغلن الوظائف الإدارية والإشرافية في المجال الرياضي خارج دائرة المنافسة.

وقالت سعادتها :” نحن ملتزمون بإيجاد مسارات أكثر فعالية تمنح العدد الأكبر من النساء فرصة لتقلد مناصب قيادية حتى تصبح المحصلة النهائية التي سنقطف ثمارها هي المساواة بين الجنسين، ومن أجل تحقيق هذه الطموحات نحتاج أن نُعزز مبدأ المساواة بين الجنسين، وتوفير فرص متساوية للرجال والنساء لكي يصبحوا مصدرا لتشجيع الاجيال القادمة”.

وستساهم عملية مراجعة المساواة بين الجنسين في تقييم مدى التطور الذي حدث في خمسة مجالات مهمة ترتكز عليها الأهداف الشاملة للجنة الأولمبية الدولية لهذه المساواة خلال الفترة 2021-2024 وهي: ( المشاركة، القيادة، الرياضة الآمنة، والصورة النمطية، وتخصيص الموارد) وستستخدم نتائج هذه المراجعة في تطوير سياسة المساواة بين الجنسين للمرة الأولى على الإطلاق بما يضمن تعزيز هذه المساواة في كافة مستويات الرياضة باللجنة الأولمبية القطرية، وفي جميع الاتحادات الرياضية القطرية.

وتهدف اللجنة الأولمبية القطرية إلى زيادة التوازن بين الجنسين على مستوى الحوكمة من خلال تحديد مسارات واضحة المعالم تُمكن المرأة وتُعزز مسيرتها نحو مناصب قيادية، استناداً إلى خطط مدروسة تُعزز تطورها المهني والوظيفي.

وتعد فكرة تعزيز مبدأ المساواة بين الجنسين في الرياضة القطرية عنصراً محورياً في الاستراتيجية الطويلة المدى للجنة الأولمبية القطرية، وحصدت هذه اللجنة في إطار شراكتها المثمرة مع لجنة رياضة المرأة القطرية منذ عام 2001 إنجازات كبيرة، كان أبرزها مشاركة المرأة في الأنشطة الرياضية وبراعتها في إدارة الأحداث الرياضية.. وقد شاركت اللاعبات القطريات في دورات الألعاب الأولمبية منذ دورة لندن 2012 ، كما تفتخر اللجنة الأولمبية القطرية بكادرها النسائي الذي يتجاوز 37 بالمئة في هيكلها التنظيمي.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format