💰 Business👮‍♂️ Government

ICC Qatar Discusses Resilience of Qatar’s Oil and Gas Industry

غرفة التجارة الدولية – قطر تناقش مرونة صناعة النفط والغاز في قطر

QNA

Doha: The International Chamber of Commerce Qatar (ICC Qatar), in partnership with Refinitiv, held an online event titled ‘Resilient and Resurgent: Qatar Oil and Gas Overview’. The webinar comprised a panel discussion about Qatar’s oil and gas industry, the emergence of alternative and cleaner sources of energy and the impact of COVID-19 on the energy sector.

HE Director of International Relations and Chamber Affairs of ICC Qatar Sheikha Tamader Al-Thani said “despite the fluctuation of oil prices worldwide as a result of the COVID-19 pandemic, the State of Qatar has managed to maintain its position as a leading player in the global energy market, as well as demonstrate its commitment to strengthening its position by signing major agreements with countries such as China, one of the largest consumers of oil in the world”.

Director and LNG Researcher at Refinitiv Anne Kat Brevik presented an overview of liquefied natural gas (LNG) in Qatar. Anne pointed to the recent sanctioning of Qatar Petroleum’s North Filed Expansion Phase 1. She added “the timing seems good. Last winter’s spike in Asian LNG spot prices and expectations of a gradual tightening of the LNG market balance over the next few year, should support the willingness of importers to sign up for LNG supply contracts”.

Head of Energy at Al Attiyah Foundation Howard Bevan revealed that “competition for gas from other generation fuels will undoubtably increase. Qatar LNG has a good competitive position because of economies of scale. The change to hydrogen as a fuel is a possibility. Here, Qatar is also in a good position as methane is a source of hydrogen which is readily available. Transportation using ammonia or methanol are technologies that are well understood and already implemented in Qatar”.

Kristine Petrosyan, Oil Market Analyst at International Energy Agency (IEA), noted the particularly diverse discussion touching upon oil and LNG, the short-term and long-term developments in the energy markets. “The webinar benefitted from the diverse backgrounds of the participants, well-balanced between fundamental analysis and geopolitical discussion”. 

قنا

الدوحة: عقدت /غرفة التجارة الدولية – قطر/، ندوة بعنوان “نظرة عامة على صناعة النفط والغاز في قطر”، وذلك عبر تقنية الاتصال المرئي، لمناقشة أهم ملامح صناعة النفط والغاز في قطر، بالإضافة إلى استعراض المصادر البديلة والنظيفة للطاقة، وتأثير جائحة كورونا (كوفيد-19) على قطاع الطاقة بشكل عام.

وخلال مداخلتها، قالت سعادة الشيخة تماضر آل ثاني مدير العلاقات الدولية وشؤون الغرف في /غرفة التجارة الدولية – قطر/، إنه على الرغم من تقلبات أسعار النفط في جميع أنحاء العالم نتيجة جائحة كورونا، إلا أن دولة قطر نجحت في الحفاظ على مكانتها الرائدة عالميا في سوق الطاقة العالمي.. مؤكدة التزام دولة قطر بتعزيز مكانتها في سوق الطاقة من خلال توقيع صفقات كبرى مع دول رائدة مثل الصين والتي تعتبر من أكبر مستهلكي الطاقة في العالم.

من جانبها، قدمت السيدة آن كات بريفيك، مدير وباحث في مجال الغاز الطبيعي المسال في شركة /ريفينتف/، لمحة عامة عن الغاز الطبيعي المسال (LNG) في قطر، منوهة بالمرحلة الأولى من مشروع توسعة حقل الشمال.

وأشارت إلى أن التوقيت مناسب جدا لهذه التوسعة، خاصة في ظل الارتفاع المفاجئ في أسعار الغاز الطبيعي المسال في أسيا خلال فصل الشتاء، والتوقعات بتحسن تدريجي في ميزان سوق الغاز الطبيعي المسال خلال السنوات القليلة المقبلة، والذي من شأنه أن يدعم رغبة المستوردين في توقيع عقود توريد جديدة.

بدوره، أشار السيد هوارد بيفان رئيس قسم الطاقة في مؤسسة العطية، إلى أن وتيرة المنافسة التي تواجه صناعة الغاز من جانب أنواع الوقود الأخرى ستزداد بلا شك، منوها بأن دولة قطر تتمتع بوضع تنافسي ممتاز في صناعة الغاز المسال، كما أنها تتمتع بمكانة متميزة في صناعة الميثان، والذي يعتبر مصدرا للهيدروجين.

وأكد أن وسائل النقل التي تعتمد على الأمونيا أو الميثانول تعتبر من التقنيات التي يتم تنفيذها بشكل فعال في دولة قطر.

من جهتها، قالت السيدة كريستين بتروسيان محلل أسواق النفط في وكالة الطاقة الدولية، إن الندوة ركزت على النفط والغاز الطبيعي، بالإضافة إلى التطورات قصيرة وطويلة الأجل في أسواق الطاقة، مشيرة إلى أن الخبرات والخلفيات الخاصة بالمتحدثين قد أثرت مخرجات الندوة بشكل كبير، واصفة إياها بأنها قد حققت التوازن بين التحليل الأساسي والمناقشة الجيوسياسية.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format