💉 Health🦠Coronavirus

HMC Starts Using Rapid COVID-19 Tests with Teachers

حمد الطبية تستخدم جهاز فحص كورونا السريع للكشف عن الفيروس لدى المدرسين

QNA

Doha: Chair of the Department of Laboratory Medicine and Pathology at Hamad Medical Corporation (HMC) Enas Al Kuwari said that HMC started using manual rapid antigen testing for COVID-19 with symptomatic cases.

Al Kuwari told Qatar News Agency (QNA) said that the rapid testing kits used in some of HMC’s facilities will be standardized in schools over the coming period to test teachers who are yet to receive their COVID-19 vaccine doses. She added that the Department of Laboratory Medicine and Pathology at HMC has already began cooperating with Primary Healthcare Corporation (PHCC) to train Health Hospital School’s nurses on using the manual rapid antigen test kit as a precautionary measure with unvaccinated teachers on a weekly basis. She stressed that adopting the new method with teachers aims to provide a safe and healthy environment for teachers and students.

She said the rapid test relies on taking a sample from the nose, with the test results ready after 10 to 15 minutes. She said that the test kit can reach 97 percent accuracy in detecting cases in its first week of infection. She added that the test is used with cases that has shown infection symptoms such as fever or coughing, among other symptoms.

She added that another benefit to the rapid test, in addition to accuracy and speed, is that it is much more convenient to take a sample from the nose in the rapid test compared to the PCR test, which relies on the nasopharyngeal swab. She revealed that the rapid tests are currently being used in the emergency units at Hamad General Hospital, women’s hospital, Al Khora hospital, Al Wakra hospital, and the children’s. She said that the aim of using the tests there was to facilitate the process of referring patients to the right clinics.

Al Kuwari said that the Department of Laboratory Medicine and Pathology at HMC have provided a wide variety of COVID-19 tests since the onset of the pandemic. She noted that positive cases based on the rapid test will then do a PCR test, given the latter will remain the gold standard for diagnosing COVID-19 infections. 

قنا

الدوحة: كشفت الدكتورة إيناس الكواري رئيسة المختبرات الطبية بمؤسسة حمد الطبية، عن البدء في استخدام جهاز فحص المستضدات السريع اليدوي المستخدم في الكشف عن فيروس كورونا /كوفيد-19/ للحالات التي لها أعراض الإصابة بالفيروس أو أعراض مشابهة للإصابة.

وأوضحت الكواري في تصريح لوكالة الأنباء القطرية /قنا/، أن جهاز فحص المستضدات السريع اليدوي الذي استخدمته المؤسسة في بعض مرافقها مثل أقسام الطوارئ، سيتم تعميم استخدامه بشكل أكبر خلال الفترة المقبلة في المدراس وذلك لفحص الكوادر التدريسية الذين مازالوا لم يتلقوا التطعيم بعد ضد /كوفيد-19/.

وقالت إن ادارة المختبرات بمؤسسة حمد الطبية بدأت بالفعل وبالتعاون مع مؤسسة الرعاية الصحية الأولية بتدريب ممرضي وممرضات الصحة المدرسية على استخدام الفحص السريع كإجراء احترازي لكوادر التدريس غير المطعمين وذلك بشكل أسبوعي.

وشددت على أن اعتماد هذه الطريقة لفحص كوادر التدريس تهدف إلى الحرص والعمل على توفير بيئة صحية وآمنة للطلاب والمدرسين وكافة طاقم التعليم.

وعن آلية عمل تقنية المستضدات السريع، أشارت الدكتورة إيناس الكواري، إلى أن التقنية هي عبارة عن فحص سريع يتم عن طريق أخذ مسحة من الأنف ومن ثم إدخالها في بطاقة الاختبار بعد وضع قطرات من محلول منظم، حيث تظهر نتيجة الفحص خلال 10 دقائق إلى 15 دقيقة، بينما يتم الاستدلاء على النتيجة من خلال مؤشرات على شكل خط يظهر في منتصف الشريط باللون الأحمر على جهاز الفحص.

وأكدت أن هذا الفحص يمكنه الكشف عن الإصابة بعدوى فيروس /كوفيد-19/ خلال الأسبوع الأول من الإصابة وبدقة تصل إلى 97 بالمائة، لافتة إلى أن فحص المستضدات يتم استخدامه للحالات المصاحبة لأعراض الإصابة بالفيروس مثل ارتفاع درجة الحرارة أو السعال أو غيرها من الأعراض.

واستعرضت رئيسة المختبرات الطبية بمؤسسة حمد الطبية، أبرز مزايا فحص المستضدات السريع، حيث بينت أنه بالإضافة إلى دقته في الحالات الحادة وسرعة نتيجته، فإن الفحص يعتمد على أخذ مسحة الأنف السطحية عوضا عن المسحة الأنفية العميقة وهي مريحة أكثر مقارنة بمسحة الأنف العميقة التي يتم استخدامها في فحص /بي سي ار/ (PCR).

وكشفت أن تقنية فحص المستضدات السريع يتم حاليا استخدامها في أقسام الطوارئ في مستشفيات حمد العام والنساء والخور والوكرة وطوارئ الأطفال وذلك ليسهل تعيين وتحويل المصابين. وبالتالي معالجتهم وعزلهم.

وأوضحت أنه بالإضافة إلى فحص المستضدات اليدوي السريع هناك فحص المستضدات الآلي باستخدام أجهزة خاصة حاليا.

وشددت على أن تقنية فحص المستضدات السريع اليدوي تم تقييمها واعتمادها بعد التأكد من فاعليتها خاصة في الحالات التي لها أعراض الإصابة بفيروس كورونا أو الأعراض المشابهة للإصابة، ويتم استخدام جهاز الفحص السريع من قبل مزودي الرعاية الصحية حسب الإرشادات والبروتوكولات الطبية.

ولفتت الدكتورة إيناس الكواري، إلى أن مختبرات حمد الطبية قامت بتوفير جميع أنواع الفحوصات الخاصة بتشخيص /كوفيد ـ 19/، منذ بداية الجائحة و منها فحص المستضادات السريع والذي يعتبر أداة فحص سريعة للكشف عن احتمالية الإصابة بالفيروس، حيث يتم تحويل الحالات التي تكون نتيجتهم إيجابية للمنشآت الصحية كي يتم التأكد من إصابتهم عن طريق فحص /PCR/ حيث يبقى فحص PCR هو الفحص المعياري الذهبي لتشخيص الإصابة ب/كوفيد ـ 19/.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format