🩺 Health🦠Coronavirus

Study: How Can The Common Cold Boot Out Covid-19?

دراسة: هكذا يمكن للأنفلونزا طرد كورونا من جسم الإنسان

Al-Sharq – WGOQatar Translations 

Doha: Researchers believe that “virus selfishness” may play a role in weakening the Coronavirus epidemic “Covid-19” and declaring its defeat in the battle inside the human body, especially during the winter season.

Researchers say the virus that causes common colds can play an active role in expelling the coronavirus from the body’s cells, with some viruses competing among themselves to keep only one that causes the host to infect, the BBC reported.

Researchers from the University of Glasgow say the nasal virus that causes colds appears to be capable of defeating the coronavirus. Although it may seem like a short-term benefit, the cold virus is in turn widespread, making it able to help combat Covid-19.

The BBC explains: think of the cells in the nose, throat and lungs like a row of houses that once a virus gets inside, it can either hold the door open to let in other viruses, or it can nail the door shut and keep its new home to itself.

Influenza is one of the most selfish viruses, and is usually unique in causing infection. Unlike other viruses, such as those belonging to the glandular species, they seem more open to other viruses and more able to coexist with them.

There has been much speculation about the extent to which coronavirus can coexist with other viruses, but a full year of social distancing has contributed to reducing the spread of viruses and it is therefore difficult to detect the result of such interaction between coronavirus and other viruses, which is a challenge for researchers.

A team of researchers at the University of Glasgow used a replica of the lining of the airway’s,made out of the same types of cells, infected it with Sars-CoV-2 and rhinovirus, which is one of the most widespread infections in people, and a cause of the common cold.

The researchers found that it was the cold-causing virus that survived when it was injected with its coronal counterpart at the same time. If rhinovirus had a 24-hour head start then Sars-CoV-2 does not get a look in. And even when Sars-CoV-2 had 24-hours to get started, rhinovirus boots it out.

“The outbreak of rhinovirus is capable of stopping the outbreak of coronavirus,”

researcher Pablo Murcia told the BBC. Similar effects have been seen before. A large rhinovirus outbreak may have delayed the 2009 swine flu pandemic in parts of Europe at the time.

Numerous experiments confirmed the ability of the virus that causes colds to trigger immunity within the cells that it infects, thus closing the door in the face of the virus that causes covid-19 and leaving it unable to reproduce itself. However, the Coronavirus may find its way to infection again with the disappearance of the cold, that triggered the immunity inside the cells.

“Vaccine immunization, as well as health measures, as well as competition among viruses , are factors capable of reducing the prevalence of coronavirus, but the greatest impact is vaccine immunization,” said Researcher Murcia.

Lawrence Young, a researcher at the Warwick Medical School, says the study suggests that “outbreaks of cold viruses are able to reduce the intensity of the spread of coronavirus, particularly in autumn and winter and rhinovirus outbreaks.”

However, it is not possible to say what the battle of viruses will end in the coming winter, amid the likelihood that the coronavirus will remain present, and that the waves of infections that have had difficulty appearing during the epidemic may have a chance of re-emerging with weakened hives during the epidemic.

However, the results of the viruses battle in the coming winter seasons are yet to be discovered, amid the likelihood that the Coronavirus will remain present, and that waves of infection that have had difficulty appearing during the epidemic may find the opportunity to re-emerge with weakening of the acquired immunity during the epidemic.

Susan Hopkins, from Public Health England, warns of a “hard winter.” “We could see surges in flu and other respiratory diseases,” Hopkins says.

A Reuters count showed that more than 123.78 million people have been infected with coronavirus worldwide, while the total number of deaths from the virus has reached 2.851,342 since the first cases were detected in China in December 2019.

الشرق

الدوحة: يرى باحثون أن “أنانية الفيروسات” ربما يكون لها دوراً في إضعاف وباء كورونا “كوفيد 19” وإعلان هزيمته في المعركة داخل جسم الإنسان خاصة خلال فصل الشتاء.

ويقول باحثون إن الفيروس المسبب لنزلات البرد العادية يمكن أن يؤدي دوراً فاعلاً في طرد فيروس كورونا من خلايا الجسم، حيث تتبارى بعض الفيروسات فيما بينها ليبقى واحد فقط هو الذي يسبب العدوى للعائل المضيف، بحسب موقع بي بي سي.

ويقول باحثون من جامعة غلاسكو إن الفيروس الأنفي المسبب لنزلات البرد يبدو قادراً على إلحاق الهزيمة بفيروس كورونا. ورغم أن فوائد ذلك قد تبدو قصيرة الأجل، لكن فيروس البرد في المقابل واسع الانتشار، مما يجعله قادراً على المساعدة في مكافحة كوفيد.

ويوضح موقع بي بي سي: تخيّل أن الخلايا الموجودة في الأنف والقصبة الهوائية والرئتين كما لو كانت صفاً من البيوت التي ما أنْ يدخلها أحد الفيروسات حتى يغلق دونه الباب ويستأثر وحده بالمسكن الجديد، أو يترك الباب مفتوحاً لمنافسين آخرين من الفيروسات.

ويعدّ الإنفلونزا أحد أكثر الفيروسات أنانية، وعادة ما ينفرد بالتسبب في العدوى. بخلاف فيروسات أخرى، كتلك التي تنتمي للفصيلة الغدّانية، والتي تبدو أكثر انفتاحاً على الفيروسات الأخرى وأكثر قدرة على التعايش معها.

وأثيرت تكهنات كثيرة حول مدى قدرة فيروس كورونا على التعايش مع فيروسات أخرى، لكن عاماً كاملاً من التباعد الاجتماعي أسهم في الحدّ من انتشار الفيروسات وصعّب بالتالي أمر اكتشاف نتيجة مثل هذا التفاعل بين كورونا وغيره من الفيروسات، وهو ما يمثل تحدياً أمام الباحثين.

ولجأ فريق من الباحثين في جامعة غلاسكو إلى استخدام نسيج شبيه ببطانة مجرى التنفس بحيث تحتوي هذه على نفس أنواع الخلايا، وقاموا بحقنها بفيروسSars-CoV-2 المسبب لكورونا، وفيروس rhinovirus المسبب لنزلات البرد العادية الأكثر انتشاراً بين البشر.

ووجد الباحثون أن الفيروس المسبب لنزلات البرد هو الذي تمكن من البقاء عندما تم حقنه مع نظيره المسبب لكورونا في نفس التوقيت. وأنه عندما تم حقن النسيج بالفيروس المسبب لنزلات البرد قبل 24 ساعة لم يتمكن الفيروس المسبب لكورونا من الظهور لدى حقنه. وعندما حدث العكس (أي حقن النسيج بفيروس كورونا قبل 24 ساعة) تمكن فيروس البرد من الظهور وطرْد فيروس كورونا والاستئثار وحده بالخلايا.

وقال الباحث بابلو مورسيا لـ”بي بي سي”: “تفشّي الفيروس المسبب لنزلات البرد بكثافة، قادر على وقف تفشي فيروس كورونا”. وقد شوهدت نتائج مماثلة من قبل. وكان لتفشّي الفيروس المسبب لنزلات البرد بكثافة عام 2009 دوراً في تأجيل تفشّي وباء إنفلونزا الخنازير في أجزاء من أوروبا آنذاك.

وأكدت تجارب عديدة قدرة الفيروس المسبب لنزلات البرد على تحفيز المناعة داخل الخلايا التي يصيبها، بما يغلق الباب في وجه الفيروس المسبب لكورونا ويتركه عاجزاً عن استنساخ نفسه. على أنّ فيروس كورونا قد يجد طريقه للعدوى مرة أخرى مع زوال نزلة البرد المحفّزة بدورها للمناعة داخل الخلايا.

وهنا يرى الباحث مورسيا أن “التحصين باللقاحات، فضلاً عن التدابير الصحية، مضافاً إليها التنافس بين الفيروسات – هي عوامل قادرة على خفض معدل انتشار فيروس كورونا، لكن الأثر الأكبر هو للتحصين باللقاحات”.

ويقول لورانس يانغ، الباحث في جامعة وارويك، إن هذه الدراسة تشير إلى أن: “تفشّي فيروسات البرد قادر على الحد من كثافة انتشار فيروس كورونا، لا سيما في فصلَي الخريف والشتاء ومواسم انتشار فيروسات البرد”.

ومع ذلك لا يمكن الجزم بما ستنتهي إليه معركة الفيروسات في مواسم الشتاء المقبلة، وسط ترجيحات أن يظل فيروس كورونا موجوداً، وأن موجات العدوى التي واجهت صعوبة في الظهور أثناء الوباء قد تجد الفرصة سانحة لمعاودة الظهور مع ضَعف المناعة المكتسبة إبان الوباء.

وعلى ضوء ذلك، تحذر سوزان هوبكنز، من وكالة الصحة العامة في إنجلترا، من “شتاء صعب”. وتقول هوبكنز: “قد نشهد ارتفاعاً في معدلات الإصابة بنزلات البرد وأمراض الجهاز التنفسي”.

وأظهر إحصاء لرويترز أن ما يزيد على 123.78 مليون نسمة أُصيبوا بكورونا على مستوى العالم، في حين وصل إجمالي عدد الوفيات الناتجة عن الفيروس إلى مليونين و851342 منذ اكتشاف أولى حالات الإصابة في الصين في ديسمبر 2019.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format