🩺 Health🌍 World🦠Coronavirus

WHO: “grotesque” inequality in vaccine distribution must be overcome

الصحة العالمية: يجب التغلب على اللامساواة “الشنيعة” بتوزيع اللقاحات

Reuters

GENEVA/ZURICH: More producers of COVID-19 vaccines should follow AstraZeneca’s lead and license technology to other manufacturers, the World Health Organization’s head said on Monday, as he described continuing vaccine inequity as “grotesque”.

AstraZeneca’s shot, which new U.S. data on Monday showed was safe and effective despite some countries suspending inoculations over health concerns, is being produced in various locations including South Korea’s SKBioScience and the Serum Institute of India.

WHO Director-General Tedros Adhanom Ghebreyesus called for more manufacturers to adopt this model to boost supplies, including for the COVAX vaccine sharing programme seeking to speed more shots to developing countries.

“The gap between number of vaccines administered in rich countries and the number administered through COVAX is growing and becoming more grotesque every day,” Tedros told a news conference.

“The inequitable distribution of vaccines is not just a moral outrage. It’s also economically and epidemiologically self-defeating.”

Earlier, AstraZeneca released interim data showing its vaccine, developed with Oxford University, was 79% effective in preventing symptomatic COVID-19 and posed no increased risk of blood clots.

WHO chief scientist Soumya Swaminathan called it a “very good vaccine for all age groups”.

Sweden, Norway, Finland and Denmark have extended suspensions of AstraZeneca’s shot as investigations continue into rare blood clotting events.

Still, WHO officials said African countries getting the vaccine via COVAX are moving ahead.

“They did ask a lot of questions but the demand for the vaccine is extremely high,” said WHO senior adviser Bruce Aylward.

It remains possible for COVAX to hit a second-quarter goal of delivering 300 million doses, Aylward said, while acknowledging “teething problems”, with SKBioSciences and the Serum Institute hard pressed to satisfy COVAX orders.

“We simply cannot get enough vaccine,” Aylward said. “We’re hoping both companies will be able to scale up and keep up with the rate of deliveries we’re aiming for.” 

رويترز – ترجمة WGOQatar  

جنيف/زيوريخ: صرّح رئيس منظمة الصحة العالمية يوم الاثنين إن المزيد من منتجي لقاحات كوفيد-19 يجب أن يحذوا حذو استرازينيكا ويقوموا بترخيص تكنولوجيا اللقاح لمصنعين آخرين، حيث وصف استمرار عدم المساواة في اللقاحات بأنه “بشع”.

ويتم إنتاج جرعات استرازينيكا، التي أظهرت بيانات أمريكية جديدة يوم الاثنين أنها آمنة وفعالة على الرغم من تعليق بعض الدول لتوزيع جرعاتها بسبب المخاوف الصحية، في مواقع مختلفة بما في ذلك “اس كي بيو ساينس” في كوريا الجنوبية ومعهد “سيروم” في الهند.

ودعا المدير العام لمنظمة الصحة العالمية تيدروس أدهانوم غيبريسوس إلى اعتماد المزيد من المصنعين لهذا الأسلوب لتعزيز الإمدادات، بما في ذلك برنامج تقاسم اللقاحات في منظمة كوفاكس الذي يسعى إلى توزيع المزيد من جرعات اللقاح في البلدان النامية.

وقال تيدروس في مؤتمر صحفي إن الفجوة بين عدد اللقاحات التي يتم توزيعها في الدول الغنية والعدد الذي يتم توزيعه من خلال كوفاكس تتزايد وتصبح أكثر غرابة كل يوم. وإن التوزيع غير العادل للقاحات ليس مجرد انتهاك أخلاقي. بل إنه هزيمة ذاتية اقتصادية ووبائية “.

وفي وقت سابق، أصدرت استرازينيكا بيانات مؤقتة تظهر أن لقاحها، المطور مع جامعة أكسفورد، كان فعالا بنسبة 79٪ في الوقاية من أعراض كوفيد-19 ولا يشكل أي خطر متزايد لتشكل التجلطات الدموية.

حيث وصفت سمية سواميناثن، كبيرة علماء منظمة الصحة العالمية، هذا اللقاح بأنه “لقاح جيد جداً لجميع الفئات العمرية”..

وقد مددت السويد والنرويج وفنلندا والدنمارك فترة تعليق استعمال جرعات لقاح استرا زينيكا مع استمرار التحقيقات في الأحداث النادرة للتجلطات الدموية.

ومع ذلك، قال مسؤولو منظمة الصحة العالمية إن البلدان الأفريقية التي تحصل على اللقاح عن طريق كوفاكس تمضي قدماً.

وقال كبير مستشاري منظمة الصحة العالمية بروس إيلوارد: “لقد طرحوا الكثير من الأسئلة ولكن الطلب على اللقاح مرتفع للغاية”.

وأضاف: “إنه لا يزال من الممكن لكوفاكس أن تصل إلى هدف الربع الثاني المتمثل في تقديم 300 مليون جرعة، مع الاعتراف بـ “مشاكل في التوزيع”، مع الضغط من أجل تلبية متطلبات كوفاكس من “اس كي بيو ساينس” ومعهد سيروم الهندي.

وقال إيلوارد: “نحن ببساطة لا نستطيع الحصول على ما يكفي من اللقاح، ونأمل أن تتمكن الشركتان من توسيع نطاق عمليات التسليم التي نهدف إليها ومواكبة هذه المستويات”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format