🌍 World

Tunisia Launches First Satellite

اطلاق أول قمر صناعي تونسي

QNA – WGOQatar Translations 

Tunisia: The first fully manufactured satellite in Tunisia was launched into space yesterday, which is dedicated to the Internet of Connected Devices, or the so-called “Internet of Things”.

Tunisian President Kais Saied said during his follow-up to the launch of the Tunisian satellite (Challenge ONE) that Tunisia’s real wealth is human wealth, referring to the Tunisian competencies that oversaw the development and completion of this satellite, noting that the advancement and development of education is the basis for overcoming all the challenges that the country will face.

“The Tunisian satellite was launched at the predetermined date and placed in its orbit about 4 hours, 18 minutes and 52 seconds after the launch of Soyuz-2 from the Roscosmos space station in Kazakhstan”. Mohamed Frikha, general manager of the “Telnet” complex said.

The satellite’s transmission capacity is 250 kbps on a scale of 550 kilometers and will attempt to meet the growing need to connect Things via satellite.

The Soyuz-2 rocket, which carries the Tunisian satellite, was scheduled to take off as part of another series of satellites on Saturday, but the launch was postponed due to weather conditions caused by strong winds, before being launched from the Baikonur Cosmodrome in Kazakhstan yesterday. The nearly $1.2 million project, launched in 2018, embodies the work of a team of young Tunisian engineers, accompanied by Tunisian experts abroad, including one who participated in NASA’s Mission to Mars.

قنا

تونس: انطلق إلى الفضاء يوم الأمس، أول قمر صناعي مصنع بالكامل في تونس، ومخصص لشبكة الإنترنت الخاصة بالأجهزة المتصلة، أو ما يصطلح على تسميته (إنترنت الأشياء).

وقال الرئيس التونسي قيس سعيد، خلال متابعته اطلاق القمر الصناعي التونسي /تحدي واحد/، إن الثروة الحقيقية لتونس هي الثروة البشرية في إشارة إلى الكفاءات التونسية التي أشرفت على تطوير وإنجاز هذا القمر الصناعي، منوها بأن النهوض بالتعليم وتطويره هو الأساس لرفع كل التحديات التي من شأنها أن تواجه البلاد.

من جهته، أوضح السيد محمد فريخة مدير عام مجمع “تلنات” أن القمر الصناعي التونسي أطلق في الوقت المبرمج له مسبقا، ووضع في مداره أي بعد نحو 4 ساعات و 18 دقيقة و52 ثانية من موعد انطلاق المركبة سيوز 2 من المحطة الفضائية التابعة لوكالة روس كسموس بكازاخستان.

وتبلغ قدرة الإرسال الخاصة بالقمر الصناعي (250) كيلوبايت في الثانية على نطاق(550) كيلومترا، وهو سيحاول تلبية الحاجة المتزايدة للوصل بين الأشياء عبر الأقمار الاصطناعية.

وكان مقررا أن يقلع صاروخ /سيوز/ الذي ينقل القمر التونسي، ضمن مجموعة أقمار اصطناعية أخرى أول أمس السبت، إلا أنه تم تأجيل الاطلاق لأسباب مناخية تسببت فيها هبوب رياح قوية، قبل أن يتم إطلاقه من قاعدة /بايكونور/ في كازاخستان اليوم. ويجسد المشروع البالغة تكلفته حوالي 1,2 مليون دولار والذي انطلق في 2018، عمل فريق من المهندسين التونسيين الشباب، بمواكبة خبراء تونسيين في الخارج بينهم خبير شارك في مهمة /برسيفرنس/ التابعة لوكالة الفضاء الأمريكية (ناسا) إلى المريخ.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format