😎 LifeStyle📚Education

Ibn Al Rayb Cultural Street Witnesses Signing of 4 New Books

شارع ابن الريب الثقافي يشهد توقيع أربعة كتب جديدة

QNA

Doha: The Katara Library of Arabic Novels organized at Ibn Al Rayb Cultural Street a signing ceremony for four new books, within the activities of Ibn Al Rayb Cultural Street organized by the Katara Publishing House in cooperation with the Qatari Publishers and Distributors Forum.

The authors, HE Secretary-General of Qatar Red Crescent Society (QRCS) Ambassador Ali bin Hassan Al Hammadi, Engineer Ibrahim Youssef Fakhro, Chef Aisha Al Tamimi, and the journalist Aisha Al Idrisi, signed their new publications.

HE Secretary-General of QRCS Ambassador Ali bin Hassan Al Hammadi, who wrote ‘Diplomacy and the Culture of Humanitarian Action’ book published by Katara Publishing House, stated that he was keen to produce an interesting scientific material that combines diplomatic work and humanitarian work, adding that working in the humanitarian field added another dimension to his career after his assignment to work as QRCS Secretary-General.

HE said that the book discusses, in its six chapters, two important principles: “diplomacy” on the one hand, and “humanitarian work” on the other hand, leading to “humanitarian diplomacy” which is one of the complementary tools of traditional diplomacy.

For his part, Engineer Ibrahim Youssef Fakhro, author of ‘A Journey to Makkah’ published by Katara Publishing House, said that his book contains 21 highly illustrated paintings, most of which were painted by orientalists at different times, pointing out that these paintings highlight the developments that the Holy Kaaba has gone through over time and it also reflects the suffering of the pilgrims on their way to Mecca, which would have taken more than two months.

Also, Chef Aisha Al Tamimi, who wrote ‘Mawa’ed ‘ series which includes five books on cooking, gave a detailed explanation of the contents of its seventh edition, pointing out that she has been practicing the profession of cooking for three decades, and trying to provide everything new and useful in the field of Qatari, Arab and international cuisine.

In the conclusion of her speech, Chef Aisha Al Tamimi extended thanks to the Cultural Village General Organization (Katara) for adopting the launch of these new publications, which allowed the authors to meet with their readers and compensate for the absence of the Doha International Book Fair this year due to the Coronavirus pandemic.

For her part, Aisha Al Idrisi, author of A B C Life, stated that her book is literary texts, in which she included a summary of her life experience through the many situations she went through and it also contains a set of books that inspired her understanding of life.

In her speech, Al Idrisi thanked the Director of the Katara Library of Arabic Novel Khaled Diab Al Muhannadi, for his support and encouragement.

قنا

الدوحة: نظمت مكتبة /كتارا/ للرواية العربية بشارع /ابن الريب/ الثقافي، حفل توقيع أربعة كتب جديدة، ضمن فعاليات شارع /ابن الريب/ الثقافي التي تنظمها دار /كتارا/ للنشر بالتعاون مع ملتقى الناشرين والموزعين القطريين.

ووقع مؤلفو هذه الكتب: سعادة السفير علي بن حسن الحمادي الأمين العام للهلال الأحمر القطري، المهندس إبراهيم يوسف فخرو، الشيف عائشة التميمي، والإعلامية عائشة الادريسي، على إصداراتهم الجديدة.

وقال سعادة السفير علي بن حسن الحمادي، الأمين العام للهلال الأحمر القطري، مؤلف كتاب /الدبلوماسية وثقافة العمل الإنساني/ الصادر عن دار /كتارا/ للنشر، “حرصت على أن أخرج مادة علمية مشوقة تكتمل بها الصورة الجميلة للعمل الدبلوماسي الذي تشرفت به لقرابة أربعين عاما.. تنقلت فيه عبر محطات أسهمت في تزويدي بمعارف شتى حتى استقر بي المقام، بعد الرحلة الدبلوماسية في عمل أحببته وصار يشكل جزءا من همي وفكري”، مبينا أن العمل في الحقل الإنساني أضاف له بعدا آخر بعد تكليفه بالعمل أمينا عاما للهلال الأحمر القطري.

وأوضح سعادته أن كتابه يناقش، في فصوله الستة، مبدأين مهمين هما: “الدبلوماسـية” من جهة، و”العمل الإنساني” من جهة أخرى، وصولا إلى “الدبلوماسية الإنسانية” التي تعد إحدى الأدوات المكملة للدبلوماسية التقليدية.

ومن جهته، ذكر المهندس إبراهيم يوسف فخرو، مؤلف كتاب “رحلة إلى مكة” الصادر عن دار /كتارا/ للنشر، إن كتابه يحتوي على 21 لوحة مصورة بدقة عالية، ومعظمها رسمها مستشرقون في أوقات زمنية مختلفة، لافتا إلى أنها تقع ضمن مقتنياته التي أراد نشرها من خلال الكتاب لتكون في متناول الجميع.

وأشار المؤلف إلى أن هذه اللوحات تبرز التطورات التي مرت بها الكعبة المشرفة على مر الأزمان، كما تصور ما كان يعرف بـ “المحمل” والذي يقصد به كسوة الكعبة التي كانت تأتي من مصر أو بلاد الشام بمرافقة حجاج تلك الدول سنويا، مضيفا أن اللوحات تعكس أيضا معاناة الحجاج في طريقهم إلى مكة الذي كان يستغرق أكثر من شهرين.

ومن جانبها، قدمت الشيف عائشة التميمي، مؤلفة سلسلة “موائد” التي تضم خمسة كتب في الطبخ، شرحا مفصلا عن محتويات إصدارها السابع والذي يتناول الأطباق الخفيفة، الشوربات والسلطات، الأطباق الرئيسية، الخبز والمعجنات، وأخيرا الحلويات، بما مجموعه مائتي وصفة في مجمل الكتاب الجديد، مشيرة إلى أنها ظلت طوال ثلاثة عقود من الزمان تمتهن مهنة الطبخ وتحاول تقديم كل ما هو جديد ومفيد في مجال المطبخ القطري والعربي والعالمي.

وتقدمت الشيف عائشة التميمي، في ختام كلمتها، بالشكر الجزيل للمؤسسة العامة للحي الثقافي /كتارا/ على تبنيها تدشين هذه الإصدارات الجديدة، والذي أتاح للمؤلفين الالتقاء بقرائهم، والتعويض عن غياب معرض الدوحة الدولي للكتاب هذا العام بسبب جائحة كورونا.

إلى ذلك، قالت الإعلامية عائشة الادريسي، مؤلفة كتاب “ألف باء تاء.. حياة ” إن كتابها هو عبارة عن نصوص أدبية، ضمنتها خلاصة تجربتها في الحياة من خلال مواقف كثيرة مرت بها، كما يحتوي الإصدار على مجموعة من الكتب التي ألهمتها فهم الحياة، مؤكدة أن القراء قد يجدون في تجاربها تقاربا أو تماثلا مع تجاربهم، لذلك حرصت على إخراج انطباعاتها الحياتية في كتاب لتتشاركه معهم باعتبار أن التجارب الإنسانية تشكل قاسما مشتركا بين الجميع.

وتقدمت الادريسي، في كلمتها، بالشكر للأستاذ خالد ذياب المهندي مدير مكتبة /كتارا/ للرواية العربية على دعمه وتشجيعه، مشيرة إلى أنها تعكف على إصدار كتابها الثاني قريبا الذي يتكون من نصوص ذات طابع تحفيزي، تشرح كيفية استصحاب الطاقة الإيجابية في تعاملاتنا اليومية، وتنحية الطاقة السلبية جانبا.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format