🩺 Health🌍 World🦠Coronavirus

Rare Blood Clotting Caused by AstraZeneca Vaccine

سبب نادر وراء تجلط الدم جراء لقاح أسترازينيكا 

Al-Sharq – WGOQatar Translations 

Doha: European scientists have found a rare cause of blood clotting caused by the AstraZeneca vaccine, and have found a possible cure, the Wall Street Journal reports.

Two teams of medical researchers in Norway and Germany found that the vaccine could lead to an “autoimmune reaction” that causes blood clots in the brain, which may explain what happened to some cases in Europe during the past period.

Pål Andre Holme, chief physician at the Department of hematology at Oslo University. – who led the investigation into Norwegian cases – said his team identified the antibody that resulted from the vaccine, which caused the adverse reaction.

“Nothing but the vaccine can explain why this immune response is happening,” he said.

A team of German researchers, including Andreas Greinacher, professor of blood transfusion medicine at the Greifswald University Clinic, announced that they independently reached the same conclusion as Professor Holme.

Several European countries temporarily suspended the use of the AstraZeneca vaccine after more than 30 cases of “cerebral venous sinus thrombosis” were diagnosed and most of the patients with this condition were women under the age of 55.

The problem affected a small portion of those who received the vaccine, however, after an investigation, the European Medicines Regulatory Authority ruled that the “benefits outweigh the potential risks” of the vaccine, and decided to resume the administration of Oxford-AstraZeneca vaccines.

Countries such as Germany, France and Italy resumed vaccination with the AstraZeneca vaccine on Friday, warning that it could be linked to blood clotting.

Other countries, including Norway, Sweden and Denmark, have said they need more research before resuming vaccination with the AstraZeneca vaccine.

الشرق 

الدوحة: توصل علماء أوروبيون عن وجود سبب نادر لتجلط الدم بسبب تناول لقاح “أسترازينيكا”، كما توصلوا إلى علاج محتمل له، وفقا لصحيفة “وول ستريت جورنال” الأمريكية.

ووجد فريقان من الباحثين الطبيين في النرويج وألمانيا أن اللقاح يمكن أن يؤدي إلى “رد فعل مناعي ذاتي” يتسبب في تجلط الدم في الدماغ، وهو ما قد يفسر ما حصل لبعض الحالات في أوروبا خلال الفترة الماضية.

وقال بال أندريه هولمي أستاذ أمراض الدم وكبير الأطباء في مستشفى جامعة أوسلو – الذي ترأس التحقيق في الحالات النرويجية – إن فريقه حدد الجسم المضاد الذي نتج عن اللقاح، والذي تسبب في حدوث رد فعل سلبي. 

وأوضح أن “لا شيء سوى اللقاح يمكن أن يفسر سبب حصول هذه الاستجابة المناعية”.

وأعلن فريق من الباحثين الألمان ومنهم أندرياس غرينشر أستاذ طب نقل الدم في عيادة جامعة غرايفسفالد، أنهم توصلوا بشكل مستقل إلى نفس النتيجة التي توصل إليها البروفيسور هولمي.

وأوقفت عدة دول أوروبية مؤقتا استخدام اللقاح بعد أن تم تشخيص أكثر من 30 حالة بـ “تجلط الجيوب الوريدية الدماغية” وكان معظم المصابين بهذه الحالة نساء دون سن 55.

وأثرت المشكلة على جزء صغير من الذين تلقوا اللقاح، ومع ذلك وبعد التحقيق، قضت هيئة تنظيم الأدوية الأوروبية بأن “الفوائد تفوق المخاطر” المحتملة للقاح، وقررت استئناف إعطاء لقاحات أوكسفورد – أسترازينيكا.

واستأنفت بعض الدول مثل ألمانيا وفرنسا وإيطاليا التطعيم بلقاح أسترازينيكا يوم أمس الجمعة، مع التحذير من أنه قد يكون مرتبطا بتجلط الدم. 

وأعلنت دول أخرى بما في ذلك النرويج والسويد والدنمارك، أنهم بحاجة إلى مزيد من الأبحاث قبل استئناف عملية التطعيم بلقاح أسترازينيكا.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format