💰 Business

Mahaseel Marketed 10M Kilos of Local Vegetables since January

محاصيل تسوق أكثر من ١٠ ملايين كيلوغرام من الخضراوات المحلية منذ بداية العام الجاري

QNA

Doha: Mahaseel for Marketing and Agri. Services Company (a subsidiary of Hassad) announced Monday that it has successfully marketed 10 million kg of locally produced vegetables in the Qatari market, since January 2021.

Mahaseel provides marketing services to more than 350 local productive farms, through more than 100 marketing outlets around the country, including Al Meera, Lulu and Carrefour. During peak times, Mahaseel received more than 220,000 kilos of vegetables per day.

“We are delighted to announce that Mahaseel marketed 10M kilos of fresh vegetables in the local market from the start of 2021, this quantity is equivalent to double the amount marketed during the same period last year, which shows the company’s success in showcasing the added value of the local produce” said Mahaseel General Manager Mohamed Ali Al Ghaithani.

“Mahaseel’s market share increased to 33% for the local produce this year, compared to 20% last year”, Al Ghaithani explained. “There are other marketing channels and programs carried out by designated authorities to market local produce”. He added

Al Ghaithani concluded, “The total purchase value of fresh produce from local farmers, exceeded 50M QAR in 2020, while it reached 29M QAR since the beginning of 2021.

The company processed with more than 16,000 delivery in 2020 and more than 5200 delivery since the start of 2021. Mahaseel receives fresh vegetables then grade the products, following the technical specifications set by the Ministry of Municipality and Environment, which is published on Mahaseel’s website.

Mahaseel markets the farmers’ local produce following two programs; Daily supply and Daman program. Farmers can achieve a profit margin up to 15% under the daily supply program, for products that meet the published specifications.

While Daman program is executed in coordination with the Ministry of Municipality and Environment, it is a pre-contractual agreement to purchase the main vegetables, throughout the season at fixed and incentivized prices, that can reach up to five QAR/kilo, which provides farmers with steady profit. 

قنا

الدوحة: أعلنت شركة محاصيل للتسويق والخدمات الزراعية (إحدى الشركات التابعة لشركة حصاد) عن قيامها بتسويق أكثر من 10 ملايين كيلوغرام من الخضراوات المنتَجة محليًا في السوق القطري، وذلك منذ بداية العام الجاري.

وأوضحت الشركة أنها تقدم خدمات تسويقية لأكثر من 350 مزرعة منتجة في السوق المحلي، عبر أكثر من 100 منفذ تسويقي في الدولة (مقارنة بـ 44 منفذا خلال العام الماضي)، من ضمنها أكبر المجمعات الاستهلاكية مثل الميرة واللولو، وكارفور، وذكرت أن حجم استلام الخضراوات اليومي تخطى حاجز الـ 220 ألف كيلوغرام في اليوم الواحد وقت الذروة.

وأوضح السيد محمد علي الغيثاني، المدير العام لشركة محاصيل للتسويق والخدمات الزراعية، أن تسويق أكثر من 10 ملايين كيلوغرام من الخضراوات منذ بداية العام الجاري، يعادل ضعف ما تم تسويقه في نفس الفترة من العام الماضي، مما يدل على تمكن شركة محاصيل من إبراز القيمة المضافة للمنتج المحلي.

وأشار إلى أن شركة محاصيل تستحوذ على 33 في المئة من الحصة السوقية للمنتَج المحلي للعام الجاري، مقارنة بـ 20 في المئة للعام السابق، موضحا أن هناك قنوات وبرامج تسويقية أخرى تقوم بها الجهات المعنية لتسويق المنتج المحلي”.

ونوّه الغيثاني إلى أن قيمة المشتريات من المزارعين تجاوزت أكثر من 50 مليون ريال قطري في عام 2020، فيما وصلت قيمة المشتريات منذ بداية العام الجاري إلى 29 مليون ريال.

جدير بالذكر أن شركة محاصيل استقبلت أكثر من 16 ألف عملية توريد في عام 2020، بالإضافة إلى 5200 عملية توريد منذ بداية العام الجاري، كما تقوم الشركة باستقبال الخضراوات من الدرجات المختلفة بحسب تصنيفها وفق المواصفات الفنية المعتمدة من وزارة البلدية والبيئة، والمعلنة عبر موقعها الإلكتروني.

يشار إلى أن شركة محاصيل تقوم بتسويق إنتاج المزارعين وفق برنامج التوريد اليومي وبرنامج ضمان، حيث يحقق المزارع هامش ربح يصل إلى 15 في المئة لبرنامج التوريد اليومي، للمنتجات المطابقة للمواصفات المعلنة.

وفي ما يخص برنامج ضمان، تقوم الشركة بتنفيذه بالتعاون مع وزارة البلدية والبيئة، وهو عبارة عن تعاقد مسبق لشراء منتجات المزارعين من الخضراوات الأساسية طوال الموسم الزراعي وفق أسعار ثابتة ومحفزة، حيث يصل سعر الكيلوغرام لقائمة الخضراوات الخمسة الأساسية إلى 5 ريالات، مما يوفر عائدا ثابتا للمزارع ويحميه من تقلبات الأسعار.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format