💉 Health

Tobacco Control Center Participates in WHO Virtual Session

مركز مكافحة التدخين يشارك في ندوة دولية

QNA

Doha: The Tobacco Control Center at Hamad Medical Corporation (HMC) participated in a virtual session held by the World Heath Organization on 10th of March, 2021. The session was held to discuss the cost coverage of treating the effects of smoking, especially the cost of consultations, visits and treatment. The session is part of the activities prepared by WHO to celebrate the international day for smoking cessation 2021 under the slogan: “Commit to Smoking Cessation”.

The session discussed the primary role of health or social insurance companies to cover the costs of consultations and to provide treatment for smokers.

Head of HMC’s Smoking Cessation Center Dr. Ahmad Al Mulla presented a brief on smoking cessation services in Qatar which are provided by Hamad Medical Corporation including all the necessary medications provided to citizens and residents free of charge to help them quit smoking, which results in reducing treatment costs caused by smoking and the negative smoking effects.

A recent study conducted in cooperation with the health council for GCC shown that the cost of treating smoking related diseases in 2016 in Qatar were around $895 million which is more QR 3 billion.

Experts from WHO in Geneva participated in the session along with 142 international specialists.

Attendees stressed the importance of covering the costs of treatments by health insurance companies as smoking cessation is strongly related to the reduction of health services costs in countries and recommended a support and activation by WHO.

قنا

الدوحة: شارك مركز مكافحة التدخين التابع لمؤسسة حمد الطبية في ندوة عقدتها منظمة الصحة العالمية عن بعد لمناقشة دور التأمين الصحي أو التأمين الاجتماعي في تغطية تكاليف علاج الآثار الناشئة عن التدخين وخاصة فيما يتعلق بالاستشارات الطبية والزيارات العلاجية.

وتأتي هذه الندوة ضمن الأنشطة المعدة من قبل منظمة الصحة العالمية للاحتفال باليوم العالمي للامتناع عن تعاطي التبغ 2021 تحت عنوان “التزم بالامتناع عن التبغ”.

واستعرضت الندوة الدور الأساسي للتأمين الصحي حول أهمية أن تقوم شركات التأمين الخاصة أو التأمين الاجتماعي بتغطية تكاليف الاستشارات الطبية وتوفير العلاجات المناسبة للمدخنين.

وقدم الدكتور أحمد الملا مدير مركز مكافحة التدخين خلال مشاركته في الفعالية، نبذة عن تغطية خدمات الإقلاع عن التدخين في دولة قطر، حيث أوضح أن قطر ممثلة في مؤسسة حمد الطبية وفرت جميع أنواع الأدوية اللازمة لعلاج المدخنين من المواطنين والمقيمين بشكل مجاني للجميع ومساعدتهم على الإقلاع عن التدخين الأمر الذي يؤدي إلى تقليل النفقات العلاجية الناتجة عن التدخين وعواقب التدخين السلبي.

وذكرت مؤسسة حمد الطبية أن دراسة حديثة بالتعاون مع مجلس الصحة لدول مجلس التعاون لدول الخليج العربية أظهرت أن التكلفة الاقتصادية للأمراض الناتجة من التدخين والتدخين السلبي في عام 2016 في دولة قطر كانت تقدر بحوالي 895 مليون دولار أمريكي أي ما يفوق 3 مليارات ريال قطري.

وتضمنت لائحة المحاضرين في هذه الندوة الدولية خبراء من مكتب منظمة الصحة العالمية في جنيف إلى جانب 142 مختصا دوليا.

وشدد المشاركون على أهمية أن تدرج شركات التأمين الصحي أو التأمين الاجتماعي نفقات العلاج والاستشارات من ضمن جداول تغطية العلاج الأخرى وذلك لأن التوقف عن التدخين مرتبط ارتباطا وثيقا بتقليل نفقات الخدمات الصحية وتكلفتها الاقتصادية في الدول، حيث سترفع هذه التوصيات إلى منظمة الصحة العالمية لدعمها وتفعيلها.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format