💰 Business🌍 World

Qataris on Forbes’ list of most powerful CEOs

قطريون ضمن قائمة فوربس لأقوى الرؤساء التنفيذيين

Al-Sharq – WGOQatar Translations 

Doha: Forbes magazine published a report in which it revealed its annual list of the most powerful CEOs in the Middle East this year, relying on many criteria and data that demonstrate the significant role these figures play in contributing to the strategic development of their countries, Whether in their workplaces or in their sectors in general, the Forbes list included five executives from Qatar led by H.E. Saad Sherida Al-Kaabi, Minister of State for Energy Affairs, Managing Director and CEO of Qatar Petroleum.

The following are the country’s CEOs on the list:

1- Saad Sherida Al-Kaabi

Qataris on Forbes’ list of most powerful CEOs

 

The Minister of State for Energy Affairs and Managing Director and CEO of Qatar Petroleum, Forbes reported that during the era of Al-Kaabi in leadership, three deals were signed to build the ships of natural gas reserves worth $19.2 billion, noting that the company’s revenues amounted to $19.7 billion, while its total assets reached $125 billion.

2. Abdullah Mubarak Al-Khalifa

Qataris on Forbes’ list of most powerful CEOs

Chief Executive Officer of Qatar National Bank Group. Thanks to his active role in QNB’s development, the bank under his supervision recently acquired 12.8 million shares in the Jordan Housing Bank for Trade and Finance worth $83.8 million, bringing Qatar National Bank’s stake to 39%, noting that QNB’s total assets under The Direction of Abdullah Mubarak Al-Khalifa are estimated at $282 million.

3. Akbar Al Baker

Qataris on Forbes’ list of most powerful CEOs

CEO of Qatar Airways.

Forbes emphasized the tremendous efforts made in order to bring Qatar to occupy a prominent position in the global aviation map, by focusing on building a strong fleet of modern aircraft and using them to connect Hamad International Airport to many destinations on various continents, revealing that Al Baker has reached more than 300 aircraft flying periodically to 190 destinations, with a significant share in a range of other airlines, including the acquisition of approximately 10% in Cathay Pacific and 5% in China Southern Airlines, bringing the company’s revenue to $35 billion in assets in the fiscal year 2019/20.

4. Aziz Al Othman Fakhroo

Qataris on Forbes’ list of most powerful CEOs

Managing Director of Ooredoo Group and deputy undersecretary for financial affairs at the Ministry of Finance. Fakhro represents Qatar Holding on the boards of The United Arab Shipping Company, Canary Wharf Group and Chelsea LLP and emphasized his significant contributions to the development of Ooredoo Communications, which has now reached the provision of services to more than 121 million customers in the Middle East, Africa and Southeast Asia, which reached $7.9 billion in 2020.

5. Adel Mustafawi

Qataris on Forbes’ list of most powerful CEOs

The CEO of Al Rayan Bank, under the leadership of Mustafawi, concluded a merger agreement with Al Khaliji Bank to form an entity with combined assets of about $47 billion.

الشرق

الدوحة: نشرت مجلة “forbes” تقريرا كشفت فيه عن قائمتها السنوية لأقوى الرؤساء التنفيذيين في الشرق الأوسط خلال السنة الحالية، معتمدة في ذلك على العديد من المعايير والمعطيات التي تدل على الدور الكبير الذي تلعبه هذه الشخصيات في المساهمة في تطوير بلدانهم بشكل استراتيجي، سواء كان ذلك في أماكن عملهم أو في قطاعاتهم بشكل عام، وضمت القائمة التي أعدتها فوربس خمسة رؤساء تنفيذيين من قطر تقدمهم سعادة المهندس سعد بن شريدة الكعبي، وزير الدولة لشؤون الطاقة، العضو المنتدب والرئيس التنفيذي لقطر للبترول .

وفيما يلي الرؤساء التنفيذيون القطريون في القائمة :

1- سعد بن شريدة الكعبي

Qataris on Forbes’ list of most powerful CEOs

وزير الطاقة والرئيس التنفيذي لشركة قطر للبترول، وذكرت المجلة أنه خلال عهد الكعبي في القيادة، تم توقيع ثلاث صفقات لبناء سفن الغاز الطبيعي المسال الاحتياطي بقيمة 19.2 مليار دولار، مشيرة إلى أن إيرادات الشركة بلغت 19.7 مليار دولار، في الوقت الذي بلغ إجمالي أصولها 125 مليار دولار.

2 – عبدالله مبارك آل خليفة

Qataris on Forbes’ list of most powerful CEOs

الرئيس التنفيذي لمجموعة بنك قطر الوطني. فبفضل الدور الفعال الذي يلعبه في تنمية بنك كيو أن بي، قام البنك تحت إشرافه مؤخرا بالاستحواذ على 12.8 مليون سهم في بنك الإسكان الأردني للتجارة والتمويل بقيمة بلغت 83.8 مليون دولار، مما رفع حصة بنك قطر الوطني إلى 39 %، مشيرة إلى أن إجمالي أصول بنك قطر الوطني يقدر تحت قيادة عبدالله مبارك آل خليفة بحوالي 282 مليون دولار.

3 – أكبر الباكر

Qataris on Forbes’ list of most powerful CEOs

الرئيس التنفيذي لشركة الخطوط الجوية القطرية.

أكدت المجلة على المجهودات الجبارة التي بذلها من أجل الوصول بالقطرية إلى احتلال مكانة مرموقة في خريطة الطيران العالمي، من خلال تركيزه على بناء أسطول قوي من الطائرات الحديثة واستغلالها في ربط مطار حمد الدولي بالعديد من الوجهات في مختلف القارات، كاشفة أن الباكر وصل بعدد الناقلات في الخطوط الجوية القطرية إلى أكثر من 300 طائرة تسير بشكل دوري إلى 190 وجهة، مع عمله على الدخول بحصص معتبرة في مجموعة من شركات الطيران الأخرى من بينها الاستحواذ على ما يقارب 10 % في كاثي باسيفيك و 5 % في خطوط جنوب الصين الجوية، ما وصل بإيرادات الشركة إلى 35 مليار دولار الأصول في السنة المالية 2019/‏‏2020.

4 – عزيز عثمان فخرو

Qataris on Forbes’ list of most powerful CEOs

العضو المنتدب لمجموعة أوريدو، ونائب وكيل وزارة المالية للشؤون المالية.

ويمثل فخرو شركة قطر القابضة في مجالس إدارة كل من شركة الملاحة العربية المتحدة، ومجموعة كناري وارف جروب، وتشيلسفيلد أل أل بي، وشددت المجلة على إسهاماته الكثيرة في تطوير شركة أوريدو للاتصالات، والتي وصلت في الوقت الراهن إلى تقديم الخدمات لأكثر من 121 مليون عميل في منطقة الشرق الأوسط وأفريقيا وجنوب شرق آسيا، وهي التي بلغت إيراداتها 7.9 مليارات دولار في عام 2020.

5 – عادل مصطفوي

Qataris on Forbes’ list of most powerful CEOs

الرئيس التنفيذي لمصرف الريان ، وتحت قيادة مصطفوي أبرم المصرف اتفاقية للاندماج مع بنك “الخليجي” لتكوين كيان بأصول مجمعة تبلغ حوالي 47 مليار دولار.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format