💉 Health

MOPH: 10% of Qatar’s adult population received at least 1 dose of the vaccine

وزارة الصحة: ١٠٪ من سكان قطر البالغين تلقوا جرعة واحدة على الأقل من اللقاح

QNA

Doha: The Ministry of Public Health (MOPH) has announced that 327,582 COVID-19 vaccine doses have been administered since the start of the COVID-19 National Vaccination Program.

“Ten percent of Qatar’s adult population has already received at least one vaccine dose. It is very important that everyone completes the vaccine by having the second dose to ensure its efficacy,” said Her Excellency Dr. Hanan Mohamed Al Kuwari, Minister of Public Health.

“Our decision to focus on the most vulnerable in the initial stages of the vaccination program has helped to ensure that we have been able to protect many of the high-risk, elderly population. I urge all the remaining elderly and at risk population to take the opportunity of vaccinating”, added Her Excellency.

“We are now significantly expanding our vaccination program and have seen an impressive increase in the number of vaccines administered each week throughout the program”

“With the recent availability of Moderna vaccines alongside the Pfizer and BioNTech vaccines the vaccination program is moving at pace,” added Her Excellency.

The milestone comes as data shows that more than half the people aged 60 and above among the most vulnerable in the population – have now received at least their first dose of the vaccine, with 61 percent of people over 80 years of age, 61 percent of people over 70 years of age, and 55 percent of people over 60 years of age having received the vaccine.

The MOPH stated that in the first six weeks of the vaccination program around 60,000 doses were administered to people most at risk from severe complications due to COVID-19, while the last six weeks have seen more than 267,000 doses administered to the priority groups.

“Due to the availability of more vaccines and the opening of additional vaccination centers, including Qatar National Convention Center and the Lusail COVID-19 Drive-Through Vaccination Center, we have been able to widen the eligibility to include more sections of our population,” said Dr. Abdullatif Al Khal, Chair of the National Health Strategic Group on COVID-19 and Head of Infectious Diseases at Hamad Medical Corporation.

“There is growing clinical evidence around the world showing that both the Moderna and Pfizer vaccines provide a good level of protection after just one dose. However, it remains very important that everyone completes the vaccine by having the second dose to ensure its efficacy” added Dr. Al Khal.

The current priority groups eligible for vaccination are as follows: People aged 50 years of age and above regardless of their health conditions; People with moderate chronic medical conditions at any age; and additional healthcare professionals and other key workers in different ministries and government institutions, including teachers and administration staff in education

The appointment process remains the same, with Primary Health Care Corporation teams contacting eligible people directly to offer appointments. Anyone over 60 years of age can call PHCC on 4027 7077 to book an appointment at a primary health center and an online registration system is available on the MOPH website for people to register their interest in receiving the vaccine.

قنا

الدوحة: أعلنت وزارة الصحة العامة أنه تم حتى الآن إعطاء 327 ألفا و582 جرعة من لقاح /كوفيد-19/ لأفراد المجتمع منذ بدء البرنامج الوطني للتطعيم ضد كوفيد-19 في دولة قطر.

وكشفت سعادة الدكتورة حنان محمد الكواري وزير الصحة العامة، أن/10/ بالمئة من سكان دولة قطر البالغين قد تلقوا بالفعل جرعة واحدة على الأقل من اللقاح.. مشددة على ضرورة استكمال الحصول على الجرعة الثانية من اللقاح لضمان الفعالية المنشودة.

وأكدت سعادتها أن قرار التركيز على الفئات الأكثر عرضة للمخاطر الصحية المرتبطة بكوفيد- 19 خلال المراحل الاولى من برنامج التطعيم، أسهم في ضمان حماية العديد من أفراد المجتمع من كبار السن الأكثر عرضة لمخاطر هذا المرض.

وجددت الدعوة لكبار السن والأفراد الأكثر عرضة لمخاطر هذا المرض ممن لم يتلقوا التطعيم حتى الآن إلى المبادرة بالحصول على التطعيم.

واشارت إلى أن العمل جار الآن على توسعة نطاق برنامج التطعيم بشكل كبير وزيادة معدل التطعيمات، موضحة ان التطعيم يشهد خلال الفترة الحالية زيادة كبيرة في عدد الاشخاص أسبوعيا منذ بداية برنامج التطعيم.

وبينت سعادة وزير الصحة العامة أن إضافة لقاح موديرنا مؤخرا إلى جانب توفر لقاح فايزر وبيونتيك، دعم ذلك برنامج التطعيم ليواصل التقدم بوتيرة سريعة وفق الخطط الموضوعة.

ويتزامن هذا الإنجاز مع ما أظهرته البيانات من أن اكثر من نصف الأشخاص بعمر 60 عاما فما فوق وهم من بين الفئات السكانية الأكثر عرضة للمخاطر الصحية المرتبطة بكوفيد-19 قد تلقوا حتى الآن جرعتهم الأولى على الأقل من اللقاح.

وتوضح البيانات أن 61 بالمئة من الأشخاص الذين تزيد أعمارهم عن 80 عاما و 61 بالمئة من الأشخاص الذين تزيد أعمارهم عن 70 عاما و 55 بالمئة من الأشخاص الذين تزيد أعمارهم عن 60 عاما قد تلقوا اللقاح.

وبحسب بيانات وزارة الصحة العامة، فقد تم خلال الستة أسابيع الأولى من برنامج التطعيم إعطاء حوالي 60 ألف جرعة من اللقاح للأشخاص الأكثر عرضة لخطر الإصابة بمضاعفات شديدة بسبب كوفيد-19، بينما شهدت الأسابيع الستة الماضية إعطاء أكثر من 267 ألف جرعة للفئات ذات الأولوية.

بدوره ، قال الدكتور عبد اللطيف الخال رئيس المجموعة الاستراتيجية الوطنية للتصدي لفيروس كوفيد-19 ورئيس قسم الأمراض المعدية بمؤسسة حمد الطبية، “مع توفر كميات إضافية من اللقاحات وافتتاح مراكز تطعيم جديدة بما في ذلك مركز التطعيم بمركز قطر الوطني للمؤتمرات ومركز التطعيم داخل السيارات في لوسيل، فقد تمكنا من توسيع نطاق برنامج التطعيم من خلال إدراج المزيد من الشرائح السكانية ضمن الفئات المستوفية لمعايير الحصول على اللقاح”.

  وأضاف الدكتور عبد اللطيف الخال أن العديد من الأدلة العلمية من مختلف أنحاء العالم تثبت أن لقاحي موديرنا وفايزر يوفران مستوى جيدا من الحماية بعد تلقي جرعة واحدة فقط .. منوها بضرورة استكمال اخذ الجرعة الثانية منهما.

وقد تم تحديد الفئات ذات الأولوية في الحصول على التطعيم خلال الفترة الحالية على النحو التالي.. الأشخاص بعمر خمسين عاما فما فوق بغض النظر عن حالاتهم الصحية، والأشخاص الذين يعانون من حالات مرضية مزمنة متوسطة الشدة بغض النظر عن أعمارهم، والمزيد من كوادر الرعاية الصحية والعاملين الأساسيين الآخرين من مختلف الوزارات ومؤسسات الدولة، بما في ذلك المعلمون والكوادر الإدارية بالمرافق التعليمية.

وستظل عملية حجز مواعيد التطعيم كما هي دون تغيير، حيث تقوم فرق مؤسسة الرعاية الصحية الأولية بالاتصال مباشرة بالأشخاص المستوفين لمعايير الحصول على اللقاح لحجز مواعيد لهم، كما يمكنهم الاتصال بالمؤسسة على الرقم 40277077 لحجز موعد للتطعيم في أحد مراكز الرعاية الصحية الأولية، ويتوفر أيضا نظام للتسجيل عبر الإنترنت على الموقع الإلكتروني لوزارة الصحة العامة والذي يتيح للأشخاص الراغبين في الحصول على اللقاح تسجيل رغبتهم إلكترونيا.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format