💉 Health😎 LifeStyle

5 Ways to Improve Memory

٥ طرق لتحسين الذاكرة

Doha: Joel Kramer, director of the Memory and Aging Program at the University of California, San Francisco, warned that many human cognitive skills, such as multitasking and intuition, peak at about 30 and then tend to decline with age.

A Sputnik report reviewed how to retrain the mind to remain sharp and focused, according to Prevention magazine.

1- Try to remember before searching Google

The Internet, despite its benefits, causes “digital memory loss”, which means forgetting information because you trust your computer to remember it. This is why half of us cannot call our children’s phones or even our work desks without using the contact list, according to a survey by cybersecurity firm Kaspersky Lab.

2. Nap

Dr. Sara C. Mednick, Associate Professor of Cognitive Science at the University of California, emphasizes the importance of sleeping at night as there is no alternative to spending those seven to eight hours of continuous sleep, but strategically timed naps can come surprisingly close to the impact of these hours,

“In a 90-minute nap, you go through slow-wave sleep and fast eye motion sleep, but you do just as much during a whole night’s sleep,” she says, adding, “That’s why a 90-minute nap can match what you get overnight in terms of enhancing memory, creativity, and productivity.”

3. Exercise every day

Any time you move in a way that pumps blood into your body, you enhance your brain’s abilities.

“Blood is full of oxygen and nutrients that nourish our brains,” says Gary W. Small, M.D., director of UCLA Longevity Center, adding, “Exercise also stimulates the body to produce a protein that acts as a fertilizer for the brain, stimulating neurons to germinate branches so they can communicate more effectively.”

A small but promising 2019 study found that people who spent 30 minutes on fixed cycling had a better ability to remember names than others.

4. Beware of too much multitasking

“The brain is not designed to focus on several tasks at a time,” says Dr Small, adding, “As a result, our brains feel stressed when we do multiple tasks, and we make more mistakes, ultimately making us less efficient.”

“This stress, whether perceived or not, also leads to the release of hormones that interfere with short-term memory. That’s why if the phone rings when you’re in the middle of a conversation with someone, it can be hard to remember what you were saying after you finish the call.”

5. Feeding the Mind

There are many natural foods that strengthen memory and activate brain abilities. Also, there is another important thing to remember, when it comes to eating: try not to let yourself feel hungry – that weird feeling ruins your mood.

“If you spend too much time without eating, your blood sugar levels drop, impairs your focus and decision-making,” says Susan Albers, a psychologist at Cleveland Clinic.

حذر جويل كرامر مدير برنامج الذاكرة والشيخوخة في جامعة كاليفورنيا سان فرانسيسكو الأمريكية من أن العديد من مهارات الإنسان المعرفية، مثل تعدد المهام وسرعة البديهة، تبلغ ذروتها في سن الثلاثين تقريباً ثم تميل بعد ذلك إلى التراجع مع تقدم العمر.

واستعرض تقرير لموقع سبوتنيك كيفية إعادة تدريب العقل بحيث يظل حاداً ومركّزاً،  بحسب مجلة Prevention الأمريكية.

1- حاول التذكر قبل البحث في غوغل

يتسبب الإنترنت رغم فوائده في “فقدان الذاكرة الرقمي” والتي تعني نسيان المعلومات لأنك تثق في جهاز الكمبيوتر لتذكرها. وربما يعتبر هذا هو السبب في أن نصفنا لا يمكنه الاتصال بهواتف أطفالهم أو حتى مكاتب عملهم دون استخدام قائمة جهات الاتصال، وفقاً لمسح أجرته شركة أمن الإنترنت كاسبرسكي لاب.

2. القيلولة

تؤكد الدكتورة سارة ميدنيك، الأستاذ المشارك في العلوم المعرفية بجامعة كاليفورنيا الأمريكية، أهمية النوم ليلاً حيث لا بديل عن قضاء تلك الساعات السبع إلى الثماني في نوم متواصل، لكن القيلولة ذات التوقيت الاستراتيجي يمكن أن تقترب بشكل مدهش من تأثير هذه الساعات،

وتقول:”في قيلولة مدتها 90 دقيقة، تتنقل خلال نوم الموجة البطيئة ونوم حركة العين السريعة، ولكنك تفعل ذلك بنفس النسبة التي تحدث خلال ليلة كاملة من النوم”، مضيفة: “لهذا السبب يمكن أن تنافس قيلولة مدتها 90 دقيقة ما ستحصل عليه بين عشية وضحاها من حيث تدعيم الذاكرة والإبداع والإنتاجية”.

3. ممارسة الرياضة كل يوم

في أي وقت تتحرك فيه بطريقة تعمل على ضخ الدم في جسمك، فإنك تعزز من قدرات عقلك.

يقول جاري دبليو سمول، دكتوراه في الطب، مدير مركز UCLA Longevity Center الأمريكي: “الدم مليء بالأكسجين والمواد المغذية التي تغذي أدمغتنا”، مضيفاً: “التمرين يحفز الجسم أيضاً على إنتاج بروتين “يعمل كسماد للدماغ، حيث يحفز الخلايا العصبية على إنبات الفروع حتى تتمكن من التواصل بشكل أكثر فعالية”.

ووجدت دراسة صغيرة ولكن واعدة عام 2019 أن الأشخاص الذين قضوا 30 دقيقة في ركوب الدراجات الثابتة لديهم قدرة أفضل على تذكر الأسماء أكثر من غيرهم.

4. احذر تعدد المهام كثيراً

يقول الدكتور سمول: “الدماغ غير مصمم للتركيز على عدة مهام في وقت واحد”، مضيفاً: “نتيجة لذلك، تشعر أدمغتنا بالتوتر عندما نقوم بمهام متعددة، ونرتكب المزيد من الأخطاء، مما يؤدي في نهاية المطاف إلى جعلنا أقل كفاءة”.

ويوضح أن “هذا الإجهاد، سواء تم إدراكه أم لا، يؤدي أيضاً إلى إطلاق هرمونات تتداخل مع الذاكرة قصيرة المدى. لهذا السبب إذا رن الهاتف عندما تكون في خضم محادثة مع شخص ما، فقد يكون من الصعب تذكر ما كنت تقوله بعد إنهاء المكالمة”.

5. تغذية العقل

توجد العديد من الأطعمة الطبيعية التي تقوي الذاكرة وتنشط قدرات الدماغ. كما أن هناك شيء آخر مهم يجب تذكره، عندما يتعلق الأمر بتناول الطعام: حاول ألا تدع نفسك تشعر بالجوع – فذلك الشعور الغريب يخرب حالتك المزاجية.

تقول سوزان ألبرز، أخصائية علم النفس في كليفلاند كلينك: “إذا قضيت وقتًا طويلاً دون تناول الطعام، تنخفض مستويات السكر في الدم، ما يضعف تركيزك واتخاذك للقرارات”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
2
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format