🦠Coronavirus📚Education

HBKU Examine Equity Surrounding COVID-19 Vaccine Allocation

ندوة بجامعة حمد بن خليفة تناقش قضايا العدالة في توزيع اللقاح

QNA

Doha: A webinar jointly organized by the College of Law and the College of Public Policy (CPP) at Hamad Bin Khalifa University (HBKU) probed critical considerations for an equitable and effective distribution of COVID-19 vaccines.

The vaccine rollout is a major step toward ending the pandemic and saving lives. However, the speed at which vaccines have been developed, their unequal distribution among and within countries and states, and the potential impact of vaccinations on individual access to travel or facilities such as sports and concert arenas, have raised challenging legal, medical, policy, and ethical concerns.

Dr. Susan L. Karamanian, Dean, College of Law, opened the webinar with a brief introduction of the issues , including legal ones such as whether immunization should be mandated for all, or certain workers, or whether a person should be allowed to refuse the vaccine.

Speaking about the complexity of the equitable allocation of the vaccine, Dean Susan Karamanian observed: “The development of COVID-19 vaccines has given the world some sense of an end to the pandemic. Although some countries have already administered millions of doses, many others continue to struggle to acquire vaccines.

“This disparity can significantly prolong the pandemic and delay global health and economic recovery. It demands the kind of informed discussion we had in this event.” She added.

Dean Leslie Pal, CPP, echoed those sentiments, adding: “The pandemic has had a huge impact on the whole world and when developing vaccine distribution strategies, it is important to ensure that we cater to those who are most in need.

Policy responses should always be ethical and follow the public good. But in this case, advocating for the equitable allocation of vaccines is not only a matter of ethics and compassion but also practicality and rationality, he said.

The speakers exchanged perspectives from their respective disciplines to examine the challenges and proposed measures to improve effective distribution.

The webinar highlighted HBKU’s commitment to hosting innovative lectures, seminars, conferences, and other capacity development programs to facilitate mutual dialogue between industry and academia that elicit thought-provoking debate and promote innovative solutions.

قنا

الدوحة: نظمت كليتا القانون والسياسات العامة بجامعة /حمد بن خليفة/ ندوة عبر الإنترنت تناولت الاعتبارات الحيوية للتوزيع العادل والفعال للقاحات كورونا /كوفيد-19/ على مستوى العالم.

وتناول المشاركون في الندوة الوتيرة السريعة لتطوير لقاحات الفيروس وتوزيعها غير المتكافئ بين البلدان والدول وداخلها، والأثر المحتمل للتطعيمات في تعزيز قدرة الأفراد على السفر أو وصولهم إلى بعض المرافق مثل الملاعب الرياضية وساحات الحفلات الموسيقية، فضلا عن التحديات القانونية والطبية والأخلاقية الشائكة المتعلقة بالمسألة، في وقت تمثل فيه عملية توزيع اللقاح خطوة مهمة على طريق إنهاء هذه الجائحة وإنقاذ الأرواح.

وافتتحت الدكتورة سوزان كارامانيان، عميد كلية القانون بجامعة /حمد بن خليفة/، الندوة بطرح بعض القضايا، من بينها مسائل قانونية مثل ما إذا كان يتعين أن يكون التطعيم أمرا ضروريا لجميع الأشخاص أو لبعض العمال، أو ما إذا كان يجب السماح للأشخاص برفض تلقي اللقاح.

وقالت كارامانيان إن تطوير لقاحات /كوفيد-19/ ساهم في ظهور شعور حول العالم يدفع نحو إمكانية القضاء على الجائحة، منوهة إلى أنه رغم تقديم بعض البلدان لملايين الجرعات بالفعل حتى الآن، إلا أن العديد من الدول الأخرى لاتزال تعاني للحصول على نصيب من هذه اللقاحات.

ورأت أن هذا التفاوت في الحصول على نصيب من اللقاحات يمكن أن يؤدي إلى إطالة أمد الجائحة بشكل كبير، ويؤخر الانتعاش الصحي والاقتصادي العالمي، معتبرة أن هذا الأمر يتطلب الدخول في مناقشات مستنيرة على غرار ما جرى بهذه الندوة.

من ناحيته، ألقى الدكتور ليزلي ألكسندر بال، عميد كلية السياسات العامة، كلمة بالمناسبة، أكد فيها على الأبعاد السياسية لتوزيع اللقاح، لافتا النظر إلى أنه قد كان للوباء تأثير كبير على العالم بأسره، ومبينا أنه عند تطوير استراتيجيات توزيع اللقاحات، من المهم التأكد من تلبية احتياجات من هم في أمس الحاجة إليها.

كما أوضح أنه يجب أن تكون ردود السياسات دائما أخلاقية وتتبع الصالح العام، لكن رأى في هذه الحالة أن الدعوة إلى التوزيع العادل للقاحات لا تعد فقط مسألة أخلاقية وإنسانية، بل “إنها مسألة لها أبعاد عملية وعقلانية أيضا”.

وقد تبادل الخبراء الذين تحدثوا في الندوة وجهات نظرهم من منطلق تخصصاتهم لاستعراض التحديات والتدابير المقترحة لتحسين عملية توزيع اللقاح بشكل أكثر فعالية، إدراكا منهم للطبيعة متعددة التخصصات لهذا الموضوع.

وسلطت الندوة الضوء على التزام جامعة /حمد بن خليفة/ باستضافة محاضرات وندوات ومؤتمرات وغيرها من البرامج الرامية لتنمية القدرات بهدف تيسير سبل الحوار المتبادل بين القطاعات المهنية والأكاديمية التي تشجع على إجراء مناقشات مثيرة للتفكير وتعزز الحلول المبتكرة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format