💰 Business

QFMA Issues Rules for Incentive Shares Purchase

هيئة قطر للأسواق المالية تصدر ضوابط شراء الأسهم التحفيزية

QNA

Doha: Qatar Financial Market Authority (QFMA) has issued rules for the purchase of listed shareholding companies for their shares, for the purpose of implementing and supporting their employees incentive schemes, pursuant to specific requirements and procedures.

According to the new issued rules, the incentive shares scheme shall include several procedures and requirements, including: the number of shares shall not exceed (7%) of the total paid-up capital with the loss of the right to vote and the share of one person shall not exceed (10%) of the scheme shares. It also includes determining the beneficiaries of the incentive program, excluding the company’s board members and determining dates of the shares allocation, as well the other requirements detailed in the new legislation.

In this regard, QFMA CEO Nasser Ahmed Al Shaibi said that the issuance of these rules comes in line with the QFMAs ongoing efforts to review and update all legislation regulating the capital market sector, and to meet the needs of people dealing in the Qatari financial markets, taking into account the best practices in this vital sector.

Al Shaibi added that QFMA is working based on a comprehensive plan for the update and development aimed at creating a balance between the regulatory requirements of the financial markets and the ease access of such markets and get a benefit from the provided services, in addition to increasing the confidence of investors and dealers in the regulatory and supervisory environment of the Qatari capital market.

Al Shaibi also stated that QFMA is very keen to follow up the implementation of its issued legislations, measure its impact and to constantly receive the comments and suggestions of the concerned parties through public consultation, and follow up the relevant legislative developments in other markets. This can preserve and maximize the gains of the Qatari financial markets, as well as increase the investor base in the listed securities and increase the services provided by the capital market in the State. 

قنا

الدوحة: أصدرت هيئة قطر للأسواق المالية، الضوابط الخاصة المتعلقة بشراء الشركات المساهمة المدرجة لأسهمها، بهدف تنفيذ ودعم برامج تحفيز الموظفين لديها، وفقا لشروط وإجراءات محددة .

ووفقا للضوابط الجديدة، فإن هناك عدة إجراءات واشتراطات يجب أن يتضمنها برنامج أسهم التحفيز، منها ألا يتجاوز عدد الأسهم نسبة (7%) من إجمالي رأس المال المدفوع مع فقدها لحق التصويت، وألا تتجاوز حصة الفرد الواحد نسبة (10%) من الأسهم الداخلة في البرنامج، وتحديد الفئات المستفيدة من برنامج التحفيز، على ألا تشمل هذه الفئات أعضاء مجلس إدارة الشركة، وتحديد التواريخ المقررة لتوزيع الأسهم، بالإضافة إلى الضوابط والاشتراطات الأخرى الوارد تفصيلها في التشريع الجديد.

وفي هذا الصدد، أشار السيد ناصر أحمد الشيبي الرئيس التنفيذي للهيئة إلى أن إصدار هذه الضوابط يأتي في إطار عمل الهيئة الدائم لمراجعة وتحديث كافة التشريعات المنظمة لقطاع سوق رأس المال، وبما يلبي احتياجات المتعاملين في الأسواق المالية القطرية، أخذاً في الاعتبار أفضل الممارسات في هذا القطاع الحيوي.

وأضاف أن الهيئة تعمل من خلال خطة شاملة للتحديث والتطوير تهدف إلى خلق توازن بين المتطلبات التنظيمية للأسواق المالية وسهولة دخول تلك الأسواق والاستفادة من الخدمات التي تقدمها، بالإضافة إلى زيادة ثقة المستثمرين والمتعاملين في البيئة التنظيمية والرقابية لسوق رأس المال في الدولة.

كما أشار إلى أن الهيئة حريصة على متابعة تطبيق التشريعات التي تصدر عنها، وقياس تأثيرها واستطلاع آراء المعنيين بها بشكل دائم، ومتابعة التطورات التشريعية بشأنها في الأسواق الأخرى، وذلك من أجل المحافظة على مكتسبات الأسواق المالية القطرية وتعظيمها، فضلا عن زيادة قاعدة المستثمرين في الأوراق المالية المدرجة وزيادة الخدمات التي تقدمها سوق رأس المال في الدولة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format