🇶🇦 DOHA

Katara Publishing House Releases Book on Diplomacy and Culture of Humanitarian Action

صدور كتاب عن الدبلوماسية وثقافة العمل الإنساني عن دار كتارا

QNA

Doha: As part of its publications for the year 2021, Katara Publishing House released a book on ‘Diplomacy and the Culture of Humanitarian Action’, written by Secretary-General of the Qatar Red Crescent Society (QRCS)Ambassador Ali bin Hassan Al Hammadi.

The book included three introductions, the first of which was written by the President of the Italian Red Cross and President of the International Federation of the Red Cross and Red Crescent Francesco Rocca, and the second was written by the former Secretary General of the International Federation of the Red Cross and Red Crescent, Chair of the Foundation Kofi Annan Foundation Elhadj As Sy, while the third was written by president of the Islamic Committee of the International Crescent (ICIC) Ambassador Ali Mahmoud Buhedma.

The book is an attempt to bridge the various points of view between those working in the diplomatic field and those in the humanitarian field, as each team completes the role of the other.

The book also dealt with the concept of “humanitarian diplomacy” and the mechanisms of humanitarian action as one of the mechanisms of diplomatic action, and as one of the complementary tools of political diplomacy, which they can be viewed as one of the soft power tools. It considered that humanitarian action is the alternative in the absence of traditional diplomacy.

The book also discussed the historical development of Qatari diplomacy, which made it play a role at the regional and international levels as well as the foundations upon which this diplomacy is built.

It touched on humanitarian diplomacy based on Qatar’s experience and its firm conviction to uphold human dignity as it is the core of society and its basic building block.

The book concluded by emphasizing that a deep understanding of the role of civil society organizations helps those in the diplomatic field to understand ways to provide aid and assistance to the community in times of disasters.

قنا

الدوحة: أصدرت دار /كتارا/ للنشر، كتاباً بعنوان /الدبلوماسية وثقافة العمل الإنساني/ لمؤلفه السفير علي بن حسن الحمادي الأمين العام للهلال الأحمر القطري، وذلك ضمن إصداراتها للعام الحالي 2021.

واشتمل الكتاب على ثلاث مقدمات، إلى جانب مقدمة المؤلف، حيث كتب المقدمة الأولى السيد فرانشيسكو روكا رئيس الصليب الأحمر الإيطالي ورئيس الاتحاد الدولي للصليب الأحمر والهلال الأحمر، فيما كتب المقدمة الثانية السيد الحاج آس سي الأمين العام للاتحاد الدولي للصليب الأحمر والهلال الأحمر سابقا، رئيس مؤسسة كوفي عنان للأعمال الخيرية، بينما كتب الثالثة السفير علي محمود أبو هدمه رئيس اللجنة الإسلامية للهلال الأحمر الدولي.

والكتاب هو محاولة لتقريب وجهات النظر بين العاملين في الحقل الدبلوماسي والعاملين في الحقل الإنساني، باعتبار أن كل فريق يكمل دور الفريق الآخر، ويكون ذلك التكامل في أوقات لا تستطيع الدبلوماسية فيها تجاوز الحدود التي يمكن أن تتخطاها الراية البيضاء لتقدم العون والمساعدة لمن يحتاجها.

وقد اشتمل الكتاب على ستة فصول، تطرقت إلى ما هي الدبلوماسية في معناها العام والمفاهيم والقواعد والإجراءات والمراسم والمؤسسات والأعراف الدولية التي تنظم العلاقات بين الدول والمنظمات الدولية والممثلين الدبلوماسيين ورسالة الدبلوماسية.

وناقش كذلك التحديات التي تواجه الدبلوماسية التقليدية ومقدرتها على التواصل بين الشعوب، كما أشار إلى السبق التاريخي للمسلمين في تأصيل قواعد العلاقات الدولية، وأوضح مستقبل العلاقات الدولية في ظل الدبلوماسية الحديثة.

وتناول الكتاب مفهوم “الدبلوماسية الإنسانية” وآليات العمل الإنساني كونها إحدى آليات العمل الدبلوماسي، وباعتبارها إحدى الأدوات المكملة للدبلوماسية السياسية إذ يمكن النظر إليها باعتبارها إحدى أدوات القوة الناعمة، واعتبر أن العمل الإنساني هو البديل في غياب الدبلوماسية التقليدية.

كما تناول التطور التاريخي للدبلوماسية القطرية، الأمر الذي جعلها تلعب دورا على المستويين الإقليمي والدولي، والأسس التي تقوم عليها تلك الدبلوماسية.

وتطرق الكتاب إلى “الدبلوماسية الإنسانية” من واقع تجربة قطر، وقناعتها الراسخة بإعلاء كرامة الإنسان، باعتباره نواة المجتمع ولبنته الأساسية في مسيرة البناء، دون أي اعتبار للحدود الجغرافية بقدر اعترافها بكرامة الإنسان أينما وجد.

كما تطرق إلى دور المنظمات العاملة في تعزيز وترقية الدبلوماسية الإنسانية على المستويين الدولي والإقليمي، ووقف على عدة تجارب لعدد من منظمات العمل الإنساني، متخذا من الهلال الأحمر القطري نموذجاً للمنظمات التطوعية العاملة في مجلس التعاون لدول الخليج العربية.

واستعرض الكتاب القانون الدولي الإنساني بين القوانين الوضعية والشريعة الإسلامية، وبحث في أسس ومعالم القانون الدولي الإنساني ونشأته وتطوره، ودور الشريعة الإسلامية في وضع الأسس للقانون الدولي الإنساني والبروتوكولات والمواثيق والمعاهدات المتعلقة بالعمل الإنساني.

وختم الكتاب بالتأكيد على أن الفهم العميق لدور منظمات المجتمع المدني يعين العاملين في الحقل الدبلوماسي على فهم السبل الكفيلة بتقديم العون والمساعدة للمجتمع الإنساني في أوقات الكوارث، كما يجعل الثقة متوافرة بين الأطراف المتنافرة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format