💉 Health🦠Coronavirus

MOPH Urges Over 60s to Get Vaccinated As Soon As Possible

الصحة تدعو الأشخاص فوق ٦٠ عاما للمبادرة بالحصول على التطعيم في أقرب وقت

QNA

Doha: The Ministry of Public Health (MOPH) has urged all residents and citizens over 60 years of age to get vaccinated against COVID-19 as soon as possible

National Health Strategy 2018-2022 Lead for Healthy Ageing Dr Hanadi Al Hamad said that the recent increase in COVID-19 cases in Qatar has sadly resulted in four deaths of people over 60 years of age in the past few days.

She added that it was important for people over 60 to get vaccinated against COVID-19, saying: “I urge all residents and citizens over 60 years of age to get vaccinated against COVID-19 as soon as possible. Since the start of the pandemic more than 12 months ago it has been clear that age is the biggest risk factor for COVID-19.” In a statement to Qatar News Agency (QNA), she said people over the age of 60 have a significantly higher risk of developing severe complications and even death due to the virus. “I cannot emphasize strongly enough how important it is for older people to get their vaccine. Now that we have an approved and effective vaccine, elderly citizens and residents have the opportunity to become protected and live free from the threat of this virus.”

Asked whether MOPH’s recent announcement of an increase in ICU admissions due to COVID has affected older people, Dr Hanadi Al Hamad said: “In recent weeks we have seen a significant increase in the number of people requiring admission to ICU due to severe complications from COVID-19. As many elderly people have existing long-term medical conditions, they are more susceptible to severe complications and so they account for a large proportion of COVID-19 related ICU admissions.”

Regarding any long-term effects of COVID-19 on the elderly, she said: “Due to their increased vulnerability and often weakened immune systems, the elderly are more susceptible to long-term complications due to COVID-19. Even if they recover from their immediate severe symptoms, many elderly people experience what is known as ‘long-covid’. Symptoms of long-covid can last several weeks or months and include extreme tiredness, shortness of breath, chest pain or tightness, and problems with memory and concentration. The COVID-19 vaccine helps to protect people from these long-term symptoms, and this is why it is so essential for older people to get vaccinated.”

Replying to a question on the role of children of older parents and grandparents, she said: “I encourage children of older parents and grandparents to take time to talk to their elderly relatives about the importance of the vaccine. We know that some older people are still reluctant to take the vaccine – even though we now have a huge amount of evidence here in Qatar which proves beyond doubt that the vaccine is completely safe. I urge everyone who has elderly relatives to take time out to speak with them to help them overcome their fears about the vaccine and to support them in getting an appointment with their local health center without delay.”

قنا

الدوحة: دعت وزارة الصحة العامة جميع المواطنين والمقيمين ممن تبلغ أعمارهم 60 عاما فما فوق إلى الحصول على التطعيم المضاد لفيروس كورونا /كوفيد-19/ في أسرع وقت ممكن.

وكشفت الدكتورة هنادي الحمد قائد برنامج /شيخوخة صحية/ في الاستراتيجية الوطنية للصحة /2018 2022/ بوزارة الصحة العامة، عن أن الزيادة الأخيرة في حالات الإصابة بـ/كوفيدـ19/ في دولة قطر أدت للأسف إلى وفاة أربعة أشخاص تزيد أعمارهم عن 60 عاما في الأيام القليلة الماضية.

وفي سياق متصل، أكدت على أهمية تلقيح الأشخاص الذين تزيد أعمارهم عن 60 عاما ضد /كوفيدـ19/ وقالت في هذا الصدد “أشجع جميع المقيمين والمواطنين الذين تزيد أعمارهم عن 60 عاما على التطعيم ضد /كوفيدـ19/ في أقرب وقت ممكن. منذ بداية الوباء أي منذ أكثر من 12 شهرا، كان من الواضح أن العمر يشكل أكبر عامل خطر لـ/كوفيدـ19/”. وأشارت الدكتورة الحمد في تصريح لوكالة الأنباء القطرية /قنا/ إلى أن الأشخاص الذين تزيد أعمارهم عن 60 عاما لديهم مخاطر أعلى بشكل ملحوظ للإصابة بمضاعفات خطيرة وحتى الموت بسبب الفيروس.

وأضافت: “الآن بعد حصولنا على لقاح معتمد وفعال، أصبح لدى كبار السن من المواطنين والمقيمين فرصة كبيرة وعظيمة للحماية والعيش بعيدا عن خطر هذا الفيروس”.

ولفتت إلى أنه يتم تطوير أقصى حماية من اللقاح فقط بعد الجرعة الثانية وأنه يجب على الأشخاص بدء عملية التطعيم في أقرب وقت ممكن لتقليل مخاطرهم.

وبخصوص ما إذا كان إعلان وزارة الصحة العامة مؤخرا عن زيادة عدد المقبولين في وحدة العناية المركزة بسبب /كوفيدـ19/، قد أثر أيضا على كبار السن، قالت الدكتورة هنادي الحمد: “شهدنا في الأسابيع الأخيرة، زيادة كبيرة في عدد الأشخاص الذين يحتاجون إلى الدخول إلى وحدة العناية المركزة بسبب المضاعفات الشديدة وإصابتهم بـ/كوفيدـ19/ وذلك نظرا لأن العديد من كبار السن يعانون من أمراض مزمنة، حيث إنهم أكثر عرضة للمضاعفات الشديدة، وبالتالي فهم يمثلون نسبة كبيرة من حالات دخول وحدة العناية المركزة المرتبطة بـ/كوفيدـ19/”.

وحول ما إذا كانت ستظهر أي آثار طويلة المدى لـ/كوفيدـ19/ على كبار السن، نوهت إلى أنه بسبب ضعف جهاز المناعة لديهم، سيكون كبار السن أكثر عرضة للمضاعفات بسبب /كوفيدـ19/، حتى لو تعافوا من هذه الأعراض والتي يمكن أن تستمر لعدة أسابيع أو أشهر، وتشمل التعب الشديد، وضيقا في التنفس ومشاكل في الذاكرة والتركيز، وشددت بهذا الخصوص على أن لقاح /كوفيدـ19/ يساعد في حماية هؤلاء الأشخاص من استمرار هذه الأعراض طويلة المدى.

وفي جوابها على سؤال يتعلق بدور الأحفاد والأبناء في التحدث إلى أقاربهم حول أهمية اللقاح، أكدت الدكتورة الحمد، على أهمية قيامهم بمثل هذا الدور. وقالت بهذا الخصوص: “أشجع الأحفاد والأبناء على قضاء بعض الوقت في التحدث إلى أقاربهم حول أهمية اللقاح. حيث إننا نعلم أن بعض كبار السن لا يزالون مترددين في أخذ اللقاح، على الرغم من أن لدينا الآن كمية هائلة من الأدلة في قطر والتي تثبت بما لا يدع مجالا للشك أن اللقاح آمن، لذا أحث كل من لديه أقارب ممن تجاوزت أعمارهم الـ60 عاما سواء مواطنين أو مقيمين على قضاء بعض الوقت للتحدث معهم ومساعدتهم للتغلب على مخاوفهم بشأن اللقاح ودعمهم في الحصول على موعد مع أقرب مركز صحي”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format