🌍 World

GameStop: What is it and why is it trending?

جيم ستوب: ما هي وما السبب وراء كونها بين المواضيع الرائجة ؟

BBC Newsbeat

Your friends have become Jordan Belfort from the Wolf of Wall Street overnight, and you have no idea what they’re on about.

Well, we see you slyly Googling “What is a GameStop?” and we’re here to help. First, let’s get the basics sorted.

 

What is GameStop?

GameStop is an American high street shop that sells games, consoles and other electronics. The sort of thing you’d find between a doughnut shop and a makeup retailer in an American mall. It’s not anything new and exciting, in fact it wasn’t doing very well because of the pandemic.

 

What’s it got to do with Reddit?

If you’re not on Reddit, it’s a social media site – kind of like Twitter or Facebook. You join forums about particular topics you’re interested in. There are Love Island forums, football forums, history forums – you name it. The one that’s important in this story is called wallstreetbets. More than four million people are in it, usually discussing stocks and shares and where they’re going to invest money.

 

So what actually happened?

Like we mentioned, GameStop wasn’t exactly thriving. With fewer people out shopping due to the pandemic and most games being sold online, things weren’t looking great for the company. People who buy and sell stocks often bet on which companies won’t do well in the future. They borrow shares in the company and sell them, with a promise to buy them back at a later date. If you’re sure the company will lose value, you’d make a profit when you buy them back and the price has fallen.

 

If you’re still confused, it’s analogy time.

Imagine you borrow some Pokemon cards from a mate, because you think the price of them is about to drop, and agree to give them back in a month. Then you sell them to someone else for £5 per pack. You work on the assumption that you’ll be paying less than a fiver for them after a month when they’re not so new and exciting anymore. Let’s say you buy them back for £3. Congratulations, you’ve made £2!

This is a massively simplified explanation of something called shorting, or short selling – words you might’ve seen cropping up in your feeds in the last few days. Think of it as gambling. If your bet was wrong and the price actually rises instead of falling, you’d lose money.

 

GameStop amateurs outwit Wall Street

GameStop was one of the companies that loads of hedge funds (companies who do these bets) had bet on to lose a lot of value. But huge numbers of people in the wallstreetbets Reddit forum swapped tips and bought shares in GameStop. The demand raised its share price massively, which nobody saw coming, and everyone who had banked on it dropping in value had to buy their shares back.

 

What’s Elon Musk got to do with this?

The Tesla boss loves a tweet – and when he does, financial worlds tend to take notice. This one-word entry was enough to further send GameStop’s price soaring. He also linked to the Wall Street bets forum, where he’s lovingly referred to as Papa Musk.

 

What was the point of it all?

It’s a good question. For lots of people involved, it was just a laugh. Some excitement, something to pass the time with – an experiment to see the power of internet communities.

Wall Street commentators have called it a “phenomenon”, “insane”, and like “nothing [they’ve] ever seen”. For many, the aim was to make stockbrokers and hedge funds lose money. Popular threads on Reddit include people saying it was payback – taking revenge against the big money companies seen as causing the financial crash in 2008.

Analyst Neil Wilson says some of the traders had a “peculiar vigilante morality”.

“They seem hell-bent on taking on Wall Street, they seem to hate hedge funds and threads are peppered with insults about ‘boomer’ money. “It’s a generational fight, redistributive and all about robbing the rich to give to the millennial ‘poor’.” Some people on the forum said they donated their earnings to charity afterwards. If nothing else, it was a good chance to make some memes.

بي بي سي نيوزبيت

أصدقاؤك قد أصبحوا “جوردان بيلفورت” من فيلم “وولف أوف وال ستريت” بين ليلة وضحاها، وأنت ليس لديك أي فكرة عما يفعلونه.

حسناً، نراك تبحث بمكر على غوغل عن “ما هو “جيم ستوب” ونحن هنا للمساعدة.

أولاً، لنحصل على الأساسيات بالترتيب.

 

ما هو جيم ستوب؟

جيم ستوب هو متجر أمريكي في الشوارع الرئيسية يبيع الألعاب ووحدات التحكم وغيرها من الإلكترونيات. النوع من المحلات التي تجدها بين متجر دونات ومتاجر تجزئة للماكياج في مركز تجاري أمريكي. إنه ليس شيئاً جديداً ومثيراً، في الواقع لم يكن أداؤه جيداً جداً بسبب الوباء.

 

ما علاقة الأمر بـ(ريديت)؟

إذا لم تكن على ريديت، فهو موقع على وسائل التواصل الاجتماعي – مثل تويتر أو فيسبوك. يمكنك الانضمام إلى منتديات تتعلق بمواضيع معينة تهمك. هناك منتديات جزيرة الحب، ومنتديات كرة القدم، ومنتديات التاريخ – سمها ما شئت. المنتدى المهم في هذه القصة يسمى wallstreetbets أو “رهانات وال ستريت” هناك أكثر من أربعة ملايين شخص فيه، وعادة ما يتناقشون في الأسهم والحصص وأين سيقومون باستثمار المال.

 

إذاً ما الذي حدث فعلاً؟

كما ذكرنا ، لم يكن جيم ستوب مزدهرًا تمامًا. مع عدد أقل من الناس يتسوقون في الخارج بسبب الوباء وبيع معظم الألعاب عبر الإنترنت ، لم تكن الأمور تبدو رائعة للشركة. الناس الذين يشترون ويبيعون الأسهم غالبا ما يراهنون على الشركات التي لن يكون أداؤها جيدا في المستقبل. يقترضون أسهماً في الشركة ويبيعونها، مع وعد بإعادة شرائها في وقت لاحق. إذا كنت متأكدا من أن الشركة سوف تفقد قيمتها، فسوف تحقق الربح عند شرائها مرة أخرى بعد انخفاض السعر.

 

إذا كنت لا تزال مرتبكا، فقد حان وقت القياس

تخيل أنك استلفت بعض بطاقات البوكيمون من صديق، لأنك تعتقد أن سعرها على وشك الانخفاض ، ووافقت على إعادتها بعد شهر. ثم تبيعها لشخص آخر مقابل 5 جنيهات إسترلينية لكل حزمة. أنت تعمل على افتراض أنك ستدفع أقل من خمسة مقابلهم بعد شهر عندما لا تكون جديدة ومثيرة بعد الآن. لنفترض أنك تشتريها مرة أخرى مقابل 3 جنيهات إسترلينية. تهانينا، لقد ربحت 2 جنيه استرليني!

هذا تفسير مبسط للغاية من شيء يسمى البيع قصير الأمد، أو بيع قصير – كلمات قد رأيتها بكثرة على الإنترنت في الأيام القليلة الماضية. فكر في الأمر على أنه مقامرة. إذا كان رهانك خاطئًا وارتفع السعر فعليًا بدلاً من الهبوط، فسوف تخسر المال.

 

هواة جيم ستوب يتفوقون بالذكاء على وول ستريت

جيم ستوب كانت واحدة من الشركات التي تعج بصناديق التحوط (الشركات التي تقوم بهذه الرهانات) قد راهنت على أن تفقد الكثير من القيمة. ولكن أعدادا كبيرة من الناس في منتدى wallstreetbets على ريديت تبادلوا النصائح واشتروا أسهم في جيم ستوب. رفع الطلب سعر سهمها بشكل كبير، وهو ما لم يتوقعه أحد، وكان على كل من راهن على تراجع قيمته أن يشتري أسهمه مرة أخرى.

 

ما علاقة (إيلون ماسك) بهذا؟

يحب رئيس تسلا التغريد – وعندما يفعل ذلك، تميل العوالم المالية إلى أن تنتبه. كانت هذه التغريدة من كلمة واحدة كافية لرفع سعر سهم جيم ستوب عالياً. كما دخل أيضاً إلى منتدى رهانات وول ستريت، حيث يشار إليه بمحبة باسم بابا ماسك.

 

ما الهدف من كل شيء؟

إنه سؤال جيد، بالنسبة للكثير من الناس المعنيين، كان مجرد ضحكة. بعض الإثارة، شيء لتمرير الوقت- تجربة لرؤية قوة المجتمعات على الإنترنت. وقد وصفها المعلقون في وول ستريت بأنها “ظاهرة” و”جنون ” و”شيء لم يروه من قبل على الإطلاق”. وبالنسبة للكثيرين، كان الهدف هو جعل سماسرة الأوراق المالية وصناديق التحوط تخسر الأموال. المواضيع الرائجة على ريديت تقول أن الناس يرون ذلك على انه انتقام — الانتقام من الشركات الكبيرة التي ينظر إليها على أنها تسببت في الانهيار المالي في عام 2008.

ويقول المحلل نيل ويلسون بعض التجار كان لديهم “أخلاقيات الانتقام الفريدة”. “يبدو أنهم عازمون على الانتقام من وول ستريت ، ويبدو أنهم يكرهون صناديق التحوط والمواضيع الرائجة ممتلئة بالشتائم حول فرق المال بين الأجيال. “إنها معركة بين الأجيال، وإعادة التوزيع وكل شيء عن سرقة الأغنياء لإعطاء الفقراء في هذه الألفية'”.

وقال بعض الناس في المنتدى انهم تبرعوا بمكاسبهم للأعمال الخيرية بعد ذلك. إذا لم يكن هناك شيء آخر، كانت فرصة جيدة لصناعة بعض الصور الساخرة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format