🌍 World

Scientists in Greece find 20 million-year-old petrified tree

اكتشاف شجرة متحجرة عمرها ٢٠ مليون عام في اليونان

Reuters

LESBOS, Greece: Greek scientists on the volcanic island of Lesbos say they have found a rare fossilized tree whose branches and roots are still intact after 20 million years.

The tree was found during roadwork near an ancient forest petrified millions of years ago on the eastern Mediterranean island and transported from the site using a special splint and metal platform.

It is the first time a tree has been found in such good condition complete with branches and roots since excavations began in 1995, said Professor Nikos Zouros of the Museum of Natural History of the Petrified Forest of Lesbos.

“It is a unique find,” he said. ” is preserved in excellent condition and from studying the fossilized wood we will be able to identify the type of plant it comes from.”

Lesbos’ petrified forest, a 15,000-hectare, UNESCO-protected site, is the result of a volcanic eruption 20 million years ago which smothered the island’s then subtropical forest ecosystem in lava.

The fossilized tree, about 19 metres long, was preserved by a thick layer of volcanic ash after it fell. A large number of fruit tree leaves were found in the same spot, adding to the picture along with animal bones from the general area.

“During the excavations the various forests that existed between 17 and 20 million years ago on Lesbos are being uncovered and we can reconstruct the ecosystem that existed during that period,” said Zouros.

رويترز – ترجمة WGOQatar

ليسبوس: عثر علماء يونانيون في جزيرة ليسبوس البركانية على شجرة متحجرة نادرة لا تزال فروعها وجذورها سليمة بعد 20 مليون عام.

تم العثور على الشجرة أثناء أعمال طرقية بالقرب من غابة قديمة تحجرت منذ ملايين السنين في جزيرة شرق البحر الأبيض المتوسط ​​وتم نقلها من الموقع باستخدام جبيرة خاصة ومنصة معدنية.

قال البروفيسور نيكوس زوروس من متحف التاريخ الطبيعي للغابة المتحجرة في ليسبوس إن هذه هي المرة الأولى التي يتم فيها العثور على شجرة في حالة جيدة مع فروع وجذور منذ أن بدأت الحفريات في عام 1995.

وقال “إنه اكتشاف فريد”. “محفوظ في حالة ممتازة ومن دراسة الخشب المتحجر سنتمكن من تحديد نوع النبات الذي ينبت منه.”

غابة ليسبوس المتحجرة، التي تبلغ مساحتها 15000 هكتار، وهي موقع محمي من قبل اليونسكو، هي نتيجة ثوران بركاني قبل 20 مليون عام أدى إلى اختناق النظام البيئي للغابات شبه الاستوائية في الجزيرة بالحمم البركانية.

تم الحفاظ على الشجرة المتحجرة ، التي يبلغ طولها حوالي 19 مترًا، بطبقة سميكة من الرماد البركاني بعد سقوطها. وتم العثور على عدد كبير من أوراق أشجار الفاكهة في نفس المكان، وعظام الحيوانات من المنطقة العامة أيضاً.

قال زوروس: “خلال أعمال التنقيب، تم الكشف عن الغابات المختلفة التي كانت موجودة منذ 17 إلى 20 مليون سنة في ليسبوس ويمكننا إعادة بناء النظام البيئي الذي كان موجودًا خلال تلك الفترة”.

Scientists in Greece find 20 million-year-old petrified tree
A fossilised tree is pictured in Petrified Forest National Park on the island of Lesbos, Greece January 21, 2021. REUTERS/Elias Marcou
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format