💉 Health😎 LifeStyle

PHCC: Recipe for weight loss during winter

وصفة من “الرعاية الأولية” لإنقاص الوزن خلال الشتاء 

Al-Raya – WGOQatar Translations 

Doha: PHCC provided a number of tips for those who want to lose weight during the winter, and warned that many mistakenly believe that dieting in winter will not work at all, where the individual turn forward to food with cold and low temperature, which causes the storage of fat in the body, and stressed that it is possible to reach the ideal weight in winter with strong will and choosing the right diet.

Sarah Daraqi, a nutritionist at al-Rayyan Health Center of the Primary Health Care Corporation, said that sugars should be reduced in winter, as the appetite increases and the tendency automatically turn to eating more sugars, so you should rely on natural sugars such as fresh fruits, eat low-sugar sweets, stay away from fat-rich and creamy sweets as well as reduce the added sugar to coffee and tea.

She advised to rely on meals with complex carbohydrates, because they are firstly more beneficial to the body than simple carbohydrates, and secondly make us feel full for longer such as whole grains unpeeled and legumes, and increase the amount of fiber in our daily meals, especially if the meal contains fat, fiber has a magical effect in getting rid of excess fat that is not useful in the meal and preventing the body from absorbing it.

She pointed out that drinking warm low-calorie drinks such as green tea, cinnamon and cumin helps the body feel warm, in addition to exercise and non-response to idleness and the desire to sleep, this causes weight gain, so we recommend that we fill our time with sports, especially running so that we can lose weight, and at the same time we can maintain the stability of the body temperature.

She stressed the importance of dividing daily meals so that the individual can overcome excessive eating by dividing meals into four or five daily meals distributed throughout the day but with the same amount of food you used to eat so that you succeed in losing weight in winter.

She added: It is important to focus on foods rich in vitamin D, and to get foods that raise the level of vitamin D, because the deficiency of this vitamin increases the fat accumulated in the body, and therefore we will have difficulty in maintaining our bodies from increasing or decreasing weight. This vitamin is low in winter, because it is also found in the sun’s rays and it often does not shine in winter as in summer and we have to compensate for the lack of this vitamin through foods.

She advised not to stop drinking water in large quantities, as many of us do not drink enough water in winter, and there are those who refrain from drinking water at all and this is normal because we are not thirsty as a result of not producing too much sweat as happens in the summer, but water is very necessary in the process of weight loss, as it contributes to the expulsion of excess salts from the body, works on cleaning the stomach and contributes to speedup the metabolism, and therefore we have to force ourselves to drink at least about 2 liters of water a day even if we’re not thirsty, and we can put bottles of water everywhere we get used to sitting around to remind ourselves of it all the time.

She also advised against eating before going to sleep, noting that the worst habit of gaining weight is eating and sleeping directly, because you do not allow the digestive system to burn excess waste from your food.

الراية

الدوحة: قدّمت الرعاية الصحية الأولية عددًا من النصائح للراغبين في تقليل الوزن خلال فصل الشتاء، ونبّهت إلى أن الكثيرين يعتقدون بشكل خطأ أن اتباع الحمية في فصل الشتاء أمر لن يجدي نفعًا على الإطلاق، حيثُ يقبل الفرد على الطعام بشراهة مع البرد وانخفاض درجة الحرارة، ما يتسبب في تخزين الدهون في الجسم، وشددت على أنه بالإمكان الوصول إلى الوزن المثالي في فصل الشتاء بالتحلي بالإرادة القوية واختيار الحمية المناسبة.

وقالت سارة دراقي أخصائية التغذية في مركز الريان الصحي التابع لمؤسسة الرعاية الصحية الأولية، إنه يتوجب التقليل من السكريات في فصل الشتاء، حيث تزداد الشهية والميل تلقائياً نحو تناول المزيد من السكريات، لذلك يجب الاعتماد على السكريات الطبيعية كالفواكه الطازجة، وتناول الحلويات منخفضة السكر، والابتعاد عن الحلويات المليئة بالدهون والغنية بالكريمة بالإضافة إلى تخفيف السكر المُضاف إلى القهوة والشاي.

ونصحت بالاعتماد على الوجبات ذات الكربوهيدرات المعقدة، لأنها أولاً أكثر فائدة للجسم من الكربوهيدرات البسيطة، وثانياً تُشعرنا بالشبع فترة أطول مثل الحبوب الكاملة غير المقشورة والبقوليات، وزيادة مقدار الألياف في وجباتنا اليومية، خاصة لو كانت الوجبة تحتوي على الدهون، فللألياف مفعول سحري في التخلص من الدهون الزائدة غير المفيدة في الوجبة ومنع الجسم من امتصاصها.

وأشارت إلى أن تناول المشروبات الدافئة القليلة السعرات الحرارية مثل الشاي الأخضر والقرفة والكمون يساعد الجسم بالشعور بالدفء، إضافة إلى ممارسة الرياضة وعدم الاستجابة للخمول والرغبة في النوم، فهذا الأمر يتسبب في زيادة الوزن، لذا ننصح بأن نملأ وقتنا بالرياضة، خصوصًا الجري لكي نتمكن من إنقاص الوزن، وفي نفس الوقت نستطيع الحفاظ على ثبات درجة حرارة الجسم.

وأكّدت أهمية تقسيم الوجبات اليومية لكى يتغلب الفرد على الأكل بشراهة من خلال تقسيم الوجبات إلى أربع أو خمس وجبات يومية موزعة على اليوم بأكمله ولكن بنفس مقدار الطعام الذي اعتدت على تناوله فتنجح في إنقاص الوزن في الشتاء.

وأضافت: إنه من المهم التركيز على الأغذية الغنية بفيتامين «د»، والحصول على الأغذية التي ترفع مستوى فيتامين «د»، وذلك لأن نقص هذا الفيتامين يزيد من الدهون المتراكمة في الجسم، وبالتالي فإننا سنعاني من الصعوبة في الحفاظ على أجسامنا من الزيادة أو النقصان في الوزن. وهذا الفيتامين في الشتاء يكون قليلًا، وذلك لأنه يوجد في أشعة الشمس أيضًا وغالبًا لا تشرق الشمس في الشتاء كما في الصيف وعلينا التعويض عن نقص هذا الفيتامين من الأطعمة.

ونصحت بعدم التوقف عن شرب الماء بكميات كبيرة، حيث إن الكثير منا لا يتناول الماء بصورة كافية مع فصل الشتاء، وهناك من يمتنع عن شرب الماء مطلقًا وهذا أمر طبيعي لقلة شعورنا بالعطش نتيجة لعدم إفراز الكثير من العرق مثلما يحدث في فصل الصيف، ولكن الماء ضروري للغاية في عمليه إنقاص الوزن، حيث إنه يساهم في طرد الأملاح الزائدة من الجسم، ويعمل على تنظيف المعدة ويساهم في تسريع عملية الأيض، وبالتالي علينا أن نجبر أنفسنا على شرب ما لا يقل عن 2 ليتر من الماء يوميًا حتى ولو لم نشعر بالعطش، وبإمكاننا وضع زجاجات المياه في كل مكان نعتاد على الجلوس فيه لكي نذكر أنفسنا بها دائمًا.

كما نصحت بعدم تناول الطعام قبل الخلود للنوم مشيرة إلى أن أسوأ عادة تتسبب في زيادة الوزن هي الأكل والنوم مباشرة، لأنك بذلك لا تسمح للجهاز الهضمي بحرق الفضلات الزائدة من طعامك.

المصدر:raya

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format