😎 LifeStyle

Qatar Museums Announces Menthaar Tours for Culture Pass Members

متاحف قطر تعرف أعضاء “بطاقتك إلى الثقافة” على التاريخ والبيئة القطرية

QNA

Doha: Qatar Museums has announced tours for the month of February as part of Menthaar, a year-long program that introduces its Culture Pass Plus and Culture Pass Family members to projects in Qatar that are working towards building a sustainable future.

Menthaar, meaning to take a closer look in Arabic, affords the opportunity to learn about Qatar’s heritage, culture, and environment through a series of tours, workshops, webinars, and talks.

Aisha Al Khater, Deputy CEO of Museum Affairs at Qatar Museums, said: “Menthaar is a newly launched program that invites Culture Pass and Culture Pass Plus members to learn more about the exciting projects across Doha that are contributing to Qatar’s overall sustainability strategy to secure a greener future. We encourage our valued members to sign up to one or more of these offerings to explore more of Qatar’s sustainable initiatives.”

Upcoming Menthaar events include: A tour of the Sheikh Faisal Bin Qassim Museum – one of the world’s largest private museums – on 6 February from 11 am to 2 pm and 22 February from 2 pm to 5 pm. The tour will offer visitors a glimpse into the history of the Qatari people, of Sheikh Faisal bin Qassim Al Thani and his family, and beyond. Throughout the years, Sheikh Faisal has gathered objects that show an authentic depiction of Qatar’s lifestyle. Additionally, Culture Pass members will witness Qatar’s transformation into a modern nation after the oil discovery with the vintage car collection, including unique examples of cars customized for the harsh desert environment, and vehicles driven by Sheikh Faisal and his family.

On 11 February from 4 pm to 5 pm, Culture Pass members are invited to attend a tour of Education City Golf Club (ECGC), a landmark project of Qatar Foundation. Culture Pass members will see the entire golf club. Its facilities include two restaurants, three golf courses, and two practice areas. ECGC’s Center of Excellence Academy is one of the most advanced facilities in the world to learn golf.

Qatar is on the path of one of the great migratory flyways, where birds from central Europe and Asia move to and from Africa, during spring and autumn. 

قنا

الدوحة: تنظم متاحف قطر خلال شهر فبراير المقبل مجموعة من الجولات الثقافية لأعضاء برنامج “بطاقتك إلى الثقافة” بفئتيه المميزة والعائلية للتعرف على عدد من المعالم القطرية والحياة البيئية والتاريخ في قطر.

تأتي هذه الجولات في إطار برنامج “منظار”، الذي تنظمه متاحف قطر على مدى عام لتعريف أعضاء برنامج بطاقتك إلى الثقافة، بالمشاريع التي تهدف إلى بناء مستقبل مستدام في قطر، ويلقي البرنامج نظرة فاحصة على تراث دولة قطر، وثقافتها، وبيئتها من خلال سلسلة من الجولات، وورش العمل، والندوات عبر الإنترنت (ويبنار)، والمحاضرات.

وقالت السيدة عائشة الخاطر، نائب الرئيس التنفيذي للشؤون المتحفية في متاحف قطر في بيان اليوم، “أُطلق برنامج منظار ليطلع أعضاء برنامج “بطاقتك إلى الثقافة” على العديد من المشاريع الشيقة بين أرجاء الدوحة، والتي تساهم في جميع جوانب استراتيجية الاستدامة في قطر، والتي تسعى للحفاظ على البيئة في المستقبل، داعية الأعضاء إلى التسجيل والمشاركة في إحدى فعاليات البرنامج التي تمنح فرصة استكشاف المزيد حول مبادرات الاستدامة في دولة قطر”.

وتشمل الفعاليات القادمة لـ برنامج “منظار” جولتين في متحف الشيخ فيصل بن قاسم، الذي يحوي أحد أكبر مجموعات المقتنيات الشخصية في العالم، يومي 6 و22 فبراير المقبل، حيث يلقي الزائر نظرة على تاريخ الشعب القطري، وحياة الشيخ فيصل بن قاسم آل ثاني وعائلته، وأكثر من ذلك، حيث يضم المتحف المقتنيات التي تعطي وصفًا دقيقًا لنمط الحياة في قطر، وبالإضافة إلى ذلك، سيطلع المشاركون على تحول قطر إلى دولة متقدمة، بعد زيارة معرض السيارات الكلاسيكية، التي تشمل قطعًا فريدة من السيارات المطورة خصيصًا لتلائم المناخ الصحراوي.

كما يقام في إطار البرنامج ذاته جولة في نادي المدينة التعليمية للجولف، وهو معلم بارز من معالم مؤسسة قطر، يوم 11 فبراير، فضلا عن رحلة لمشاهدة الطيور خاصة بـ (مجموعة المهتمين بتاريخ الطبيعة في قطر) وذلك يوم 19 فبراير صباحا، حيث تعتبر قطر مكانًا مذهلاً لمشاهدة أكثر من 300 فصيلة من الطيور التي تم تسجيلها في شبه الجزيرة، حيث ستنطلق الجولة من الوكرة، بحيث يمكن للأعضاء استكشاف البحر ومناطق أشجار المنغروف (القرم) والأشجار الاستوائية لمشاهدة الطيور البحرية، والتجول بعد ذلك عبر الحديقة العمومية لرؤية بعض من العصفوريات.

جدير بالذكر أن دولة قطر تقع على أحد أبرز مسارات هجرة الطيور، حيث تهاجر الطيور من وسط أوروبا وآسيا نحو إفريقيا، خلال فصلي الربيع والخريف .

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format