👮‍♂️ Government

Foreign minister reveals mediation between Iran and Korea and talks with the UAE

وزير الخارجية يكشف عن وساطة بين إيران وكوريا ومحادثات مع الإمارات

Al-Sharq – WGOQatar Translations 

Doha: His Excellency Sheikh Mohammed bin Abdul Rahman Al-Thani, Deputy Prime Minister and Minister of Foreign Affairs, said that the Qatar’s foreign policy is based on unchanged principles of dialogue and support for the just demands of the peoples, noting that Qatar is holding talks with the UAE, revealing Qatari mediation between Iran and South Korea.

“We will support what people are looking for in their countries, if they are looking for justice and use a sound method to express their ideas, Qatar will continue to support the peoples, this has not changed as Qatar will continue the same policy,” said His Excellency in an interview with the Bloomberg TV on Tuesday.

He added, “Perhaps there have been some disagreements about the way to implement that policy, but in the end we need to sit at the dialogue table with the rest of the Gulf Cooperation Council countries to discuss and resolve these differences.”

He continued, “But this does not mean that you will change your principles only because they do not coincide with the interests of other countries. Each country in the Gulf Cooperation Council has its own foreign policy and the decisions it takes should not necessarily be in line with the principles that Qatar supports, and ultimately we have to respect their decisions.”

 

The Dialogue with the UAE

His Excellency Sheikh Mohammed bin Abdulrahman Al Thani indicated that the State of Qatar continues talks with the UAE to address any differences between them, and said: “We have witnessed an evolution in our relations and we have begun communication between us and we are looking forward to continue the talks and we are ready to address any problems between us and the flights have been resumed”.

 

Iran and the United States

The foreign minister expressed his hope that the United States and Iran would reach a settlement on the nuclear program, stressing the State of Qatar’s support for any move that leads to a settlement that satisfies everyone.

His Excellency said: “What we seek in Qatar is for the two parties to reach a settlement regardless of the location of the dialogue and the parties participating in that dialogue, Qatar will support everyone if the concerned parties ask Qatar for support. We will welcome that. We have good relations with the United States and with Iran “.

“Iran is our neighbor and we have common borders and it stood by our side during the crisis and I believe that there is mutual respect between the two parties that allows Qatar to play this role, and if another country plays this role, Qatar will fully support it. we will not play any role unless someone asks us to do so.” The foreign minister added.

Regarding the talks held by Tehran and Seoul regarding the South Korean tanker, His Excellency Sheikh Mohammed bin Abdulrahman Al Thani expressed Qatar’s readiness to mediate and support for dialogue between the two parties.

His Excellency revealed that Qatar received a request from the South Korean government, saying, “We are working on it with Iran to reach a solution and there are direct talks between the two parties and they may need Qatar to support that dialogue.”

He added, “Our response to our friends in South Korea is that we will do everything in our power while we are in contact with the Iranians, and we hope that we will be able to facilitate dialogue between the two parties.”

 

Investments

His Excellency Sheikh Mohammed bin Abdulrahman Al Thani revealed the State of Qatar’s determination to increase and diversify the volume of its investments in Asia and China in particular, and said: We are considering investing in Asia not from a growth perspective but from a diversification perspective.

“During the past ten years, and over the past years, we invested heavily in the United States, and Asia did not get its share of our investments. Currently, we are thinking in all regions, but Asia and the United States are still a priority for us and there are no specific countries in Asia.”

His Excellency said: “We are looking for investment opportunities wherever they appear, and China is one of the important markets in Asia in which Qatar is looking to increase investments in”.

الشرق 

الدوحة: أكد سعادة الشيخ محمد بن عبد الرحمن آل ثاني نائب رئيس مجلس الوزراء ووزير الخارجية أن سياسة قطر الخارجية مبنية على مبادئ لم تتغير وهي الحوار ودعم مطالب الشعوب العادلة، مشيراً إلى أن قطر تجري محادثات مع الإمارات، وكاشفاً عن وساطة قطرية بين إيران وكوريا الجنوبية.

وقال سعادته – في مقابلة مع تلفزيون بلومبيرج نقلها “تليفزيون قطر” يوم الثلاثاء-  “سندعم ما تبحث عنه الشعوب في بلدانها.. فإذا كانت تبحث عن العدالة وتستعمل طريقة سليمة للتعبير عن أفكارها فإن قطر ستواصل دعمها للشعوب، وهذا لم يتغير حيث إن قطر ستواصل نفس السياسة”.

وأضاف: “ربما حصلت بعض الخلافات حول طريقة تنفيذ تلك السياسة لكن في نهاية المطاف نحتاج للجلوس إلى طاولة الحوار مع باقي دول مجلس التعاون الخليجي لمناقشة تلك الخلافات وحلها”.

وتابع: “لكن هذا لا يعني أنك ستغير مبادئك فقط لأنها لا تتوافق مع مصالح البلدان الأخرى ولكل دولة في مجلس التعاون الخليجي سياستها الخارجية الخاصة وما تتخذه من قرارات لا ينبغي أن يتوافق بالضرورة مع المبادئ التي تدعمها قطر وفي نهاية المطاف علينا أن نحترم قراراتهم”.

 

الحوار مع الإمارات 

وأشار سعادة الشيخ محمد بن عبدالرحمن آل ثاني إلى أن دولة قطر تواصل المحادثات مع الإمارات لمعالجة أي خلافات فيما بينهما، وقال: شهدنا تطوراً في علاقاتنا وبدأنا التواصل بيننا ونتطلع إلى مواصلة المحادثات ونحن مستعدون لمعالجة أي مشكلات بيننا وقد تم استئناف الرحلات الجوية.

 

إيران والولايات المتحدة 

وأعرب وزير الخارجية عن أمله في أن تتوصل الولايات المتحدة وإيران إلى تسوية حول البرنامج النووي، مؤكداً على دعم دولة قطر لأي تحرك يفضي إلى تسوية ترضي الجميع.

وقال سعادته: “ما نسعى إليه في قطر هو أن يتوصل الطرفان إلى تسوية ما بغض النظر عن مكان الحوار والأطراف المشاركة في ذلك الحوار، وقطر ستدعم الجميع إذا طلبت الأطراف المعنية من قطر الدعم.. سنرحب بذلك.. ولدينا علاقات جيدة مع الولايات المتحدة ومع إيران”.

أضاف وزير الخارجية: “إيران جارتنا ولدينا حدود مشتركة وقد وقفت إلى جانبنا خلال الأزمة وأعتقد أن هناك احتراماً متبادلاً بين الطرفين يسمح لقطر بلعب هذا الدور وإذا قامت دولة أخرى بهذا الدور فإن قطر ستدعمها كلياً.. ولن نقوم بأي دور ما لم يطلب منا أحد ذلك”. 

وبخصوص المحادثات التي تجريها طهران وسول بشأن الناقلة الكورية الجنوبية، أبدى سعادة الشيخ محمد بن عبدالرحمن آل ثاني استعداد قطر للوساطة ودعمها للحوار بين الطرفين.

وكشف سعادته عن تلقي قطر طلباً من حكومة كوريا الجنوبية، قائلاً: “نحن نعمل عليها مع إيران للتوصل إلى حل وهناك محادثات مباشرة بين الطرفين وربما يحتاجان من قطر دعم ذلك الحوار”. 

وأضاف: “ردنا على أصدقائنا في كوريا الجنوبية هو أننا سنقوم بكل ما في وسعنا ونحن على تواصل مع الإيرانيين ونأمل أن يكون في استطاعتنا أن نسهل الحوار بين الطرفين”.

 

الاستثمارات  

وكشف سعادة الشيخ محمد بن عبدالرحمن آل ثاني عن عزم دولة قطر على زيادة حجم استثماراتها في آسيا والصين تحديدًا وتنويعها، وقال: نحن نضع نصب أعيننا الاستثمار في آسيا ليس من منظور النمو ولكن من منظور التنويع، ونحن في جهاز قطر للاستثمار استثمرنا كثيراً في أوروبا خلال السنوات العشر الماضية وخلال السنوات الماضية استثمرنا بشكل مكثف في الولايات المتحدة.. وآسيا لم تحصل على نصيبها من استثماراتنا وحالياً نفكر في كل المناطق لكن آسيا والولايات المتحدة لا تزالان أولوية بالنسبة لنا وليس هناك دول محددة في آسيا”. 

وقال سعادته: نحن نبحث عن فرص الاستثمار أينما ظهرت والصين هي إحدى الأسواق المهمة في آسيا التي تتطلع قطر إلى زيادة الاستثمار فيها.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format