💉 Health

Sidra Medicine Establishes Pediatric Movement Disorders Clinic

سدرة للطب ينشئ عيادة لاضطرابات الحركة لدى الأطفال

QNA

Doha: Sidra Medicine has established Qatar’s first pediatric focused Movement Disorders Clinic.

The clinic helps address problems such as spasticity (uncontrollable muscle stiffness) and dystonia (involuntary, abnormal jerking or twisting movements) in children and young people who have not responded to medications and therapy and who may benefit from state-of-the-art surgical interventions available at Sidra Medicine.

The Movement Disorders Clinic is staffed by a team of specialists from rehabilitation medicine, physical and occupational therapy, neurology, and neurosurgery. The most common diagnosis seen at the clinic are children with Cerebral Palsy, a brain disorder that interferes with the way that the brain communicates with the body and causes difficulty with movement.

Commenting on the care provided by the Movement Disorders Clinic, Dr. Lisa Thornton, Division Chief of Rehabilitation Medicine at Sidra Medicine said: “Sidra Medicine is one of the very few hospitals in the world with the specialist expertise to offer comprehensive care for children with Cerebral Palsy or Dystonia, including neurosurgery, neurology, inpatient and outpatient rehabilitation and orthopedic surgery. While these brain conditions are incurable, our combined effort is to ensure that we are improving the quality of life for the patients and their families.”

Dr. Ian Pople, Division Chief of Neurosurgery at Sidra Medicine said: “Our first case at the Movement Disorders Clinic was eight year old Aiden, who underwent a Selective Dorsal Rhizotomy (SDR) procedure to help address his spasticity. The nerves causing the most stiffness were cut during this unique surgery. SDR has been shown to reduce the number of additional orthopedic surgeries needed over the course of a child’s life. In most cases, spasticity doesn’t return.”

The SDR performed on Aiden at Sidra Medicine, was highly specialized and is considered possibly the first of its type in the region for the improvement of mobility in a pediatric patient with Cerebral Palsy, Dr. Pople added. 

قنا

الدوحة: أنشأ سدرة للطب أول عيادة في قطر لمعالجة اضطرابات الحركة لدى الأطفال، من شأنها المساعدة في علاج مشاكل التشنج (تصلب العضلات الخارج عن السيطرة) وخلل التوتر (الحركات اللاإرادية أو الاهتزازية أو الالتواء) لديهم ، وكذا الشباب، الذين لم يستجيبوا للأدوية والعلاج الطبيعي، وقد يستفيدون من أحدث العمليات الجراحية المتطورة التي يقدمها.

وقد تم تجهيز عيادة اضطرابات الحركة بفريق من المتخصصين في طب إعادة التأهيل والعلاج الطبيعي والمهني وطب الأعصاب وجراحتها، علما أن أكثر الحالات شيوعاً في العيادة هي للأطفال المصابين بالشلل الدماغي، والمعروف بأنه اضطراب دماغي يتحكم بالطريقة التي يتواصل بها الدماغ مع الجسم ويسبب صعوبة في الحركة.

وفي هذا الصدد قالت الدكتورة ليزا ثورنتون، رئيس قسم طب إعادة التأهيل في سدرة للطب، إنه واحد من المستشفيات القليلة جدا في العالم التي تتمتع بالخبرة المتخصصة لتقديم رعاية شاملة للأطفال ممن يعانون من الشلل الدماغي أو خلل التوتر العضلي، بما في ذلك طب الأعصاب وجراحتها وإعادة تأهيل المرضى الداخليين والخارجيين وجراحة العظام ، مشيرة إلى أن معظم مشاكل الدماغ هذه غير قابلة للشفاء كليا، إلا أن الجميع في سدرة للطب يتعاونون لضمان تحسين نوعية الحياة للمرضى وعائلاتهم.

من ناحيته قال الدكتور إيان بوبل، رئيس قسم جراحة المخ والأعصاب في مركز سدرة للطب، إن الحالة الأولى التي تمت معالجتها في عيادة اضطرابات الحركة كانت لطفل عمره ثماني سنوات، خضع لعملية ” بضع الجذر الانتقائي الظهري ” (SDR) للمساعدة في معالجة التشنج “، لافتا إلى أنه في هذه الجراحة الفريدة ، تم قطع الأعصاب الأكثر تيبساً.

وقال إن بضع الجذر الانتقائي الظهري (SDR) أثبت أنه يقلل من عدد جراحات العظام الإضافية اللازمة على مدار حياة الطفل، مبينا أنه في معظم الحالات، لا يعود التشنج للظهور.

ونوه بأن العملية التي خضع لها الطفل في سدرة للطب، كانت عالية التخصص، وربما تعتبر الأولى من نوعها في المنطقة لتحسين الحركة لدى المرضى الأطفال المصابين بالشلل الدماغي.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format