💰 Business

Boeing Agrees to Pay $2.5 Billion to Resolve 737 Max Criminal Charge

بوينغ توافق على دفع أكثر من ٢،٥ مليار دولار غرامات بسبب طائراتها ٧٣٧ ماكس

QNA

Washington: The US Department of Justice said Friday that Boeing agreed to pay more than $2.5 billion to resolve a criminal charge related to a conspiracy to defraud the Federal Aviation Administrations Aircraft Evaluation Group (FAA AEG) in connection with the FAA AEGs evaluation of Boeings 737 MAX airplane.

“Boeings employees chose the path of profit over candor by concealing material information from the FAA concerning the operation of its 737 Max airplane and engaging in an effort to cover up their deception,” Acting Assistant Attorney General David P. Burns of the Justice Departments Criminal Division said in a statement to the press.

The payment was composed of a criminal monetary penalty of $243.6 million, compensation payments to Boeings 737 MAX airline customers of $1.77 billion, and the establishment of a $500 million crash-victim beneficiaries fund to compensate the heirs, relatives, and legal beneficiaries of the 346 passengers who died in the Boeing 737 MAX crashes of Lion Air Flight 610 and Ethiopian Airlines Flight 302.

قنا

واشنطن: أفادت وزارة العدل الأمريكية، يوم الأمس، بأن شركة /بوينغ/ لصناعة الطائرات وافقت على دفع أكثر من مليارين و500 مليون دولار لتسوية اتهامات جنائية بشأن طائرتها من طراز /737 ماكس/.

وقال السيد ديفيد بيرنز، مسؤول القسم الجنائي بوزارة العدل الأمريكية، في تصريحات، إن موظفي الشركة “وضعوا الأرباح قبل الأمانة وحجبوا المعلومات عن إدارة الطيران الاتحادية الأمريكية”، مشيرا إلى أن الوزارة تتهم شركة /بوينغ/ باستخدام بيانات مضللة لعرقلة قدرة الحكومة على ضمان سلامة السفر الجوي.

واعتبر أن السبب الرئيسي للحوادث التي تعرضت لها طائرات /737 ماكس/ هو خلل في برمجيات التحكم التي وجهت الطائرات نحو الأرض، مما أفقد الطيارين القدرة على التغلب على الإعدادات التلقائية.

في غضون ذلك، قالت شركة /بوينغ/ الأمريكية، في بيان، إن عقوبات وزارة العدل تتعلق بتصرفات اثنين من الموظفين السابقين، وهناك مزاعم بأنهما ضللا عمدا لجنة إدارة الطيران الاتحادية الأمريكية المسؤولة عن تدريب الطيارين بشأن تغييرات في نظام التحكم في طراز /737 ماكس/.

وأوضحت الشركة أن جزءا من الغرامات يشمل دفع 500 مليون دولار كتعويض إضافي لأسر ضحايا حادثتي /ليون إير/ والخطوط الجوية الإثيوبية.

كما ذكر السيد ديف كالهون الرئيس التنفيذي للمجموعة، في بيان، إن التسوية التي تم التوصل إليها الآن تظهر مدى أهمية التزامات /بوينغ/ تجاه السلطات التنظيمية.

جدير بالذكر أنه تم في مارس 2019 تعليق طيران طائرات بوينغ /737 ماكس/ في أعقاب حادثين كبيرين، وقع أولهما في إندونيسيا في أكتوبر 2018 فيما جد الثاني في إثيوبيا في مارس 2019، وأسفرا عن مصرع 346 شخصا. ووجهت إلى عملاق صناعة الطائرات الأمريكية تهما بأنها تسرعت في إدخال هذه السلسلة من طائراتها الأسواق دون توفر كافة شروط السلامة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
3
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format