🌍 World

Elon Musk close to surpassing Jeff Bezos as world’s richest person

إيلون ماسك يقترب من تجاوز جيف بيزوس كأغنى شخص في العالم

Devon Pendleton and Dana Hull/ Bloomberg

Elon Musk, the outspoken entrepreneur behind Tesla Inc. and SpaceX, kicked off the new year by homing in on a characteristically audacious title: the richest person on the planet.

A 4.9% rally in the electric carmaker’s share price Wednesday boosted Musk to within $3 billion of Amazon.com Inc. founder Jeff Bezos, who currently occupies the top spot on the Bloomberg Billionaires Index, a ranking of the world’s 500 wealthiest people.

The South Africa-born engineer’s net worth was $184.5 billion at 11:40 a.m. in New York, just shy of Bezos, who has held the top spot since October 2017. As chief executive officer of Space Exploration Technologies Corp., or SpaceX, Musk is also a rival to Bezos, owner of Blue Origin LLC, in the private space race.

The milestone caps an extraordinary 12 months for Musk. Over the past year his net worth soared by more than $146 billion in possibly the fastest bout of wealth creation in history. Fueling his rise was an unprecedented rally in Tesla’s share price, which surged 743% last year on the back of consistent profits, inclusion in the S&P 500 Index and enthusiasm from Wall Street and retail investors alike.

 

Stock options

Musk, 49, has benefited from Tesla’s stratospheric rise in more than one way. In addition to his 20% stake in the automaker, he’s sitting on $41.1 billion of unrealized paper gains on vested stock options. Those securities come from two grants he received in 2012 and 2018, the latter of which was the largest pay deal ever struck between a CEO and a corporate board.

Despite his astronomical gains, Musk has said he has little interest in material things and has few assets outside his stakes in Tesla and SpaceX. He told Axel Springer in an interview last month that the main purpose of his wealth is to accelerate humanity’s evolution into a spacefaring civilization.

“I want to be able to contribute as much as possible to the city on Mars,” Musk said. “That means just a lot of capital.”

The world’s 500 richest people added a record $1.8 trillion to their combined net worth last year, equivalent to a 31% increase. The gains were disproportionately at the top, where five individuals hold fortunes in excess of $100 billion and another 20 are worth at least $50 billion.

بلومبيرغ – ترجمة WGOQatar 

بدأ إيلون ماسك، رجل الأعمال الصريح وراء شركة تسلا وسبيس اكس العام الجديد من خلال الاقتراب من لقب جريء بشكل مميز : أغنى شخص على هذا الكوكب. 

 

أدى ارتفاع بنسبة 4.9٪ في سعر سهم شركة صناعة السيارات الكهربائية يوم الأربعاء إلى اقتراب ماسك بمبلغ 3 مليارات دولار من مؤسس شركة Amazon.com جيف بيزوس ، الذي يحتل حاليًا المركز الأول في مؤشر بلومبرج للمليارديرات ، وهو ترتيب لأغنى 500 شخص في العالم. 

بلغت القيمة الصافية للمهندس المولود في جنوب أفريقيا 184.5 مليار دولار في الساعة 11:40 صباحاً في نيويورك، بفارق بسيط عن بيزوس، الذي يحتل المركز الأول منذ أكتوبر 2017. وكرئيس تنفيذي لشركة تكنولوجيا استكشاف الفضاء، أو سبيس إكس، فإن ماسك هو أيضا منافس لبيزوس، مالك شركة بلو أوريجين ذ م م، في سباق الفضاء الخاص.

هذا الحدث يتوج 12 شهرا غير عادية لماسك. على مدى العام الماضي ارتفعت ثروته الصافية بأكثر من 146 مليار دولار في ما قد يكون أسرع رحلة لجمع الثروة في التاريخ. وكان وراء هذا الصعود الغير مسبوق ارتفاع سعر سهم تسلا، الذي ارتفع بنسبة 743٪ في العام الماضي على خلفية الأرباح الثابتة، وإدراجه في مؤشر S&P 500 والحماس من وول ستريت ومستثمري التجزئة على حد سواء.

 

خيارات الأسهم

وقد استفاد ماسك البالغ 49 عامًا من ارتفاع الستراتوسفير في تسلا بأكثر من طريقة. بالإضافة إلى حصته البالغة 20٪ في صناعة السيارات ، فهو يملك 41.1 مليار دولار من المكاسب الورقية غير المحققة على خيارات الأسهم المكتسبة. وتأتي هذه الأوراق المالية من منحتين حصل عليها في عامي 2012 و2018، وكانت الأخيرة أكبر صفقة دفع تم إبرامها بين رئيس تنفيذي ومجلس إدارة شركة.

وعلى الرغم من مكاسبه الفلكية، قال ماسك إنه لا يهتم كثيرا بالأشياء المادية ولديه أصول قليلة خارج حصصه في تسلا وسبيس إكس. وقال لأكسل سبرينغر في مقابلة الشهر الماضي إن الغرض الرئيسي من ثروته هو تسريع تطور البشرية إلى حضارة ارتياد الفضاء.

وقال ماسك “أريد أن أكون قادرا على المساهمة قدر الإمكان في المدينة على سطح المريخ. “هذا يعني فقط الكثير من رأس المال.”

وأضاف أغنى 500 شخص في العالم رقما قياسيا قدره 1.8 تريليون دولار إلى صافي ثروتهم المجمعة في العام الماضي، أي ما يعادل زيادة بنسبة 31 في المائة. وكانت المكاسب في القمة بشكل غير متناسب، حيث يحتفظ خمسة أفراد بثروات تزيد على 100 مليار دولار و20 آخرين يمتلكون 50 مليار دولار على الأقل.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format